Kursus i serveropsætning

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
bannesen

Kursus i serveropsætning

Indlæg af bannesen »

Hej Jeg er ny her på forum og jeg ved ikke helt om det er her jeg skal poste mit indlæg. Men her kommer det alligevel.
Jeg er IT administrator på en lille skole og jeg vil gerne skifte fra min win 2003 server til Ubuntu server, men da jeg ikke kender så meget til linux (ubuntu) endnu, vil jeg meget gerne have et kursus i serveropsætning eller en fagperson der kan komme og hjælpe mig igang. Er der nogen der kender et godt sted at henvende sig ang. dette?
Eller er der nogen her på forum der gør i den slags?

Jeg har prøvet at google serverkurser ubuntu men uden held.

På forhånd tak mvh. Bjarke
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Kursus i serveropsætning

Indlæg af Jarlen »

Jeg kender ikke til nogle konkrete Ubuntu kurser, jeg tror mest det er i staterne der findes den slags, så jeg er ikke helt sikker på hvem der afholder dem, men de findes. Hvis du vil arbejde med noget selvstudium er der utroligt mange stærke ressourcer på [url=http://www.debian-administration.org/]. De er henvendt til Debian, men der er ikke særlig langt derfra til Ubuntu :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
bannesen

Indlæg af bannesen »

Tak for svaret, jeg er allerede gået i gang med selvstudium, men da det er meget vigtigt at skolen server ikke har for meget nedetid, vil jeg gerne have lidt proff assistance. Er det klogere at vælge en anden distribution ex. Redhat? og hvordan kører det med ubuntu klienter?

Mvh. Bjarke
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

bannesen skrev:Tak for svaret, jeg er allerede gået i gang med selvstudium, men da det er meget vigtigt at skolen server ikke har for meget nedetid, vil jeg gerne have lidt proff assistance. Er det klogere at vælge en anden distribution ex. Redhat? og hvordan kører det med ubuntu klienter?

Mvh. Bjarke

der findes rigtig mange mindre firmaer der hjælper med opsætning af servere osv... Jeg har snakket med en del af dem blandt andet på børsen (opensource i det offentlige) og odense (openoffice)
jeg er ikke hjemme pt, men mon ikke jeg kan finde dig en smule info...
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Pihl »

Som soundpartner siger, så kan man altid hyre et firma eller en konsulent til at komme og give en hånd, og fortælle hvordan og hvorledes. Men hvis du fortæller hvor du kommer fra, så kan det også være, at der findes en lokal LUG (Linux User Group), eller andre, som kan hjælpe dig :-)
bannesen

Indlæg af bannesen »

Jeg kommer fra Bjerringbro, hvor jeg arbejder på en mindre friskole ved navn Gudenådalens Friskole.

til soundpartner: det ville være fedt med noget info, særligt hvis du kender nogle gode folk.

Mvh. Bjarke
lathan
IRC nickname: lathan

Indlæg af lathan »

Jeg kan godt se, at denne dette indlæg er lidt gammelt, men jeg håber at du, Bjarke, har fået den hjælp, du havde brug for.
Jeg står lidt i samme problem. Er IT-ansvarlig på en lille friskole i Nordjylland og vil gerne opsætte en ubuntu-server (evt.terminal server). Men for en, som ikke har den store erfaring med opsætning af server, så er det meget svært at læse sig klog på dette område. Så mit spørgsmål er egentlig det samme som Bjarkes: er der nogen , som har ekspertise på dette område og som godt kune tænke sig at dele ud af denne viden?

Mvh
Lasse
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Pihl »

Hvis i er nogle stykker, så kan vi godt strikke et lille kursus sammen i LTSP i skole-regi.

Vi har faktisk allerede erfaring med implementering af LTSP på friskoler i bl.a. Midtjylland, og kan sagtens lave enten et minikursus eller et større kursus, alt efter hvad i ønsker.

Kontakt mig gerne på mp@o-biz.dk hvis vi skal skrue et eller andet sammen til jer.
Pac
IRC nickname: Pac_

Indlæg af Pac »

Nu har jeg selv arbejdet som it admin i et windows miljø. Men ikke at det gør nogen forskel når man skal implementere ny teknologi med hjælp fra konsulenter.

