Synaptic fejl ved afinstallation af program
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Hej
Jeg får flg. fejl når jeg vil fjerne brscan2 via Synaptic
rmdir: /usr/local/Brother/sane/GrayCmData/ALL: No such file or direcetory
nogle flere linier med nogenlunde det samme og derefter:
dpkp: fejl under behandling af brscan2 (--remove):
underproces post-removal script retunerede afslutningsstatus 1
Der opstod fejl unde behandlingen:
brscan2
E: Sub-process /usr/bin/dpkp retunred an error code (1)
Instalationen af en pakke mislykkedes. Forsøger at genskabe:
og hvad gør jeg så?? Problemet betyder at jeg ikke kan software opdatere og ny installere noget som helst.
mvh
Jeg får flg. fejl når jeg vil fjerne brscan2 via Synaptic
rmdir: /usr/local/Brother/sane/GrayCmData/ALL: No such file or direcetory
nogle flere linier med nogenlunde det samme og derefter:
dpkp: fejl under behandling af brscan2 (--remove):
underproces post-removal script retunerede afslutningsstatus 1
Der opstod fejl unde behandlingen:
brscan2
E: Sub-process /usr/bin/dpkp retunred an error code (1)
Instalationen af en pakke mislykkedes. Forsøger at genskabe:
og hvad gør jeg så?? Problemet betyder at jeg ikke kan software opdatere og ny installere noget som helst.
mvh
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Har du prøvet (i Synaptic) at gå til: Custom Filters > Beskadiget > Pakke > Tving version..?
Måske kan du derved få geninstalleret pakken. Hvis det lykkes, så lad være med at fjerne den, men sæt den i stedet for til afinstallation.
Hvor stammer pakken i øvrigt fra? Den findes ikke i min Synaptic.
Måske kan du derved få geninstalleret pakken. Hvis det lykkes, så lad være med at fjerne den, men sæt den i stedet for til afinstallation.
Hvor stammer pakken i øvrigt fra? Den findes ikke i min Synaptic.
Mvh. - Balder
-
Synaptic
Tak fo hurtigt svar.
Tving version er ikke tilgængelig.
Programmet er hentet fra Brother linux solutionsside og er en scanner driver til "alt i en" printer.
i synaptic står den hos mig til fuldstændig fjernelse.
mvh
Tving version er ikke tilgængelig.
Programmet er hentet fra Brother linux solutionsside og er en scanner driver til "alt i en" printer.
i synaptic står den hos mig til fuldstændig fjernelse.
mvh
stra
-
Nåh sådan...
Hvordan installerede du pakken til at begynde med og kom din Brother overhovedet til at virke? Der kan være opstået nogle afhængighedskonflikter.
Hvordan installerede du pakken til at begynde med og kom din Brother overhovedet til at virke? Der kan være opstået nogle afhængighedskonflikter.
Mvh. - Balder
-
Nej den kom aldrig længere end til at printeren modtog data men ike skrev dem ud.
Derfor ville jeg afinstalere programmet igen og begyndete med at cupswrappermfc210c_1.0.0-1_i386.deb, mfc210clpr-1.0.2-1.i386.deb og libbrcolm2.
Derefter var det brscans tur og jeg fik måske ikke gjort det ordentlig inden jeg lukkede Synaptic.
De andre kan heller ikke genindlæses og jeg har prøvet at skrive filerne ind i terminalen men den giver den samme fejl: at den ikke kan finde filerne til afinstalering.
Kan det mon hjælpe at afinstallere hele Ubuntu og så begynde forfra?
mvh
Derfor ville jeg afinstalere programmet igen og begyndete med at cupswrappermfc210c_1.0.0-1_i386.deb, mfc210clpr-1.0.2-1.i386.deb og libbrcolm2.
Derefter var det brscans tur og jeg fik måske ikke gjort det ordentlig inden jeg lukkede Synaptic.
De andre kan heller ikke genindlæses og jeg har prøvet at skrive filerne ind i terminalen men den giver den samme fejl: at den ikke kan finde filerne til afinstalering.
Kan det mon hjælpe at afinstallere hele Ubuntu og så begynde forfra?
mvh
stra
-
Der er flere måder at installere .deb pakker på. To af dem gøres i terminalen og er henholdsvis:
sudo aptitude install pakkenavn
eller
sudo apt-get install pakkenavn
Samme kommandoer kan anvendes til afinstallation. Install skal bare udskiftes med remove.
