8.10 fryser efter kort tid

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
sorenbjensen

8.10 fryser efter kort tid

Indlæg af sorenbjensen »

Har installeret 8.10 på 2 forskellige bærbare og begge fryser efter kort tids brug.
Den ene er et clean install på egen partition (Sony Vaio) og den anden er en opgradering fra 8.04 LTS på en Windows partition (Dell XPS), men begge har samme problem.

Jeg har set der er en udgivelses-bug som hedder "System lock-ups with Intel 4965 wireless". Uden nogen anden logik end at jeg har dette kort på maskiner har den bug tiltrukket sig min opmærksomhed.
Løsningen skulle være at installere en "linux-backports-modules-intrepid package". Jeg er udpræget bruger af Linux og den melding efterlader mig blank :? . Har prøvet at søge efter den i Synaptic uden resultat.
Er der nogen der kan hjælpe med om dette kunne være løsningen, kan jeg finde ud af om det er dette problem, eventuelt hvordan den installeres og om der skal gøres yderligere efter installation? Lyder også lidt som en seriøs lappeløsning der kunne give problemer senere?
(Stiller alle disse spørgsmål da jeg ikke er en ørn til at komme tilbage fra mislykkede eksperimenter)

Lidt ros til Ubuntu:
Med reference til andre tråde her: Da det her problem ikke virker til at være på isoleret til opgraderingen vil jeg fortælle at min opgradering derudover er gået helt fint, selv med mange 3.parts programmer. En manuel oprydning i software-kilder var eneste udfordring.
Havde kørt Suse på Sony'en men deres 11.0 kunne ikke få grafikken til at køre ordentligt (Eller også er det brugeren :roll: ). Derfor blev den erstattet med Ubuntuen som kørte klokkerent ind. Meget flot.

Systemerne:
Dell XPS 1530 med Ubuntu på Windows partitionen, opgraderet fra 8.04.
Sony Vaio VGN-TZ27GN/R med ren installation på egen partition. (Den her fryser så hårdt at eneste løsning er at tage både stik og batteri ud for at genstarte).

Tak på forhånd
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: 8.10 fryser efter kort tid

Indlæg af lath »

Har du læst Release Notes for Intrepid Ibex (8.10):
http://www.ubuntu.com/getubuntu/releasenotes/810

2 udpluk fra den Release Note:

1)
Tror at den du snakker om er:
System lock-ups with Intel 4965 wireless

The version of the iwlagn wireless driver for Intel 4965 wireless chipsets included in Linux kernel version 2.6.27 causes kernel panics when used with 802.11n or 802.11g networks. Users affected by this issue can install the linux-backports-modules-intrepid package, to install a newer version of this driver that corrects the bug. (Because the known fix requires a new version of the driver, it is not expected to be possible to include this fix in the main kernel package.)

korrekt?

2)
Derudover måske også:
Hangs with desktop effects on Intel 830MG and 845G video cards

There is a bug in the Intel video driver for the older intel 830 and 845 integrated video cards that are used on laptops like the IBM R30. Desktop effects with compiz will not work on those chips and will freeze the system. For new installations, please install using the safe graphics mode (press F4 in the startup screen) on these systems and disable desktop effects via System -> Preferences -> Appearance, clicking on "Visual effects" and choosing "None".
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
sorenbjensen

Indlæg af sorenbjensen »

lath skrev:Har du læst Release Notes for Intrepid Ibex (8.10):
http://www.ubuntu.com/getubuntu/releasenotes/810

2 udpluk fra den Release Note:

1)
Tror at den du snakker om er:
System lock-ups with Intel 4965 wireless

The version of the iwlagn wireless driver for Intel 4965 wireless chipsets included in Linux kernel version 2.6.27 causes kernel panics when used with 802.11n or 802.11g networks. Users affected by this issue can install the linux-backports-modules-intrepid package, to install a newer version of this driver that corrects the bug. (Because the known fix requires a new version of the driver, it is not expected to be possible to include this fix in the main kernel package.)

korrekt?

Tak for svaret og det er korrekt at det er den jeg har kigget på da det kort er installeret i begge maskiner og jeg kører 802.11n. Videokortet er henholdsvis Nvidia (Dell) og Intel 945GM (Sony) som jeg ikke umiddelbart kan genkende i problematikkerne beskrevet i release notes.
lath

Indlæg af lath »

Release Notes skriver også noget om Nvidea grafikkort, men de handler vist mere om nogle ældre grafikkort.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lath

Indlæg af lath »

Hvis du skal installere den pakke som Release notes skriver om skriver du bare følgende i en terminal:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install linux-backports-modules-intrepid

Hvis der er nogle konfikter bliver du nødt at fjerne de pakker som kommer i konflikt, indtil linux-backports-modules-intrepid pakken kan installeres.
sorenbjensen

Indlæg af sorenbjensen »

lath skrev:Release Notes skriver også noget om Nvidea grafikkort, men de handler vist mere om nogle ældre grafikkort.

Den note har jeg også skævet til men da Nvidia driveren 177.80 stadig virker med fuld 3D effekt, Compiz o.s.v. har jeg ikke den mistænkt for at lave problemer, selv om det er en upgrade på den maskine. Skulle have nævnt at Nvidia kortet er Geforce 8600M GT.
sorenbjensen

Indlæg af sorenbjensen »

lath skrev:Hvis du skal installere den pakke som Release notes skriver om skriver du bare følgende i en terminal:

Hvis der er nogle konfikter bliver du nødt at fjerne de pakker som kommer i konflikt, indtil linux-backports-modules-intrepid pakken kan installeres.

Tak for tippet og pakkerne er installeret uden nogen konflikter. Med en formodning om at det har hjulpet siger jeg rigtig mange tak for hjælpen Lath og vender kun tilbage hvis det skulle være et mere stædigt problem end som så. :D
suingi
IRC nickname: suingi

Indlæg af suingi »

Den påstår den ikke kan finde denne pakke! Hvad gør man så?

Suingi
lath

Indlæg af lath »

suingi skrev:sudo apt-get install linux-backports-modules-intrepid

Den påstår den ikke kan finde denne pakke! Hvad gør man så?

Suingi

Er du sikker på at du kører Intrepid Ibex?

cat /etc/issue

udført i en terminal skal skrive:
Ubuntu 8.10 \n \l

Gør den det skal du kigge i Softwarekilder uder System > Administration.

/Lars
suingi
IRC nickname: suingi

Indlæg af suingi »

:) Tak til Lars. Jeg fik den installeret fra en USA server. Jeg skal fortælle dig i morgen om mit problem er løst.
Suingi