GRUB "problem" i IBM ThinkPad T60 laptop med 2 harddiske

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
chinga

GRUB "problem" i IBM ThinkPad T60 laptop med 2 harddiske

Indlæg af chinga »

Har installeret en ekstra harddisk i min IBM ThinkPad T60 laptop's ultrabay, så nu er der 2 diske:
-Disk 1 med Windows (ikke hotplug)
-Disk 2 (med Ubuntu og som er hot plug).

Problemet er følgende:
GRUB er installeret på disk 2, dvs. når jeg nogle gange booter op uden disk 2 i ultrabay'en (nogle gange skal jeg bruge et optisk drev nemlig som skal sidde i ultrabay'en) får jeg en fejl 21 i GRUB og kan ikke boote noget OS overhovedet. Hvordan kan jeg få GRUB til at ligge på disk 1 men henvise til de pågældende installationer på computeren? Dvs. en Ubuntu installation på disk 2 og en Windows på disk 1...?

Har selvfølgelig ledt på nettet efter hjælpe og tror min løsning er at lave en dedikeret GRUB partition på disk 1 - er dette korrekt eller er der en anden (evt. lettere) måde at kalre mit problem på?

På forhånd tak for hjælpen
Wackey

Re: GRUB "problem" i IBM ThinkPad T60 laptop med 2 harddiske

Indlæg af Wackey »

Hej,

vildt mystisk.. jeg har lavet fuldstændig den samme opsætning :lol: også ibm thinkpad t60..
dejlig bærbar..

nå men jeg ramte ind i samme problem som dig.. og med list søgning på nettet fandt jeg ud af det var fordi at grub installer bootloaderen på din MBR harddisk. så den overskriver engeligt din windows bootload, dette kan dog fikset meget enkelt. her er hvordan jeg gjorde.

1. først fiksede jeg min computer så jeg kunne boote xp igen. det gjorde jeg ved at sætte xp installation cd'en i det eksterne cdrom drev og bootede op på den når jeg kommer ind til installation menuen tryk på R. du kommer nu ud i (DOS) her skrives fixmbr og så skulle det være i orden.

2. nu fjernede jeg så min xp harddisk, og installere ubuntu på den anden harddisk. nu kan den kun installere bootloader på din ubuntu harddisk og ædelægger dermed ikke xp bootloader.

hvis du vil boote ubuntu skal du sørge for at ubuntu harddisken står som første boot inde i bios info.
og hvis du vil kører xp så kan du bare lige trække ubuntu disken ud.
det var engeligt det. nu kan du fjerne ultrabay drevet uden at få grub 21 fejlen,

jeg syntes selv det var ret irriterende at skulle hive ubuntu disken ud for at boote xp så jeg har lavet sådan at windows bootloader kan loade grub så jeg kan starte ubuntu den vej. så slipper man for at tage harddisken ud.
chinga

Indlæg af chinga »

Wackey skrev:jeg syntes selv det var ret irriterende at skulle hive ubuntu disken ud for at boote xp så jeg har lavet sådan at windows bootloader kan loade grub så jeg kan starte ubuntu den vej. så slipper man for at tage harddisken ud.

Mange tak for svaret, men hvordan har du lige præcist gjort at Windows bootloader starter GRUB? Jeg har prøvet nogle forskellige ting, men uden held.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Du kan også prøve at skrive en ny Grub

Start op i din liveCD/USBstick.

Gå til terminal (programmer/tilbehør/terminal) og skriv

Kode: Vælg alt

sudo grub
derefter

find /boot/grub/stage1
og du får et billede som dette
Billede

Du bruger så den harddisk der står øverst og skriver

root (hd0,1)

setup (hd0)

og når du er færdig

quit
og du skulle nu gerne have en ny grub liggende på din opstarts harddisk

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Wackey

Indlæg af Wackey »

det var også det der tog lidt tid for mig at fikse så windows bootloader ville starte grub, men fandt tilsidst en løsning,

jeg kopieret de første 512 byte på hardisken, og gemte dem som en bin fil, det tog lidt tid at få til at virke, hmm.. tror faktis godt du kan bruge min bin-fil og boot-fil da vi har fuldstændig samme opsætning, det eneste jeg tilføjede i windows boot-fil (boot.ini) var, C:\ubuntu.bin="Ubuntu Linux"
så åbner den GRUB (den jeg korpierede fra ubuntu harddisken) og så spillede det.

har lige oploadet den kopi jeg lavede af grub. gem den på dit C:\ drev og tilføj en sti til den i din windows boot fil.
http://rapidshare.com/files/217869159/ubuntu.bin.html

sådan her ser min windows boot.ini fil ud.

[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
C:\UBUNTU.bin="Ubuntu Linux"

håber du kan bruge det.

ellers må jeg lige forklare dig hvordan du laver en kopi af din egen grub. men prøv dette her. da det er lidt inviklet, ellers..
chinga

Indlæg af chinga »

Wackey: Jeg har, med lettere forsinkelse pga. studiet, fået kigget på min bærbar igen og ka ndesværre ikke bruge din løsning. Windows bootloader kører grub men så få jeg fejl 17 (tror jeg nok) ogås kommer den ikke videre
chinga

Indlæg af chinga »

Stra: Skriver jeg det du foreslår (find /boot/grub/stage1) så får jeg (hd1,4). Så vidt jeg kan gennemskue det er den harddisk der i forvejen har GRUB installeret. Skal jeg ikke hellere installere GRUB på min Windows harddisk, som ikke er hotswap? Hvis ja, så bliver jeg nødt til at gøre det sådan at de filer GRUB skal bruge skal ligge på Windows harddisken, for ellers refereres der til en harddisk som i tide og utide ikke er sat i...
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

chinga skrev:Stra: Skriver jeg det du foreslår (find /boot/grub/stage1) så får jeg (hd1,4). Så vidt jeg kan gennemskue det er den harddisk der i forvejen har GRUB installeret.
Ja, for det er den du skal prøve at forny.
Skal jeg ikke hellere installere GRUB på min Windows harddisk, som ikke er hotswap?
Nej, det tror jeg ikke du skal.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10