URGENT!! Afinstallere ubuntu
-
URGENT!! Afinstallere ubuntu
Hey Drenge, har et seriøst problem... Har solgt min gamle laptop på qxl, og fik lovet den ville være med XP... Problemet er jeg simpelhen ikke kan installere XP på... det er en Zepto bærbar med SATA HD. Den vil ikke boote fra XP dvd eller Ubuntu install CD.. Hvad fanden gør jeg? Kunden vil gerne afhente laptoppen imorgen
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: URGENT!! Afinstallere ubuntu
Hej og velkommen til forum
Du kan prøve at bruge Gparted http://gparted.sourceforge.net/download.php som livecd, formatere til fat32 eller nfts og så prøve at installere xp igen.
Er bios sat til boot fra cd-drevet ?
Du kan prøve at bruge Gparted http://gparted.sourceforge.net/download.php som livecd, formatere til fat32 eller nfts og så prøve at installere xp igen.
Er bios sat til boot fra cd-drevet ?
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Den skulle være sat til at kunne boote fra CD, og har lavet en iso cd med gparted... men der sker intet... den starter bare op med ubuntu som normalt...
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
fjolset skrev:Den skulle være sat til at kunne boote fra CD, og har lavet en iso cd med gparted... men der sker intet... den starter bare op med ubuntu som normalt...
hvad ligger der på den cd?
en stor fil (iso filen) eller en masse filer og mapper?
vi ser ofte at folk har brændt cd'en forkert og derfor rent faktisk lavet en data cd med isofilen på. den rigtige fremgangsmåde er at brænde et billede / burn image (mener det hedder sådan de fleste steder)
det kan også skyldes at du har brugt dårlig kvalitets medier (eller cd-rw) eller brændt ved for høj hastighed hvorved at skiven bliver mere unøjagtig, og det kan ikke alle drev klare
-
- Admin
Hvis bios er sat til boot fra cd-drevet, så burde gparted også starte op som livecd ....... prøv lige igen en gang til.
Og så tjek lige soundpartners indlæg, han beskriver en af de hyppigste fejl med livecd´er.
Og så tjek lige soundpartners indlæg, han beskriver en af de hyppigste fejl med livecd´er.
-
Fik hul igennem og fik lavet fat32 system... men når jeg genstarter og smider XP skiven i, skriver den bare at den intet kan finde???
-
Efter genstart skriver den flg:
PXE-e61: Media test failure, check cable
PXE-m0f: Exitning Broadcom PXE ROM
Operating system not found....
ARGH!!!! Hvorfor kunne køber ikke bare tage den med ubuntu*G*
-
- Admin
Prøv med nfts i stedet for fat32, det kan være det hjælper.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
fjolset skrev:Fik hul igennem og fik lavet fat32 system... men når jeg genstarter og smider XP skiven i, skriver den bare at den intet kan finde???
Hej
Jeg gætter at du blot har slettet alle partitions, og det kan Win XP så ikke lide.
- Du skal have en partition (som er hele harddisken):
- Den partition skal markeres som et NTFS filsystem, og harddiskpartition skal have have boot flaget sat.
Boot flaget (typisk et A) fortæller din BIOS at den kan boote fra hardisken - meget nyttigt når man vil starte operativsystemet op når man lige har startet maskinen.
/Lars
EDIT: christian "pixi" kom vist først
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
fjolset skrev:Efter genstart skriver den flg:
ok.
nu har du fået slette alt og formateret disken som fat32 det vil sige at alt data er væk og der er ikke noget styresystem på maskinen.
da maskinen prøver at pxe boote (boote fra netværket) så kan jeg fortælle dig at den cd du prøver at installere windows xp fra den ikke virker.
det kan skyldes at det er en recowerycd som er specielt lavet til en anden maskine (eller som kræver en recowery-partition på maskinen som der bootes fra), at cd.en er defekt, at cd'en ikke er en original cd.
det at prøve ntfs vil intet hjælpe da maskinen slet ikke vil boote fra install-mediet
-
- Geografisk sted: Nordjylland
fjolset skrev:det er en Zepto bærbar med SATA HD.
Og det er så hér man som supporter skal være rimelig vågen og hæfte sig MEGET ved det faktum, at WinXP ikke kan installeres på SATA-diske som default. Det kræver en 3'rd-party driver til netop den SATA-controller som sidder på maskinens mobo. Det er lige meget, om der formateres i FAT32 eller NTFS så længe nævnte driver til SATA-controlleren ikke er tilgængelig for installationen. Jow-jow - Windåsen virker skam "out-of-the-box"
Det du kan gøre er at søge driveren på producentens hjemmeside, eller, hvis du er så heldig at have en Win-driver-cd til maskinen hente driveren der fra, enten over på en diskette eller en USB nøgle.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
er kommet ind i install delen, men den skriver den ikke kan install windows.. inde i bios ser min IDE CHANNEL 1 MASTER [CD-ROM] og IDE PRIMARY/MASTER [CD-ROM]... det passer da ik??
-
Jimmyfj-> Jeg fik hul igennem med min Vista OEM recovery dvd... er det samme problem med Vista?
-
Jimmyfj skrev:fjolset skrev:det er en Zepto bærbar med SATA HD.
Og det er så hér man som supporter skal være rimelig vågen og hæfte sig MEGET ved det faktum, at WinXP ikke kan installeres på SATA-diske som default. Det kræver en 3'rd-party driver til netop den SATA-controller som sidder på maskinens mobo. Det er lige meget, om der formateres i FAT32 eller NTFS så længe nævnte driver til SATA-controlleren ikke er tilgængelig for installationen. Jow-jow - Windåsen virker skam "out-of-the-box"
Det du kan gøre er at søge driveren på producentens hjemmeside, eller, hvis du er så heldig at have en Win-driver-cd til maskinen hente driveren der fra, enten over på en diskette eller en USB nøgle.
uhhh se det vidste jeg så ikke... men så er det jo super heldigt at jeg her inde på et ubuntu-forum ikke behøver at vide sådanne ting der drejer sig om windows.
nå det er sagt så har jeg flere gange bandet og svovlet over xp igennem tidernes løb over at have manglet drivers til diskcontrolere med sata, med scasi, med raid osv.
-
- Geografisk sted: Nordjylland
fjolset skrev:Jimmyfj-> Jeg fik hul igennem med min Vista OEM recovery dvd... er det samme problem med Vista?
Nej - Både Vista og Win7 finder SATA diskene med det samme.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500