Jeg har en ASUS x5avn med 500 GB HD. Den blev blandt andet købt med det formål, at min søn skulle kunne bruge den som backupmulighed, når han skal til eksamen/årsprøve, så jeg startede med at smide Vista ud. Derefter installerede jeg XP, og til sidst Ubuntu. Jeg fik desværre forregnet mig lidt, så jeg satte 300 GB (af 500) af til XP. Det gjorde jeg med XP-formatteringsguiden, så min HD består af 2 partitioner, Jeg har så siden reduceret Windows-andelen til 100 GB. Jvf billede http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/XtT33378.png
Mit problem er de ca 200 GB med mærkat /gemme. Hvordan får jeg dem lagt ind under /home ?
Mvh Bjørn
Partitionering af HD
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Partitionering af HD
Jeg tror at du kan løse det ved at slette "/gemme" og derefter gå ned på /home og resize (i dette tilfælde udvide) den partition.
Men eftersom at du ikke kan bruge ubuntu, til at ændre på den partition som kører, kan du bruge ubuntu som livecd og ordne det derfra.
Men eftersom at du ikke kan bruge ubuntu, til at ændre på den partition som kører, kan du bruge ubuntu som livecd og ordne det derfra.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
christian.arvai skrev:Jeg tror at du kan løse det ved at slette "/gemme" og derefter gå ned på /home og resize (i dette tilfælde udvide) den partition.
Jeg brugte faktisk "live-cd"-en til det. Problemet var bare, at den kun kunne oprettes som en fysisk partition og ikke en logisk. Og jeg kan kan ikke bruge /gemme til at udvide /home
Det bedste var nok at starte helt forfra, men det har jeg ikke lyst til lige nu!
Mvh Bjørn
-
- Admin
Jeg vil give dig ret i, at det er nemmest at lave en ny install, men nu du alligevel har den, kan du jo lige finde ud af hvilket programmer/opsætninger du foretrækker, skrive en liste med dem og så bruge den på en ny install.
Jeg har selv lavet det som et script, hvor jeg skriver programmer og opsætning ind, efterhånden som jeg finder på nye ting, men du kan også bare skrive en liste med programmernavne og opsætning, og så bruge den fremover (det er ikke helt så nørdet ).
Jeg har selv lavet det som et script, hvor jeg skriver programmer og opsætning ind, efterhånden som jeg finder på nye ting, men du kan også bare skrive en liste med programmernavne og opsætning, og så bruge den fremover (det er ikke helt så nørdet ).
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
christian.arvai skrev:Jeg vil give dig ret i, at det er nemmest at lave en ny install, men nu du alligevel har den, kan du jo lige finde ud af hvilket programmer/opsætninger du foretrækker, skrive en liste med dem og så bruge den på en ny install.
der er nu flere måder at gøre det på.
at ændre det i selve partitionerne der kan man kun hvis de ligger ved siden af hinanden, er af samme type (primær eller logisk) og hvis de er logiske begge to skal de enda ligge under den samme fysiske.
men en anden måde kunne jo være at mounte partitionen som /home/bruger/gemme i så fald vil der i din brugers /home være en mappe til partitionen.
-
- Admin
Det er så korrekt - jeg har det så dejligt nemt, når jeg kun kører ubuntu får jeg ikke de problemer
-
soundpartner skrev:christian.arvai skrev:Jeg vil give dig ret i, at det er nemmest at lave en ny install, men nu du alligevel har den, kan du jo lige finde ud af hvilket programmer/opsætninger du foretrækker, skrive en liste med dem og så bruge den på en ny install.
der er nu flere måder at gøre det på.
at ændre det i selve partitionerne der kan man kun hvis de ligger ved siden af hinanden, er af samme type (primær eller logisk) og hvis de er logiske begge to skal de enda ligge under den samme fysiske.
men en anden måde kunne jo være at mounte partitionen som /home/bruger/gemme i så fald vil der i din brugers /home være en mappe til partitionen.
Det må prøves. Så hvis min bruger hedder Jens, så skal jeg mounte mit /gemme som : /home/Jens/gemme ?
Mvh Bjørn