Grafisk install af Medibuntu

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Grafisk install af Medibuntu

Indlæg af Christian.Arvai »

Hej :)

Vi har været nogle stykker, som har haft prøvet at finde en nem og grafisk løsning, til at installere Medibuntu.

Jeg kender udmærket til terminalløsningen, men jeg har pt ikke set en brugbar måde at installere Medibuntu på, som 100% gør at man undgår terminalen.

Så hvis en af jer har en nem grafisk løsning (eller ser den fremover andetsteds), så skriv lige herind så vi kan bruge den fremover i forum.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Grafisk install af Medibuntu

Indlæg af soundpartner »

christian.arvai skrev:Hej :)

Vi har været nogle stykker, som har haft prøvet at finde en nem og grafisk løsning, til at installere Medibuntu.

Jeg kender udmærket til terminalløsningen, men jeg har pt ikke set en brugbar måde at installere Medibuntu på, som 100% gør at man undgår terminalen.

Så hvis en af jer har en nem grafisk løsning (eller ser den fremover andetsteds), så skriv lige herind så vi kan bruge den fremover i forum.

der er den åbentlyse:
download et script (det er nu på skrivebordet)
højreklik, egenskaber, tillad kørsel som program
dobbeltklik på script.
scriptet kører nu i terminalen og beder om sudo password, meen den kan man jo ikke komme uden om.

jeg har forresten scriptet liggende og det virker vist som jeg husker det på alle versioner af ubuntu
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Jeg tror desværre ikke at det er muligt. Problemet er at GPG-nøglen ikke kan hentes som en fil, men kun kan installeres gennem terminalen. Ellers ville det stort set kunne lade sig gøre på den grafiske måde.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

@ soundpartner

Den med scriptet kender jeg godt (og bruger selv) og den virker som du siger også på alle udgaver af ubuntu, ideen har jeg også været lidt inde på, men den er desværre stadigt ikke helt terminal fri :(

@ Warhawk

Nej det er den key som nok ender med at være punktet vi ikke kan løse uden terminalen, jeg kan ikke lige komme på en løsning på det område.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

christian.arvai skrev:@ soundpartner

Den med scriptet kender jeg godt (og bruger selv) og den virker som du siger også på alle udgaver af ubuntu, ideen har jeg også været lidt inde på, men den er desværre stadigt ikke helt terminal fri :(

@ Warhawk

Nej det er den key som nok ender med at være punktet vi ikke kan løse uden terminalen, jeg kan ikke lige komme på en løsning på det område.

det er skam ikke svært... du kan selv tilføje nøglen manuelt. men fuck det er besværligt og du må ikke lave så meget som et enkelt tegn forkert

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Hmmmm... En evt. løsning skal jo helst være brugervenlig, så pt er scriptløsning nok det nærmeste grafiske vi kommer.

Jarlen
IRC nickname: Jarlen

Indlæg af Jarlen »

Er det ikke bare at tilføje repositories, update apt og så installere medibuntu-keyring fra synaptic? Det svarer ihvertfald til den install procedure jeg bruger i terminalen. Jeg tror aldrig jeg har tilføjet medibuntu's keys manuelt.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Jarlen skrev:Er det ikke bare at tilføje repositories, update apt og så installere medibuntu-keyring fra synaptic? Det svarer ihvertfald til den install procedure jeg bruger i terminalen. Jeg tror aldrig jeg har tilføjet medibuntu's keys manuelt.

og jeg har så alldrig installeret medibuntu-keyring for den virker aldrig

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Jarlen
IRC nickname: Jarlen

Indlæg af Jarlen »

Ok, sikker på det ikke er et lokalt problem? Min virker hver gang.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Jarlen skrev:Ok, sikker på det ikke er et lokalt problem? Min virker hver gang.

eller rettere jeg installerer den aldrig da det ikke virker. den brokker sig stadig over at der mangler en key.

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Jubii :D - har nu fundet løsningen. Det kan faktisk godt lade sig gøre at få fat i deres PGP-nøgle. Jeg gik ind i Seahorse og valgte fanen Andre indsamlede nøgler. Så kommer der en lille knap frem med teksten Find fjerne nøgler... - her skriver man medibuntu i søgefeltet og søger på alle servere. Der kommer nu en liste frem med forskellige nøgler. Vælg Medibuntu Packaging Team - 0C5A2783 og importer. Så bliver nøglen tilføjet nøgleringen.

