Efter gentagne installationer af Ubuntu 9.04 64 bit (ny installation pga mistanke om for høj brænderhastighed), så har jeg følgende spørgsmål:
1. Hvor i det hele hule h...... blev min xp af (Hvordan får jeg xp tilbage i GRUB)?
2. Hvor mange pakker kan ikke installeres i 64-bit udgaven? Jeg prøvede at installere Flash til Firefox. Det kunne ikke installeres da det var noget 386 Hihi
3. Min Windows-partition er tilstede men ikke synlig?
4. Til gengæld kan se alle mine 4 GB RAM
Mvh Bjørn
Spørgsmål efter installation af 64-bit 9.04
-
- Geografisk sted: Valby
Re: Spørgsmål efter installation af 64-bit 9.04
mht. flash osv. Installér ubuntu-restricted-extras, så har du flash, java og meget andet. Også i 64-bit. Jeg har ikke oplevet problemer med 64 bit, ud over at der var noget java-kludder, som let lod sig ordne. Det kan være, at der er andre forummedlemmer, der har det mere present i hukommelsen, ellers skal jeg gerne kigge på det og guide.
Er du sikker på, at der ikke er noget galt med Win xp-partitionen, siden den ikke kan ses? Prøv at installere gparted og gå ind i system->administration->partitionshåndtering for at se dine partitioner. Hvis alt ser fint ud, må vi lige kigge på din /boot/menu/grub.lst - fil. I langt, langt de fleste tilfælde finder Grub-loaderen Windows, hvis partitionen ellers er velfungerende. Det er også mystisk, hvis du ikke kan finde partitionen under "Steder". Der er altid en risiko ved partitionering, så jeg håber, at du har lavet backup.
Er du sikker på, at der ikke er noget galt med Win xp-partitionen, siden den ikke kan ses? Prøv at installere gparted og gå ind i system->administration->partitionshåndtering for at se dine partitioner. Hvis alt ser fint ud, må vi lige kigge på din /boot/menu/grub.lst - fil. I langt, langt de fleste tilfælde finder Grub-loaderen Windows, hvis partitionen ellers er velfungerende. Det er også mystisk, hvis du ikke kan finde partitionen under "Steder". Der er altid en risiko ved partitionering, så jeg håber, at du har lavet backup.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
Mit liv er for kort til 64-bit i den nuværende udgave.
Udover problemerne med flash og java, så virkede det som om systemet langsomt sandede til. Firefox ville ikke starte, synoptic ville ikke starte og når jeg bootede, så har jeg to gange i dag fået følgende fejl: GRUB LOADING
FEJL 2
Juhu, så hellere køre med 3/4 af maksimal RAM. Jeg er i gang med at geninstallere 32-bit-udgaven og i morgen tror jeg, jeg vil begynde at lede efter XP
Udover problemerne med flash og java, så virkede det som om systemet langsomt sandede til. Firefox ville ikke starte, synoptic ville ikke starte og når jeg bootede, så har jeg to gange i dag fået følgende fejl: GRUB LOADING
FEJL 2
Juhu, så hellere køre med 3/4 af maksimal RAM. Jeg er i gang med at geninstallere 32-bit-udgaven og i morgen tror jeg, jeg vil begynde at lede efter XP
-
Ok. Der er alligevel også minimal ydelsesforskel på 32 bit og 64 bit. Og jeg kan ikke mindes, at jeg har på noget tidspunkt har haft alle mine 1000 MB RAM i brug på min gamle IBM-maskine. Jeg er dog heller ikke den store gamer
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
sådanUBUNTU skrev:Ok. Der er alligevel også minimal ydelsesforskel på 32 bit og 64 bit. Og jeg kan ikke mindes, at jeg har på noget tidspunkt har haft alle mine 1000 MB RAM i brug på min gamle IBM-maskine. Jeg er dog heller ikke den store gamer
Men det kan alligevel godt p.... mig af
Til gengæld har jeg så haft glæden af at kunne hjælpe en gammel kollega. Harddisken på hans datters bærbare var stået af (kom med fejl under start), så jeg foreslog ham at lave en Ubuntu-cd. Med den kunne han starte op på live-cden og redde datterens filer til studentereksamen. Jeg tror lige, han skylder mere end en fri øl
-
Jeps. Jeg har også hjulpet et par gange på den måde. Sort skærm, når windows starter. Vi fyrer da bare en live-cd op, slutter en ekstern harddisk til og vupti.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50