Ubuntu 9.04 på Playstation 3 - kan ikke opdatere

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
hmln-dk
IRC nickname: hmln-dk

Ubuntu 9.04 på Playstation 3 - kan ikke opdatere

Indlæg af hmln-dk »

Hej og god Grundlovsdag her!

Er lidt på udebane med Linux Ubuntu - udpræget "bruger"

Har for sjov fået Ubuntu 9.04 op og køre på en PS3.
Umiddelbart virker det, men når jeg skal opdatere Ubuntu via Administration -> Opdateringshåndtering
får jeg ikke adgang.

Tænkte at jeg måske skal have "administrator adgang" for at kunne opdatere - så jeg har været inde i Administration -> Brugere og Grupper - og her får jeg en fejl: Konfigurationen kunned ikke indlæses.

Jeg har kun oprettet mig selv som bruger - og logger ind med mit brugerid og kodeord.

Mon jeg kan få lidt assistance her med hensyn til hvad der kan være galt?

Forhånd tak for hjælp.

hmln-dk :D
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu 9.04 på Playstation 3 - kan ikke opdatere

Indlæg af Christian.Arvai »

Hej og velkommen til forum :)

Det var da et af de mere usædvanlige spørgsmål, når du åbner Opdateringshåndtering og vælger at opdatere, burde der komme et vindue, hvor man skal skrive sit password (bemærk at man ikke kan se koden når den skrives).

Hvis den bare ikke vil makke ret, kan du opdatere via programmer>tilbehør>terminal med denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y --force-yes 

Hvis der kommer en fejlmelding under kørslen af kommandoen, så send hele resultatet fra terminalen herind.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
hmln-dk

Indlæg af hmln-dk »

Hej Christian,

Tak for assistancen - desværre lykkedes tiltaget ikke. Jeg får følgende fejlkode i terminalprogrammet:
hmln is not in the sudoers file. This incident will be reported.
hmln@ubuntu:-$

Har du flere ideer? Når maskinen starter på logger på Ubunbtu med hmln og min kode - og kommer fint på, så jeg er da oprettet som bruger.

Håber at du kan greje dette.

Tak.

hmln-dk :D
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg er da kommet ud på dybt vand her :D , lige pt kan jeg ikke finde en løsning - men jeg må lige fange nogle andre fra forum i løbet af dagen og se om de kan hjælpe.

Installere man ubuntu på den samme måde på en PS3, som man gør på en alm. pc ?

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
hmln-dk

Indlæg af hmln-dk »

christian.arvai skrev:Jeg er da kommet ud på dybt vand her :D , lige pt kan jeg ikke finde en løsning - men jeg må lige fange nogle andre fra forum i løbet af dagen og se om de kan hjælpe.

Installere man ubuntu på den samme måde på en PS3, som man gør på en alm. pc ?

Nu er jeg ingen ørn - men jeg har fulgt denne vejledning:

http://www.itechni.com/?p=155 - og synes egentligt at det er gået præcist som vejledningen.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Det ser jo ud til at du har gjort det rigtige, ellers kunne du jo ikke have fået installeret ubuntu på den, den del om selve install af ubuntu er som det plejer at være fra en livecd, så jeg kan ikke lige se at det er der fejlen er.

Ved hvilken hastighed brændte du den cd med ubuntu ? (det er meget vigtigt at den er brændt ved lavest mulig hastighed).

Lod du ubuntu lave en "guidet install" eller oprettede du selv partitionerne ?

EDIT:

Her er en guide om install af ubuntu http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation , så kan du måske se om du har lavet noget anderledes.

hmln-dk

Indlæg af hmln-dk »

Jeg lavede en guided installation - Inden jeg henter diskimage igen og brænder over vil jeg lige forsøge en geninstallation - i håbet om at det kun er en "Fejl 40" - jeg vender tilbage....

christian.arvai skrev:Det ser jo ud til at du har gjort det rigtige, ellers kunne du jo ikke have fået installeret ubuntu på den, den del om selve install af ubuntu er som det plejer at være fra en livecd, så jeg kan ikke lige se at det er der fejlen er.

Ved hvilken hastighed brændte du den cd med ubuntu ? (det er meget vigtigt at den er brændt ved lavest mulig hastighed).

Lod du ubuntu lave en "guidet install" eller oprettede du selv partitionerne ?

EDIT:

Her er en guide om install af ubuntu http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation , så kan du måske se om du har lavet noget anderledes.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg ville også selv prøve med en ny install og bruge "guidet", så prøv at installere igen og skriv herind om hvad resultatet endte med.

hmln-dk

Indlæg af hmln-dk »

Hej Christian - og alle interesserede,

Så er den oppe at køre igen - har geninstalleret og kan nu opdatere :D :D :D ..... Har en mistanke til at det skyldes at jeg i forrige installation havde brugt kryptering af harddisk - ellers mener jeg at forsøg nr. 2 er identisk det første.

Tak for assistancen - jeg vil snuse lidt rundt her. Synes i øvrigt at det er fantastisk at det kan lade sige gøre for en ren amatør som mig at få en Playstation 3 til at fungere som "computer".

Hilsen fra hmln-dk

christian.arvai skrev:Jeg ville også selv prøve med en ny install og bruge "guidet", så prøv at installere igen og skriv herind om hvad resultatet endte med.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Perfekt ..... kører ubuntu godt på en PS3 ?

Og tak for at du smed linket til den guide http://www.itechni.com/?p=155 , så kan det være at andre for glæde af den.

hmln-dk

Indlæg af hmln-dk »

Hej Christian,

Tilsyneladende - men jeg er nok ikke den rigtige at spørge, da jeg kun har minimal erfaring med den slags. "Det skal bare virke" - Nu er jeg ved at finde ud af hvorfor Youtube ikke vil afspille - den Flasversion man kan hente virker tilsynelandende ikke..... Så snart noget virker dukker en ny "udfordring op".

christian.arvai skrev:Perfekt ..... kører ubuntu godt på en PS3 ?

Og tak for at du smed linket til den guide http://www.itechni.com/?p=155 , så kan det være at andre for glæde af den.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg vil heller ikke anbefale den flash man kan hente fra youtube, du bør læse denne Ubuntu - Trin for trin guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57 og denne guide om vlc mediaplayer viewtopic.php?f=11&t=4101 , det er flashplugin-nonfree som du mangler - men installer bare resten for at få bla. java og codecs med.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Hej igen :)

Nu er i ikke så mange der kører ubuntu på PS3, så jeg tænkte på om du evt. kunne hjælpe i denne tråd viewtopic.php?f=2&t=7442 ?