Hej med jer
Jeg har forsøgt at installere Ubuntu 9.04 på min computer der er udstyret med en Adaptec 2405 controller samt 4 diske i RAID0.
PC'en er endvidere udstyret med en win7 installation som jeg gerne vil beholde p.t.
Boot fra CD og opsætning af partitioner går fint (én primær ext3 på 50GB samt én swap på 2GB)
Ubuntu ser fint en samlet disk på 2TB, samt at der er en windows partition og 52GB der er ubenyttet.
Installationen kopierer herefter filer og indstillinger, men under installation af GRUB fejler den.
Jeg går ud fra at det skyldes min controller som Ubuntu ikke vil kendes ved? Dog kan den fint se de rigtige partitioner så et eller andet må da virke
Den starter tilsyneladende herefter en live-udgave, og mounter mine drev så jeg fint kan se at den har installeret filerne, den kan bare ikke installere GRUB.
Er der nogen der har en idé til hvordan jeg lige løser det?
Jeg kommer gerne til en install-party på Sjælland hvis det er det der skal til
Ubuntu 9.04 + Adaptec 2405
-
- IRC nickname: LeetDonkey
-
Re: Ubuntu 9.04 + Adaptec 2405
Hej igen
Er de manglede svar udtryk for manglende erfaring på området, eller fordi jeg har stukket hånden i en hvepserede med det setup?
Ville GRUB evt. kunne boote array'et hvis jeg satte en alm. SATA disk på onboard controlleren, og brugte den som bootdisk?
Så ville Windows ligge på Array'et og Ubuntu kunne ligge på SATA disken..
Er de manglede svar udtryk for manglende erfaring på området, eller fordi jeg har stukket hånden i en hvepserede med det setup?
Ville GRUB evt. kunne boote array'et hvis jeg satte en alm. SATA disk på onboard controlleren, og brugte den som bootdisk?
Så ville Windows ligge på Array'et og Ubuntu kunne ligge på SATA disken..
-
- Geografisk sted: Sønderborg
Nu kender jeg ikke noget til opsætning med raid controller.
Men måske du kunne prøve at tage denne ud og installer den, når ubuntu og Grub er installeret.
Er du sikker på at GRUB bliver installeret på det rigtige drev?
/Henrik
Men måske du kunne prøve at tage denne ud og installer den, når ubuntu og Grub er installeret.
Er du sikker på at GRUB bliver installeret på det rigtige drev?
/Henrik
-
Som det ser ud p.t. sidder alle 4 diske på Adaptec controlleren, kun DVD-brænderen sidder på onboard controlleren.
Jeg ville dog forsøge at smide en disk i uden om controlleren og se hvad der så skete
Jeg ville dog forsøge at smide en disk i uden om controlleren og se hvad der så skete
-
Jeg fandt en mulig årsag til problemet.
Min windows partition optager ca. de første 1.8TB af mit array, dvs. /boot ligger som noget af det sidste.
Jeg læste mig frem til at GRUB ikke kan lide det, og jeg forsøgte også en manuel installation i konsollen af GRUB, og jeg fik en fejl om at de sektorer jeg forsøgte at finde lå udenfor BIOS' adresseområde..
Skal jeg have det til at virke optimalt kommer jeg nok til at rykke lidt rundt på nogle partitioner
Min windows partition optager ca. de første 1.8TB af mit array, dvs. /boot ligger som noget af det sidste.
Jeg læste mig frem til at GRUB ikke kan lide det, og jeg forsøgte også en manuel installation i konsollen af GRUB, og jeg fik en fejl om at de sektorer jeg forsøgte at finde lå udenfor BIOS' adresseområde..
Skal jeg have det til at virke optimalt kommer jeg nok til at rykke lidt rundt på nogle partitioner