Hej folkens
Jeg står i den situation at jeg har en hdd der er partitioneret i 2 dele.
Planen er at jeg nu efter at have fjernet XP på 1. part. gerne vil installere ubuntu på den, dog uden at anvende "hele disken" og derved miste dataen på min 2. part.
Så jeg bliver lidt nervøs for hvordan jeg skal gribe det an når jeg kører installationen... hvad skal jeg gøre under partitionering ved installationen?
Rigtig god weekend til alle
Ubuntu install på 1. partition, uden at miste data på nr. 2
-
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Ubuntu install på 1. partition, uden at miste data på nr. 2
bjarke petersen skrev:Hej folkens
Jeg står i den situation at jeg har en hdd der er partitioneret i 2 dele.
Planen er at jeg nu efter at have fjernet XP på 1. part. gerne vil installere ubuntu på den, dog uden at anvende "hele disken" og derved miste dataen på min 2. part.
Så jeg bliver lidt nervøs for hvordan jeg skal gribe det an når jeg kører installationen... hvad skal jeg gøre under partitionering ved installationen?
Rigtig god weekend til alle
- tag en backup af alle data på 2. partition - det er nemmest at bruge en ekstern USB2 (480 Mbit/s) harddisk med FAT32 partitions.
- på din 1. partition: "/" - kaldet root - filsystem lægges her (under cylender 1023=(2^10)-1).
- Da du alligevel ikke (i praksis) kan bruge NTFS (windows filsystem) i Linux, skal du formattere 2. partition som en Logisk Linux partition. På den Logiske Linux partion laver du følgende partitions:
- swap= RAM størrelse + et par Megabytes (for at være sikker på at swap er større end lig med RAM)
- "/usr", hvis "/" ikke er så stor, 8 GB
- "/home", resten af den logiske partition
Så skulle du være kørende. Bemærk iøvrigt at du skal vælge "manuel" formattering, og ikke "Guided" formattering.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Re: Ubuntu install på 1. partition, uden at miste data på nr. 2
Hej Lars.
Tak for dit gode svar Nu er jeg klar til en frisk installation.
Tak for dit gode svar Nu er jeg klar til en frisk installation.