hvordan afinstalere jeg ubuntu
-
hvordan afinstalere jeg ubuntu
Hej
hvordan afinstallere jeg Ubuntu igen fra min maskine og ikke ødelægger windows
hvordan afinstallere jeg Ubuntu igen fra min maskine og ikke ødelægger windows
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: hvordan afinstalere jeg ubuntu
Hej
Er det en wubiinstall (ubuntu installeret inde i windows), eller er det en dualboot ?
Er det en wubiinstall (ubuntu installeret inde i windows), eller er det en dualboot ?
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
det er en dualboot inst
-
- Admin
OK
Er det xp eller vista ?
Har du recoverydisk eller andre disk med til windows ? (på nogle af dem er der mulighed for at genoprette MBR)
Lige en anden ting: Jeg kører kun med ubuntu, så jeg kan desværre ikke guide dig videre, hvis det skal rettes fra windows.
Det er der så til gengæld mange andre herinde der kan og som sikkert kan hjælpe dig med den metode.
Men jeg kan sagtens finde et program, som du så kan bruge til at genoprette MBR, et som jeg har set brugt til formålet flere gange er http://www.supergrubdisk.org/ og jeg kan sikkert også finde en forklaring om brugen af det.
Jeps... Her var der en bruger som beskriver brugen af supergrubdisk viewtopic.php?f=4&t=2862&p=15817&hilit=super+grub+disk#p15817
Er det xp eller vista ?
Har du recoverydisk eller andre disk med til windows ? (på nogle af dem er der mulighed for at genoprette MBR)
Lige en anden ting: Jeg kører kun med ubuntu, så jeg kan desværre ikke guide dig videre, hvis det skal rettes fra windows.
Det er der så til gengæld mange andre herinde der kan og som sikkert kan hjælpe dig med den metode.
Men jeg kan sagtens finde et program, som du så kan bruge til at genoprette MBR, et som jeg har set brugt til formålet flere gange er http://www.supergrubdisk.org/ og jeg kan sikkert også finde en forklaring om brugen af det.
Jeps... Her var der en bruger som beskriver brugen af supergrubdisk viewtopic.php?f=4&t=2862&p=15817&hilit=super+grub+disk#p15817
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Du skal først have genoprettet MBR og her er SuperGRUB perfekt, som Christian foreslår. Når det fungerer og Windows starter normalt så sletter du Linux partitionen inde i Windows fra Diskhåndtering, opretter en ny partition og formaterer. Dermed får du et ekstra drev.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
oki doki og tak ind til videre problemet er at ubuntu ikke rigtig vil starte op skærmen bliver fuld af streger og så sker der stort set ikke mere, lige da jeg startede op først gang efter inst fungede det men ikke længere, vil have det afinstaleret i tilfælde af det begynder at invirke i at windows ikke vil starte op.
-
- Admin
Ok... Vil du have hjælp til en ny dualboot med windows og ubuntu (det vil vi meget hellere hjælpe dig med ), eller vil du helt have afinstalleret ubuntu ?
At der pt er problemer betyder ikke at dit windows og data forsvinder, så det er kun et spørgsmål om hvad du vil fremover, der afgør hvilken muligheder vi kan svare med.
At der pt er problemer betyder ikke at dit windows og data forsvinder, så det er kun et spørgsmål om hvad du vil fremover, der afgør hvilken muligheder vi kan svare med.
-
jeg vil godt prøve en ny dual boot, jeg er ikke en haj hvad ang pationer eller hvad det hedder af hard disk, jeg har læst en del om det men kunne ikke genkende det med opdele pationen, der var valget mellem slette windows eller automatisk opdeling af pationen, men lur mig om ikke det er fra fingeren og op efter det er galt,
-
- Admin
Hvis du sætter cd´en med ubuntu i og kører den som livecd, går ind i system>administration>partition editor (Gparted) og sletter alle ubuntu og swap partitioner, er din nuværende ubuntu install slettet.
Derefter vælger du installer ude på skrivebordet og følger vejledning hen til hvor man skal vælge partition, her skal du vælge "Guidet - benyt den største sammenhængene fri plads" og så burde ubuntu selv lave partitioneringen.
PS: Lov mig at du ikke piller ved noget der ligner en windows partition, så spørg hellere en gang til hvis du er i tvivl.
Derefter vælger du installer ude på skrivebordet og følger vejledning hen til hvor man skal vælge partition, her skal du vælge "Guidet - benyt den største sammenhængene fri plads" og så burde ubuntu selv lave partitioneringen.
PS: Lov mig at du ikke piller ved noget der ligner en windows partition, så spørg hellere en gang til hvis du er i tvivl.
-
Hvordan ser jeg hvad der er hvad af de partitioner
der er 4 stk alt i alt første hedder unallaocated ellers hedder de dev/sda1 og 2 og 3
og under file sytem er den første igen unallocated næste hedder fat32 (er det ikke windows) ellers 2 stk ntfs
unallocated fylder ca 1 gb ca
fat32 fylder 10 gb ca
de 2 ntfs er på 111 gb hver
der er 4 stk alt i alt første hedder unallaocated ellers hedder de dev/sda1 og 2 og 3
og under file sytem er den første igen unallocated næste hedder fat32 (er det ikke windows) ellers 2 stk ntfs
fat32 fylder 10 gb ca
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
JJDavid skrev:Hvordan ser jeg hvad der er hvad af de partitioner
fat32 fylder 10 gb ca
ud fra det der er jeg ret sikker på at du har installeret som wubbi.
det passer ret godt med at du har et c drev i windows på 111 gb og et d drev på 111 gb. der ud over har du så en recowery partition på 10 gb.
grunden til jeg mener dette er at recowery ofte bruger fat32, windows normalt benytter ntfs og at ubuntu normalt benytter ext3 eller i den nye ext4 (hvis man aktivt har valgt dette)
-
har du så et tip til hvordan man af installere dette
-
- Admin
Hvis det er en wubi install, kan du afinstallere ubuntu som man gør med alle andre programmer inde i windows.
Hvis det er en rigtig dualboot gav jeg forklaringen tidligere:
Hvis det er en rigtig dualboot gav jeg forklaringen tidligere:
Hvis du sætter cd´en med ubuntu i og kører den som livecd, går ind i system>administration>partition editor (Gparted) og sletter alle ubuntu og swap partitioner, er din nuværende ubuntu install slettet.
-
Jae nu fandt jeg da ud af noget, havde glemt min pc havde 2 stk hardisk, og da jeg valgte den anden og gennem søgte den, der kom linux frem i stedet for, slettede den patrition med linux og vupti nu starter windows så ikke op længere, den skriver noget med grub error 22, men skidt lidt med det for planen er at komme helt over på Linux, ville bare godt lige have haft begge dele lidt tid endnu samtidig prøver lige at køre en recovery cd med windows, mit spørgsmål er så kan der installeres messenger på linux
-
- Admin
Det kan du godt kører med, i ubuntu kan du feks. bruge Amsn (kan hentes i sunaptic eller tilføj-fjern).