Den første kommando skulle være den bedste, idet den tager flest "afhængigheder" med sig.
Prøv evt. om du kan geninstallere de to .deb pakker ved hjælp af den første kommando. - Sørg for at de ligger i Hjemmemappen når de skal installeres.
... Det er for tidlig at tale om at geninstallere Ubuntu, selvom det mange gange er det hurtigste.
sudo aptitude install pakkenavn
eller
sudo apt-get install pakkenavn
Samme kommandoer kan anvendes til afinstallation. Install skal bare udskiftes med remove.
Den første kommando skulle være den bedste, idet den tager flest "afhængigheder" med sig.
Prøv evt. om du kan geninstallere de to .deb pakker ved hjælp af den første kommando. - Sørg for at de ligger i Hjemmemappen når de skal installeres.
... Det er for tidlig at tale om at geninstallere Ubuntu, selvom det mange gange er det hurtigste.
Mvh. - Balder
-
Desværre ikke men jeg fik denne meddelse:
E: Jeg kunne ikke lokalisere filen til brscan2-pakken. Det betyder muligvis at du er
nødt til manuelt at reparere denne pakke.
Og hvordan gør jeg så det?
mvh
E: Jeg kunne ikke lokalisere filen til brscan2-pakken. Det betyder muligvis at du er
nødt til manuelt at reparere denne pakke.
Og hvordan gør jeg så det?
mvh
stra
-
Hvordan er brscan2-pakken kommet ind i systemet? Er det sammen med libbrcolm2 eller er det samen med installation af .deb pakkerne?
Hvis den hører til systemet skal den nok helst bliver der, men hvis den er "fremmed" burde du kunne slette den manuelt.
Hvis den hører til systemet skal den nok helst bliver der, men hvis den er "fremmed" burde du kunne slette den manuelt.
Mvh. - Balder
-
brscan2 har sin egen deb pakke og om libbrcolm2 kommer der fra elle fra cups pakken eller var der oprindeling ved jeg ikke.
Hvilken komando skal jeg bruge hvis jeg manuelt vil indskrive filerne i terminalen.
Jeg kan finde hvad der skal skrives via package.
Findes der, som i windows et sted, hvor kan kan gå tilbage til et gendannelsespunkt og derved omgå problemet?
Hvilken komando skal jeg bruge hvis jeg manuelt vil indskrive filerne i terminalen.
Jeg kan finde hvad der skal skrives via package.
Findes der, som i windows et sted, hvor kan kan gå tilbage til et gendannelsespunkt og derved omgå problemet?
stra
-
Hvis du har .deb pakken til brscan2, hedder terminalkommandoen:
Sudo aptitude install pakkenavn
Pakkenavnet finder du ved at højreklikke på pakken og se efter i Egenskaber. Indsæt navnet i stedet for at indtaste det. Når man indtaster kan der hurtigt opstå tastefejl.
Når kommando samt pakkenavn er indsat i terminalen trykkes på Enter. Herefter indtastes Password (indtastning ses ikke) og igen trykkes på Enter. Så skulle pakken blive installeret.
Nej, Ubuntu har desværre ikke systemgendannelse...
Sudo aptitude install pakkenavn
Pakkenavnet finder du ved at højreklikke på pakken og se efter i Egenskaber. Indsæt navnet i stedet for at indtaste det. Når man indtaster kan der hurtigt opstå tastefejl.
Når kommando samt pakkenavn er indsat i terminalen trykkes på Enter. Herefter indtastes Password (indtastning ses ikke) og igen trykkes på Enter. Så skulle pakken blive installeret.
Nej, Ubuntu har desværre ikke systemgendannelse...
Mvh. - Balder
-
Desværre nej.
kommandoen kan ikke finde filen, selv om den ligger i hjemmemappen og jeg har skrevet brscan2-0.2.3-0.i386.deb efter install.
Er stien forkert?
mvh
kommandoen kan ikke finde filen, selv om den ligger i hjemmemappen og jeg har skrevet brscan2-0.2.3-0.i386.deb efter install.
