Hej mennesker der ude,
Det skal lige siges jeg er nu her og til linux
Jeg vil gerne lave en medie server til familien der hjemme. Til musik, billeder, backups og diversse andre ting..
Da vi har en LAN HDD og det er noget rod!
Jeg har søgt længe for at få svar..
Jeg har en gammel PC, 512 RAM 1,2 GHz single core, 5400 RPM HDD, så det er ikk det store.
Hvilken Ubuntu version skal jeg bruge??
Kan jeg bruge MediaTomb?? eller noget andet?
Er der andre ting i kan anbefale!!
Man skal kunne se billeder, høre musik fra flere forskellige PC'er på engang
Der er 3 vista pc'er
og 4 xp pc'er
1 Ubuntu pc
Det skal lige siges det er kun til test, og hvis det virker fint så skal der er bedere PC til!
Hilsen Kimdv
ps. Håber ikke jeg bryder nogle regler nu, så sig lige til
MediaTomb/hjemmeserver
-
- IRC nickname: Jarlen
- Geografisk sted: København
Re: MediaTomb/hjemmeserver
Du kan sagtens bruge Ubuntu og Mediatomb til dette, jeg har selv skrevet nogle Ubuntu guides til bla. opsætning af server og mediatomb.
Da du ikke har verdens kraftigste maskine, og da du alligevel ikke skal bruge den til andet en medieserver (antager jeg) vil jeg anbefale dig at installere serverversionen af ubuntu. Den kommer uden en grafisk brugergrænseflade, så du skal styre alting fra terminalen, men mediatomb er meget let at installere, så det bør ikke være noget problem.
Når din ubuntuserver kører installeres mediatomb med
<code>sudo aptitude install mediatomb</code>
Herefter skal du have flyttet dine mediefiler over til maskinen enten ved at opsætte FTP-server, samba, eller hvad du ellers har mest mod på.
Når du har flyttet mediefilerne startes mediatomb med
<code>mediatomb</code>
mediatomb vil så starte op og skrive en masse info til skærmen, det sidste den skriver vil være noget i stil med:
<code>2009-02-04 19:36:14 INFO: http://192.168.1.33:49153/</code>
den adresse (http://192.168.1.33:49153/) kan du så skrive i en webbrowser på en anden computer, og du vil få adgang til en hjemmeside hvorfra du kan styre selve mediecentret, og bla. vælge hvilke filer på maskinen der skal være til rådighed for klienterne.
Da du ikke har verdens kraftigste maskine, og da du alligevel ikke skal bruge den til andet en medieserver (antager jeg) vil jeg anbefale dig at installere serverversionen af ubuntu. Den kommer uden en grafisk brugergrænseflade, så du skal styre alting fra terminalen, men mediatomb er meget let at installere, så det bør ikke være noget problem.
Når din ubuntuserver kører installeres mediatomb med
<code>sudo aptitude install mediatomb</code>
Herefter skal du have flyttet dine mediefiler over til maskinen enten ved at opsætte FTP-server, samba, eller hvad du ellers har mest mod på.
Når du har flyttet mediefilerne startes mediatomb med
<code>mediatomb</code>
mediatomb vil så starte op og skrive en masse info til skærmen, det sidste den skriver vil være noget i stil med:
<code>2009-02-04 19:36:14 INFO: http://192.168.1.33:49153/</code>
den adresse (http://192.168.1.33:49153/) kan du så skrive i en webbrowser på en anden computer, og du vil få adgang til en hjemmeside hvorfra du kan styre selve mediecentret, og bla. vælge hvilke filer på maskinen der skal være til rådighed for klienterne.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
- IRC nickname: kimdv
Nu er det første gang jeg skal lege med Ubuntu, så jeg vil først smide mig ud i noget med en interface, og ikke en terminal
Håber jeg kan bruge desktop edtion til dette,???
Eller skal man installere Gnome på sin server??
Den skal også bruges til fil server,
mine forældre, skulle kunne komme ind uden det ene eller det andte, bare via en genvej, gerne et let interface??
Er det Samba jeg skal bruge eller et andet et??
Håber jeg kan bruge desktop edtion til dette,???
Eller skal man installere Gnome på sin server??
Den skal også bruges til fil server,
mine forældre, skulle kunne komme ind uden det ene eller det andte, bare via en genvej, gerne et let interface??
Er det Samba jeg skal bruge eller et andet et??
-
Well, det afhænger lidt af hvad det egentlig er du gerne vil sætte op. Hvis du gerne vil have skrivebordsmiljø på din server vil jeg nok gå efter en XUbuntu, da din maskine jo ikke har verdens største specs. Du kan sagtens installere en almindelig desktop udgave, og så bruge den som server. Hvis det kun er pga. dine forældre skal du huske at du sagtens kan have et grafisk desktop på deres maskine til at tilgå f.eks. delte mapper på en maskine der ikke har et grafisk desktop, så det kræver stadig kun at der er et desktopmiljø på den maskine de arbejder på, og ikke nødvendigvis på serveren.
-
Hmm, det skal bare være sådan at jeg kan slette og oprette maspper fra alle PC'er. Der skal helst ikke være en terminal man skal kopire fra, man skal bare se det som om man ser en almindelig mappe med musik og billeder og andre filer.
-
Ja, du opsætter en server som du nu gerne vil, hvorfra du deler nogle mapper med musik osv., f.eks. over samba. Du sørger så selvfølgelig for at give de rette folk skriveadgang.
Så kan dine forældre åbne deres filbrowser -> Andre computere (eller netværk eller hvad det hedder efterhånden), og finde serveren. Den kan de så arbejde med på samme måde som de delte mapper på alle de andre maskiner. Det er uafhængigt af om serveren kører med desktop eller ej
Sådan virker det ihvertfald i teorien. Hvor godt samba virker mellem Linux og Windowscomputere i parksis ved jeg dog ikke så meget om, det kan andre fra boardet måske dele deres erfaringer med?
Så kan dine forældre åbne deres filbrowser -> Andre computere (eller netværk eller hvad det hedder efterhånden), og finde serveren. Den kan de så arbejde med på samme måde som de delte mapper på alle de andre maskiner. Det er uafhængigt af om serveren kører med desktop eller ej
Sådan virker det ihvertfald i teorien. Hvor godt samba virker mellem Linux og Windowscomputere i parksis ved jeg dog ikke så meget om, det kan andre fra boardet måske dele deres erfaringer med?
-
Jeg har hentet Samba og mediethomb, men hvordan installere man dem, der er ikke en fil i ligesom windåse's .exe fil.
Jeg har xubuntu
Jeg har xubuntu
-
Du skal generelt ikke hente programmer på nettet når du kører *ubuntu. De fleste ting er tilgængelige direkte fra systemet, mediatomb og samba inklusiv. De kan installeres fra "Applications" -> "Add/remove programs" eller tilsvarende på dansk.
-
- Geografisk sted: Odense, Næsby
Hej
Jeg har instaleret Ubuntu 9.04 Desktop og aktiveret mediatomb
Når jeg har genstartet serveren kan jeg ikke logind på mediatomb, hvad er det jeg ikke har gjort rigtigt
Svenn-Erik
Jeg har instaleret Ubuntu 9.04 Desktop og aktiveret mediatomb
Når jeg har genstartet serveren kan jeg ikke logind på mediatomb, hvad er det jeg ikke har gjort rigtigt
Svenn-Erik
-
Hvis det er webinterfacet du tænker på, skal du huske at starte mediatomb programmet igen, før webinterfacet kan tilgåes.