Hjemmeserver

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Brandt
Geografisk sted: Sønderborg

Hjemmeserver

Indlæg af Brandt »

Jeg går med planer om at bygge en lille hjemmeserver. Følgende er nogen af de ting som jeg påtænker den skal kunne.

Være billede, musik og film lager for alle computer i hjemmet. P.t. 2 computer + et mindre anvendt mediecenter. (allesammen windowsmaskiner p.t.)
Skal kunne hente bittorrent filer styret fra client
Være printer server

Desuden har vi to domæner som vi p.t. får hostet eksternt. Dem kunne jeg godt tænke mig at spare væk og bruge serveren til det.
Det vil betyde at serveren også skal kunne bruges til.
Webside hosting
Mail server

Jeg har tidligere leget med Ubuntu desktop versioner, men aldrig noget alá server. Så der er mange timers "leg" foran mig. Det forudser jeg i hvert fald.
Dette vil betyde mange spørgsmål i forumet i den kommende tid. :-)

Lige nu har jeg spørgsmål omkring sikkerhed:
Kan man gøre det sikkert at havde sin hjemmeside og Mail server på samme maskine som sine privat filer, eller er det lige stillet med normalt at ens computer er koblet på nettet? (Har en Router med firewall mellem internet og hjemmenetværket, men det har alle vel.)

Så er der lige det obligatoriske spørgsmål. Skal jeg havde virus program installeret. :roll:

/Brandt
Leutenant
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjemmeserver

Indlæg af Leutenant »

Hej Brandt.

Jeg ville søge efter en guide der hedder "the perfect ubuntu server"
Det er en yderst informativ guide. Specialt hvis man ikke er kendt med "server" delen (som burde hedder basic install) Server installationen har absulut intet at gøre med en server install. Denne installation installere KUN basic.
Så alle "server" programmer skal du selv finde og installere.

Jeg har selv kørt min egen "hjemmeserver" de sidste 4-5 år. Og har hvist altid brugt ubuntu. I hvert fald som den primær løsning. Har jo selvfølgelig prøvet at rode med andre systemer også ;-). Men jeg falder altid tilbage til Debian pakkesystemet.

Nå men til dine spørgsmål.

1. Samba ville jeg vælge som din primær fildelingserver. (dette findes i den føromtalte guide)
2. Bittorrent... Tjaaa... Her er der vel lige så mange måder at gøre det på. Som der er forskellige meninger... Men en af mulighederne ville da være at dele en mappe gennem samba (på serveren) og smide alt du henter (fra dine clienter) i denne mappe...
3. domæner. Det er bare at sætte en apache webserver op og køre de forskellige domæner og virtual domæner. (dette findes i den føromtalte guide)
4. Mail server. Langt den letteste og samtidige holdbare løsning (efter min mening) er postfix. (dette findes i den føromtalte guide)

Så alt i alt er det bare at søge på google efter "the perfect ubuntu server" og evt tilføje søgeord som postfix og samba.

Og så er der jo selvfølgelig som du selv skriver mange timers læsning foran dig. Jeg læser stadig som en gal på disse områder ;-)

Håber dette vil hjælpe dig bare lidt i den rigtige retning. Eller evt give dig nye idér ;-)

- Frederik

PS. Glemte lige de sidste par spørgsmål.....

du kan altid optimere sikkerheden. En sikkerhed er jo aldrig mere sikker end den næste person der kan bryde den. Så det kommer halt an på hvor paranoid men selv er. Jeg køre selv med både intern filserver og webserver på samme maskine. Og har indtil nu undgået et angreb. Men om igen. Hvem gider da også og angribe "hr hansen" i nummer 5 på "ingenmandsvej" i lille DK. Ja igen det er et spørgsmål om hvad man selv behager. du kan jo evt sætte en webserver op på én "box" og derefter en filserver op på en anden "box" (box=maskine)

Antivirus..... tjaa.... du kan da installere det og sætte det op sådan at det scanner alt udgående mail og opdatere sig selv en gang imellem. Så er du da sikker på du ikke sender en virus videre til en anden person. Men om det er nødvendigt.... Hehe tror ikke engang jeg tør svare på det. Er sikker på der er de første 100 forskellige meninger om det indenfor ganske kort tid så. Og lad os da holde din tråd. Til hvad der er vigtig ;-)
Men som en fodnote. Kan jeg da fortælle, at jeg har antivirus installeret som den overnævnte løsning ;-)
Brandt

Indlæg af Brandt »

Hej Frederik

Tak for svar.