Er stien forkert?
mvh
stra
-
Det lyder mærkeligt..!
Prøv i stedet at højreklikke på filen og installer med Gdebi (Gdebi installationsmetoden bør befinde sig i højrekliksmenuen).
Installationskommandoen i terminalen skal i øvrigt hedde: sudo aptitude install brscan2-0.2.3-0.i386.deb
.. men det er vel også det du har skrevet.
Prøv i stedet at højreklikke på filen og installer med Gdebi (Gdebi installationsmetoden bør befinde sig i højrekliksmenuen).
Installationskommandoen i terminalen skal i øvrigt hedde: sudo aptitude install brscan2-0.2.3-0.i386.deb
.. men det er vel også det du har skrevet.
Mvh. - Balder
-
Ja det har jeg skrevet.
At åbne med den giver nøjagtig samme fejl.
Spørgsmålet er om det er en fatal fejl som har ødelagt et eller andet eller om jeg kan genoprette det i et terminal vindue ved at skrive det hele manuelt.
Men hvad komandoen er til at skrive og få linierne til at bliver der. ved jeg ikke, og jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde oplysninger om det nogle steder på nettet.
mvh
At åbne med den giver nøjagtig samme fejl.
Spørgsmålet er om det er en fatal fejl som har ødelagt et eller andet eller om jeg kan genoprette det i et terminal vindue ved at skrive det hele manuelt.
Men hvad komandoen er til at skrive og få linierne til at bliver der. ved jeg ikke, og jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde oplysninger om det nogle steder på nettet.
mvh
stra
-
Se, nu rækker min viden nok desværre ikke ret meget længere, så herfra bliver det bare til skud i tågen.
Men inden jeg fyrer løs kan du lige se efter, om alle softwarekilder er "vinget" af: System > Softwarekilder > Ubuntu Software.
Sæt flueben i alt bortset fra "Kildetekst" og sæt systemet til at hente fra "Main Server" under "Hent fra". Så skulle der ikke mangle noget, idet systemet nu opdateres og henter opdateringer alle steder fra.
Nu er det så, at jeg bevæger mig ud på tynd is...
Du kan prøve med (i terminalen): sudo apt-get update
... og så håbe på at systemet opdaterer manglende pakker.
Eller: sudo apt-get upgrade
... og her gå ud fra, at systemet opgraderer forældede pakker til nyere versioner.
Og nu helt ude, hvor jeg ikke kan bunde: sudo dpkg-reinstall pakkenavn (hvilket må være; brscan2)
... endnu længere ude: sudo dpkg-reconfigure pakkenavn, - og så se, hvad der kommer ud af det.
Måske kan du ikke bruge ovenstående til ret meget, men det er sådan nogle ting jeg selv ville fedte rundt med, hvis det gik galt. - Lidt pionerånd skal der til i Ubuntu.
Men inden jeg fyrer løs kan du lige se efter, om alle softwarekilder er "vinget" af: System > Softwarekilder > Ubuntu Software.
Sæt flueben i alt bortset fra "Kildetekst" og sæt systemet til at hente fra "Main Server" under "Hent fra". Så skulle der ikke mangle noget, idet systemet nu opdateres og henter opdateringer alle steder fra.
Nu er det så, at jeg bevæger mig ud på tynd is...
Du kan prøve med (i terminalen): sudo apt-get update
... og så håbe på at systemet opdaterer manglende pakker.
Eller: sudo apt-get upgrade
... og her gå ud fra, at systemet opgraderer forældede pakker til nyere versioner.
Og nu helt ude, hvor jeg ikke kan bunde: sudo dpkg-reinstall pakkenavn (hvilket må være; brscan2)
... endnu længere ude: sudo dpkg-reconfigure pakkenavn, - og så se, hvad der kommer ud af det.
Måske kan du ikke bruge ovenstående til ret meget, men det er sådan nogle ting jeg selv ville fedte rundt med, hvis det gik galt. - Lidt pionerånd skal der til i Ubuntu.
Mvh. - Balder
-
Tja det hjalp ikke. Der mangles flg.
der er fejl i afhængigheds træet
Jeg prøver videre og mange tak for indsatsen.
mvh
der er fejl i afhængigheds træet
Jeg prøver videre og mange tak for indsatsen.
mvh
stra