Jeg formoder at man skal eksportere nøglen igen til en fil, som så skal importeres i Softwarekilder. Samtidig skal der så tilføjes repos i Softwarekilder, f.eks.

Kode: Vælg alt

http://packages.medibuntu.org/ jaunty free non-free

Nu kan resten sådan set også klares grafisk.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Problemet er bare at den forklaring ikke er helt "begyndervenlig", men jeg vil teste den metode og så tilføje

deb http://packages.medibuntu.org/ jaunty free non-free #Medibuntu - Ubuntu 9.04 "jaunty jackalope"
#deb-src http://packages.medibuntu.org/ jaunty free non-free #Medibuntu (source) - Ubuntu 9.04 "jaunty jackalope"

manuelt bagefter.

En anden løsning kunne være et script som dette, men helt terminal fri er det jo ikke.

#!/bin/sh 
# Install af medibuntu
# Skrevet af christian.arvai

# Install af key til Medibuntu
gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 2EBC26B60C5A2783 && gpg --export --armor 2EBC26B60C5A2783 | sudo apt-key add -
# Install af Medibuntu
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/`lsb_release -cs`.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list; sudo apt-get -q update; sudo apt-get --yes -q --allow-unauthenticated install medibuntu-keyring; sudo apt-get -q update

Warhawk

Indlæg af Warhawk »

christian.arvai skrev:Problemet er bare at den forklaring ikke er helt "begyndervenlig", men jeg vil teste den metode og så tilføje

Jo, men jeg tror bare at vi må se i øjnene, at dette ikke er specielt begyndervenligt. Men man undgår at skulle bruge terminalen, og det vil måske gøre det nemmere for nogle brugere.
/Michael
---

soundpartner

Indlæg af soundpartner »

christian.arvai skrev:Problemet er bare at den forklaring ikke er helt "begyndervenlig", men jeg vil teste den metode og så tilføje

deb http://packages.medibuntu.org/ jaunty free non-free #Medibuntu - Ubuntu 9.04 "jaunty jackalope"
#deb-src http://packages.medibuntu.org/ jaunty free non-free #Medibuntu (source) - Ubuntu 9.04 "jaunty jackalope"

manuelt bagefter.

En anden løsning kunne være et script som dette, men helt terminal fri er det jo ikke.

#!/bin/sh 
# Install af medibuntu
# Skrevet af christian.arvai

# Install af key til Medibuntu
gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 2EBC26B60C5A2783 && gpg --export --armor 2EBC26B60C5A2783 | sudo apt-key add -
# Install af Medibuntu
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/`lsb_release -cs`.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list; sudo apt-get -q update; sudo apt-get --yes -q --allow-unauthenticated install medibuntu-keyring; sudo apt-get -q update

mit script ser således ud:

#!/bin/sh 
# Installing medibuntu
# By Soundpartner
# Run this on your computer

# Installing key
xmessage -c "du vil om lidt blive bedt om et sudo password i terminalen. Dette er dit normale login password."
xmessage -c " Vaer opmaerksom på at du ikke vil kunne se hvad du indtaster "

gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 2EBC26B60C5A2783
gpg --export --armor 2EBC26B60C5A2783 | sudo apt-key add -

# Installing medibuntu
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/`lsb_release -cs`.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
sudo aptitude update
#sudo aptitude install -y medibuntu-keyring
#sudo aptitude update

de 2 sidste linier udkomenterede jeg da jeg importerede key'en i stedet,
men teoretisk så burde nedderste sektion være nok faktisk

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Canarche

Indlæg af Canarche »

Nu har jeg jo efterhånden fattet at linux ubuntu ikke er windows...................Det har kun taget et par måneder. :shock:

Istedet for at finde en grafisk løsning til at instalere medibuntu, ville det måske bare være det bedste at fortælle folk at linux ubuntu IKKE er terminalfri, og så bede folk om at lave en copy and paste i terminalen, jeg mener......De lander jo alligevel derover før eller siden. :oops:

Og iøvrigt er terminalen FUSS FREE når du laver en copy/paste efter pingvinfars scrips.

Løser ikke problemet, men er bare min mening.

Mvh
Canarche
Linux Ubuntu er ikke et spørgsmål om at være fed, fiks eller fræk, men derimod om at være fri.