Jeg har kigget på nogle af de forskellige guides på howtoforge. Besluttede mig for at opbygge serveren i små bider og når jeg har det hele på plads lave en reinstall.
Jeg har kigget/læst en del omkring samba, da jeg ser dette som det vigtigst områder.
1. Filer/printer skal være nemt at tilgå for alle på netværket.
2. Der skal være plads til fortrolighed mellem de forskellige brugere.

Lige nu roder jeg lidt med at få Transmission til at kører ordentligt. Det starter fint op når jeg har kørt et par Kill kommandoer på nogle åbne forbindelser.
Men efter et par sek med download af torrent fil bliver går de i fejl. Årsagen har jeg ikke fundet, men tror det måske skyldes at program forsøger at skrive filerne til /root/Downloads mappen som ikke findes. Jeg kan bare ikke få lavet dette om.

/Brandt
Leutenant
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Leutenant »

Hej brandt.

Det lyder som du griber det helt rigtig an. Så er da sikker på du nok skal få det op og køre rigtig. Om ikke andet. Er du mere end velkommen til til stille de spørgsmål du måtte have. Så skal jeg nok prøve om jeg kan hjælpe.
Om ikke andet er der sikkert en anden venlig sjæl der kan ;-)

Ang. Transmission så kender jeg ikke dette program. Men der må da være en settings et eller andet sted, hvor du kan ændre dit download dir. Evt i det dir du installerede Transmission. Måske der ligger en config fil der, du kan rette lidt i? (husk nu at lave en backup af den orig. inden du retter i den!)

Ellers prøv og kig i dine log filer...!?!?

Det er ikke fordi du overbelaster din router? Ja det kan godt være det lyder dumt. Men var selv ude for tidernes morgen. At min router ikke kunne klare presset fra alle de ip'er den skulle håndtere. Så skulle lige "skrue" lidt på routeren og ligeså i min torrent program.... Det var bare en hurtig tanke, ikke sikkert det har noget med dit problem at gøre....

- Frederik
Brandt

Indlæg af Brandt »

Lige en opdate.

Det lykkedes ikke at få Transmission til at kører, men det lykkedes med Vuze.
Skulle der være andre med interesse er der en guide til det her:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=799712

Så lærte jeg også lige at man kan kører GUI programmer remote med XMing.
/Brandt
Brandt

Indlæg af Brandt »

3. domæner. Det er bare at sætte en apache webserver op og køre de forskellige domæner og virtual domæner. (dette findes i den føromtalte guide)

Jeg har kigget lidt i den omtalte guide.
Jeg har ikke prøvet, men hvordan skal virtual domæner forståes?

/Brandt
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Indlæg af Jarlen »

Virtuelle domæner er når du har flere websites, fra hvert sit domæne liggende på samme maskine. Hvis man nu forestillede sig at både ubuntu.com og linux.com lå på den samme maskine, så skal den maskine have mulighed for at skelne mellem gæster til de forskellige sider, så gæster til linux.com ikke ryger over på ubuntu.com og omvendt. Virtuelle domæner lader serveren skelne på det domænenavn folk søger.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Brandt

Indlæg af Brandt »

aha.

Jeg troede det var noget med adskillles (er det jo så også), men af eks. firewall, filserver m.v. som man ikke ønsker adgang ude fra til og så eks. hjemmeside som man ønsker folk har adgang til.

Normalt vil man jo have sit sikrede hjemmenetværk hvor filserveren er placeret. Så vil man havde en firewall til at bloker adgang udefra til denne og til at give adgang til sin hjemmeside mv. i DMZ. Billede

Eller måske er det bare min tanke gang det er galt med. Da jeg kunne tænker mig at have filserver (lokalnetværk), firewall og smtp,www, ftp (DMZ) placeret på en og samme maskine.

Spørgsmålet er selvfølgelig om det er muligt.

/Brandt
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Indlæg af Jarlen »

Det kan du sagtens. Normalt vil du dog have firewall'en på en maskine for sig selv for øget sikkerhed, men det er ikke et must. Filserver (FTP), smtp og webserver kan du sagtens køre på samme maskine, da de kører på hver deres port, og det vil derfor ikke være noget problem for maskinen at skelne mellem hvilke services folk vil besøge, der skal altså ikke nogle specielle indstillinger til at få de forskellige services til at virke samtidig. Du skal bare opsætte dem enkeltvis, og sørge for at åbne de rette porte i din firewall.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)