Jeg har prøvet at lave en USB-stick med Ubuntu 9.04 ved hjælp af programmet usb-creator, der findes præinstalleret i min Ubuntu 8.10.
ISO-filen til 9.04 har jeg liggende både på en CD og på min harddisk. USB-sticken er helt tom og formateret som FAT32. Det er en 8Gb stick, så der skulle være rigelig plads.
Usb-creator starter fint op og jeg markerer først den ISO jeg ønsker at bruge og derefter min USB-stick. Når jeg så beder programmet lave USB-"disken" kommer der en pop-up der fortæller at installationen er igang. Der sker imidlertid ikke mere. Progress-baren der er i billedet forbliver tom, selv om jeg har prøvet at lade maskinen stå i næsten 1 time. Det lyder ikke til at maskinen arbejder. Jeg får samme resultat om jeg bruger ISO-filen fra CD'en eller den der ligger på min harddisk.
Er der nogen bud på hvad problemet kan skyldes?
Problem med usb-creator
-
- IRC nickname: Vinder
- Geografisk sted: Malmø
Problem med usb-creator
Senest rettet af Vinder 23. maj 2009, 14:48, rettet i alt 2 gange.
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
-
Re: Problem med usb-creator
prøv evt lige med end mindre usb stick.
helst en på to eller max fire gigabytes.
som jeg har oplevelsen er dette usb start creator program meget begrænses i og med det viil ikke lave npget ud af andre images end ubuntu iso file.
punkt to mener jeg faktisk at jeg har læst i etn del indlæg i det internationale forums at folk oplever at den ikke kan håndtere store usb sticks men kun små ned til fire gigabyte.
jeg har selv leget en del med det og jeg har ikke fået særlig stor glæde ud af den.
men hvis du vil have et program som virker og kan lave andre ting end lige ubuntu images så kan jeg anbefale unetbootin.
jeg brugte unetbootin til at lave et par usb sticks til at installere crunch bagn linux på min asus eeepc den gang jeg havde den.
det er et meget godt program men mangler i syaptic så du skal google det eller finde det i crunch bangs pakkelager.
helst en på to eller max fire gigabytes.
som jeg har oplevelsen er dette usb start creator program meget begrænses i og med det viil ikke lave npget ud af andre images end ubuntu iso file.
punkt to mener jeg faktisk at jeg har læst i etn del indlæg i det internationale forums at folk oplever at den ikke kan håndtere store usb sticks men kun små ned til fire gigabyte.
jeg har selv leget en del med det og jeg har ikke fået særlig stor glæde ud af den.
men hvis du vil have et program som virker og kan lave andre ting end lige ubuntu images så kan jeg anbefale unetbootin.
jeg brugte unetbootin til at lave et par usb sticks til at installere crunch bagn linux på min asus eeepc den gang jeg havde den.
det er et meget godt program men mangler i syaptic så du skal google det eller finde det i crunch bangs pakkelager.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl
Kode: Vælg alt
#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
-
En mindre USB-stick gjorde udslaget
Jeg prøvede med en 2Gb stick og så kørte installationen helt efter bogen.
Jeg prøvede med en 2Gb stick og så kørte installationen helt efter bogen.
-
Mine problemer er så ikke helt løst
Jeg har efterfølgende forsøgt at boote fra sticken, men får følgende besked:
Det er forsøgt på to uafhængige PC'ere med samme resultat. Jeg har reformateret sticken som FAT32 og endnu engang kørt usb-creator. Installationen til sticken kører helt efter bogen, men jeg får igen samme besked når jeg forsøger at boote fra den. Troede måske at det kunne dreje sig om rettigheder, men under Egenskaber->Rettigheder for sticken får jeg følgende tekst:
Hvad er det jeg har overset og hvordan løser jeg problemet, så jeg får en bootable stick?
Det drejer sig om en 2Gb stick af mærket TDK. ISO-filen som jeg har forsøgt at lægge over via usb-creator er tjekket med md5-sum og fundet uden fejl.
Jeg har efterfølgende forsøgt at boote fra sticken, men får følgende besked:
Invalid or damaged bootable partition
Det er forsøgt på to uafhængige PC'ere med samme resultat. Jeg har reformateret sticken som FAT32 og endnu engang kørt usb-creator. Installationen til sticken kører helt efter bogen, men jeg får igen samme besked når jeg forsøger at boote fra den. Troede måske at det kunne dreje sig om rettigheder, men under Egenskaber->Rettigheder for sticken får jeg følgende tekst:
Kunne ikke afgøre rettigheder for "FLASH DRIVE"
Hvad er det jeg har overset og hvordan løser jeg problemet, så jeg får en bootable stick?
Det drejer sig om en 2Gb stick af mærket TDK. ISO-filen som jeg har forsøgt at lægge over via usb-creator er tjekket med md5-sum og fundet uden fejl.
-
prøv at brug programmet unetbootin istedet for. jeg har selv leget meget med usb creator men jeg fandt det ikke så godt et program som unetbotin.
unetbootin virker og kan lave alle mulige dsitributioner fra nettet eller fra iso images . det eneste image jeg ikke kunne lokke den til at lave en bootable stick med var minix men freeBSD og open suse og alle de andre der er listed var ingen problemer med mens at usb creator kun kan lave usb sticks med ubuntu.
jeg kan ikke huske om unetbootin er i ubuntus pakke repsitories endu men det er i crunch bangs hvor jeg fandt det først så det er måske med i ubuntus også.
ellers kan man downloade programmet til både windows og linux .
unetbootin virker og kan lave alle mulige dsitributioner fra nettet eller fra iso images . det eneste image jeg ikke kunne lokke den til at lave en bootable stick med var minix men freeBSD og open suse og alle de andre der er listed var ingen problemer med mens at usb creator kun kan lave usb sticks med ubuntu.
jeg kan ikke huske om unetbootin er i ubuntus pakke repsitories endu men det er i crunch bangs hvor jeg fandt det først så det er måske med i ubuntus også.
ellers kan man downloade programmet til både windows og linux .
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl
Kode: Vælg alt
#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Hej
Er det en 32 eller 64 bit iso ?
Jeg har også selv rodet lidt med usbstick og uanset hvad jeg forsøgte, kunne jeg ikke lave det med 64 bit.
Er det en 32 eller 64 bit iso ?
Jeg har også selv rodet lidt med usbstick og uanset hvad jeg forsøgte, kunne jeg ikke lave det med 64 bit.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Geografisk sted: Smørum
Du kan evt. formatere din pendrive med HP's formatværktøj.
http://www.pcworld.com/downloads/file/f ... ption.html
Jeg bruger det altid inden jeg leger med ubuntu på pendrives ( 2GB 4GB 8GB )
Jeg har erfaret at det er bedst at tage harddisken ud af en bærbar inden der installeres fra en 9.04 live CD på en pendrive.
Fordi den vil lægge en opstartsfil på harddisk nr 0 og det kan give konflikt ved dualboot hvis denne pendrive tages væk.
http://www.pcworld.com/downloads/file/f ... ption.html
Jeg bruger det altid inden jeg leger med ubuntu på pendrives ( 2GB 4GB 8GB )
Jeg har erfaret at det er bedst at tage harddisken ud af en bærbar inden der installeres fra en 9.04 live CD på en pendrive.
Fordi den vil lægge en opstartsfil på harddisk nr 0 og det kan give konflikt ved dualboot hvis denne pendrive tages væk.
Rigtige mænd tager ikke backup.