Det bedste er at du sidder og gør det mens der er vejledning. Husk at hver gang de opsætter noget, og du ikke har den viden der skal til for at gøre det samme, så skal konsulenterne på banen når det går ned. Og det går ned!

Hvis det er for kompliceret til du kan lære det mens det implementeres, så sørg for at ALT bliver dokumenteret. Hver eneste setting der ændres fra standard indstillingen skal skrives ned. Viden om systemet skal blive i huset. Ikke hos en ekstern konsulent.

Sørg for at test det godt og grundigt med enkelt klienter som faste testere. Og vupti, så spiller det hele forhåbentlig.
9.10 gang ser ud til at være lykkens gang.
Danmarks ældste blog: www.duks.dk
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Som IT-admin gennem mange år, med base i Novell NetWare, med primært Windows-klienter, har jeg leget en hel del med Ubuntu Server Edition i diverse versioner. Debian server har jeg også været i gang med, og for mig at se er der ikke den store forskel på Debian Server og Ubuntu Server Edition, andet end på "Cloud Computing" siden. Selve opsætning og administration er det samme.

For at du kan komme i gang med projektet vil jeg foreslå dig at køre din nye server ind parallelt med din nuværende Windows 2003 Server, som i forvejen er kørende. Brug eventuelt en ældre maskine med tilstrækkelige ressourcer som "prøveklud" for din Ubuntu Server. Du får ikke brug for, i det mindste ikke lige med det første, en maskine med kraftigt grafikkort, da det bedste at gøre ved serveren er at undlade at installere et GUI og "nøjes" med et CLI på selve serveren. Så kan du altid installere et GUI længere henne, når du føler dig sikker nok til det.

Her er et par links til guides du kan starte med:

https://help.ubuntu.com/8.04/serverguide/C/index.html

http://www.aboutdebian.com/

http://www.roseindia.net/linux/tutorial/ Dette link er til en "Beginners Guide", da du jo er ny i GNU/Linux.

Disse tre links indeholder alt, hvad du har brug for at vide om Deban-baserede servere som Ubuntu, og, naturligvis, Debian. Til skolebrug vil jeg dog personligt foretrække Ubuntu Server Edition begrundet i den veludviklede virtualisering serveren kommer med, samt den uendelige mængde information der findes om Ubuntu Server Edition.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
agger

Indlæg af agger »

lathan skrev:Jeg kan godt se, at denne dette indlæg er lidt gammelt, men jeg håber at du, Bjarke, har fået den hjælp, du havde brug for.
Jeg står lidt i samme problem. Er IT-ansvarlig på en lille friskole i Nordjylland og vil gerne opsætte en ubuntu-server (evt.terminal server). Men for en, som ikke har den store erfaring med opsætning af server, så er det meget svært at læse sig klog på dette område. Så mit spørgsmål er egentlig det samme som Bjarkes: er der nogen , som har ekspertise på dette område og som godt kune tænke sig at dele ud af denne viden?

Bjarke og Lasse,

jeg håber, I endte med at finde, hvad I havde brug for. Som Jimmy skrev, kan man finde rigtig mange vejledninger på nettet, men man kan også finde konsulenter, der kan komme og hjælpe. Som alt andet koster den slags jo desværre penge.

En mulighed er at lave en omhyggelig beskrivelse af, hvad I gerne vil have til at virke, og så afholde en kursusdag, hvor en konsulent kommer og vejleder jer i selv at sætte det op. Jeg afholdt netop selv et sådant én-til-én, hands-on todages-kursus i april, og mod dækning af transportudgifter og en rimelig timeløn (for face-to-face, forberedelse inkluderet i betalingen for face-to-face) kunne jeg godt lokkes til at gøre det igen. Jeg ved ikke, om I er endt med selv at få det til at virke ud fra den tilgængelige dokumentation, men min erfaring er, at man godt kan "gå død" i enkelte ting. Og så kan det måske være en god ting at få en konsulent til at hjælpe med at sætte de rigtige systemer op on-site.

Men ellers kunne en løsning, som Martin skriver, være at organisere et kursus med flere deltagere - det ved jeg, at Martin kunne organisere med sit Ubuntu-firma her i Århus.
http://www.modspil.dk/itogtech - Ubuntu, fri software, gadgets, programmer mm
http://www.modspil.dk/itpolitik - IT-politik, ophavsret, "piratkopiering" m.m.