Virtual Magnifying glass

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Neder

Virtual Magnifying glass

Indlæg af Neder »

Jeg er Windows bruger men vil gerne skifte til Ubuntu men jeg har et sybshandicap og bruger forstørrelsesglasset i Windows.
Findes der noget ligende til Ubuntu?

Jeg ved der er noget der hedder Virtual Magnifying glass og jeg har prøvet at installer det før uden at kunne få det til at virke
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Virtual Magnifying glass

Indlæg af Pihl »

Der findes noget til Ubuntu, som hedder Orca. Jeg er ikke så meget inde i tilgængelighedsprogrammerne, som fx Orca, men det burde kunne gøre det, du har brug for.

Du kan aktivere Orca ved at gå op i System>Indstillinger>Hjælpeteknologier og her slå Orca til.

Hvis du vil læse mere om Orca (på engelsk), så er der dokumentation for det her: https://help.ubuntu.com/community/Accessibility

Ifølge dokumentationen kan det følgende:

Højere kontraster
Forstørrelsesglas (magnifier)
Skærmoplæser
Tastaturændringer
Tastatur på skærmen

Ellers er der måske nogen her på forummet, som har noget konkret erfaring med Orca, som de kan øse ud af :-)
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Virtual Magnifying glass

Indlæg af eitreach »

Neder skrev:Jeg er Windows bruger men vil gerne skifte til Ubuntu men jeg har et sybshandicap og bruger forstørrelsesglasset i Windows.
Findes der noget ligende til Ubuntu?

Jeg ved der er noget der hedder Virtual Magnifying glass og jeg har prøvet at installer det før uden at kunne få det til at virke

Hvor dårligt ser du? :P Jeg sidder med omkring 10%.

Hvis du ikke kan bruge Orca, findes der også nogle muligheder for at forstørre med et program kaldet Compiz, som er installeret som standard. Det kræver dog 3d-grafisk acceleration, så prøv Orca først.
    "A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
    Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
    Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393