Virus

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
BentN

Virus

Indlæg af BentN »

Hej!
Har en maskine, som jeg har nogle løse harddiske til, med forskellige styreprogrammer, som jeg af og til leger med, her iblandt Ubuntu.
Da jeg den anden dag sluttede den til, fik jeg besked på, at der var 76 opdateringer, ved opdatering nr. 17 kom den ikke længere, jeg ventede 2 timer og der ikke var sket mere og det hele iøvrigt var dødt, slukke jeg for strømmen.
Ny opstart, men den blev bare ved med at starte, igen og igen og kunne ikke finde Ramstørrelsen, men ikke hver gang.
Gik ind i Bios, waw et stort ulæseligt kaos.
Tilsluttede en disk med Windows og der var ikke noget galt, den kørte fint.
Ligger der en virus på disken?, eller er det bare Bootsektoren der er smadret?.
Vil bare høre om det er et kendt problem, inden jeg prøver, at formatere disken.
Mvh.
Bent
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Re: Virus

Indlæg af thj01 »

BentN skrev:Hej!
Har en maskine, som jeg har nogle løse harddiske til, med forskellige styreprogrammer, som jeg af og til leger med, her iblandt Ubuntu.
Da jeg den anden dag sluttede den til, fik jeg besked på, at der var 76 opdateringer, ved opdatering nr. 17 kom den ikke længere, jeg ventede 2 timer og der ikke var sket mere og det hele iøvrigt var dødt, slukke jeg for strømmen.
Ny opstart, men den blev bare ved med at starte, igen og igen og kunne ikke finde Ramstørrelsen, men ikke hver gang.
Gik ind i Bios, waw et stort ulæseligt kaos.
Tilsluttede en disk med Windows og der var ikke noget galt, den kørte fint.
Ligger der en virus på disken?, eller er det bare Bootsektoren der er smadret?.
Vil bare høre om det er et kendt problem, inden jeg prøver, at formatere disken.
Mvh.
Bent

Det lyder som en fæl hardware fejl (BIOS CHIP) - hvad der så kan have have udløst den - tjaaa
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Virus

Indlæg af Jimmyfj »

Hej Bent

Det der lyder som en læse/skrive fejl på den disk du har med Ubuntu på. Virus er det ikke, da det i så fald også ville have været problematisk at starte maskinen op under Windows.

Har din BIOS understøttelse for det der hedder "Low Level Format" kan du bruge denne funktion til at frasortere de dårlige sektorer, som måtte være på disken. Vær dog opmærksom på, at under en Low-Level-Format skal du indtaste hvor mange Sectors, Cylinders og Heads disken indeholder. Information som normalt er at finde på en label på disken. Eventuelt kan du søge disse informationer på producenten af diskens hjemmeside.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500