Nvidia driveren Løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
mkesdk

Nvidia driveren Løst

Indlæg af mkesdk »

Kører dualboot Ubuntu/vista og har bemærket, at Ubuntu(9.04) bruger Nvidia som lydkort og ikke Realtek som Vista. Og har lydproblemer. Når Amarok har kørt et stykke tid, er der KUN lyd på den og INTET andet. System, internet ALT andet lyd virker først efter genstart.Jeg bemærkede, at skærmopløsningen var der allerede inden jeg installerede Nvidia driveren på Ubuntu også(Ubuntu blev installeret efter Vista), så mit spørgsmål er: behøver jeg Nvidia driveren på både Vista og Ubuntu? Eller er det nok at have den installeret på det ene OS?
Senest rettet af mkesdk 17. nov 2009, 17:03, rettet i alt 1 gang.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Nvidia driveren

Indlæg af soundpartner »

mkesdk skrev:Kører dualboot Ubuntu/vista og har bemærket, at Ubuntu(9.04) bruger Nvidia som lydkort og ikke Realtek som Vista. Og har lydproblemer. Når Amarok har kørt et stykke tid, er der KUN lyd på den og INTET andet. System, internet ALT andet lyd virker først efter genstart.Jeg bemærkede, at skærmopløsningen var der allerede inden jeg installerede Nvidia driveren på Ubuntu også(Ubuntu blev installeret efter Vista), så mit spørgsmål er: behøver jeg Nvidia driveren på både Vista og Ubuntu? Eller er det nok at have den installeret på det ene OS?

Du roder så meget rundt i det at jeg ikke aner hvad du snakker om. men lad os tage det fra starten...

windows og ubuntu er "konkurrenter" på den måde at forstå at enden bruger du ubuntu og så er det ubuntu der bestemmer, eller også bruger du windows og så er det windows der bestemmer. hvad du gør på windows vil ikke betyde noget for din ubuntu og omvendt.

nvida er dit grafikkort, og bruges til grafik.
realtek er dit lydkort og bruges til lyd

der er nogle drivers som kun kan køre med en ting af gangen. så mon ikke det er der dit lydkortproblem findes?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
mkesdk

Indlæg af mkesdk »

OK Ska da aldrig spørge igen . Ud med Ubuntu
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

mkesdk skrev:OK Ska da aldrig spørge igen . Ud med Ubuntu

jamen held og lykke med det så
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Hej :)

Skal vi ikke lige starte pænt forfra her ?

Hvad du skal bruge af drivere i vista, er der nok ikke mange herinde der ved - men til ubuntu burde vi kunne finde ud af det.
Hvis du går ind i programmer>tilbehør>terminal, indsætter denne kommando:

Kode: Vælg alt

lsb_release -a && uname -a && lspci

og derefter sender hele resultatet fra kommandoen herind, så må vi jo kigge på det og se om vi kan hjælpe dig videre.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
mkesdk

Indlæg af mkesdk »

Her er resultatetet af den ønskede kommando:
michael@michael-desktop:~$ lsb_release -a && uname -a && lspci
LSB Version: core-2.0-ia32:core-2.0-noarch:core-3.0-ia32:core-3.0-noarch:core-3.1-ia32:core-3.1-noarch:core-3.2-ia32:core-3.2-noarch:cxx-3.0-ia32:cxx-3.0-noarch:cxx-3.1-ia32:cxx-3.1-noarch:cxx-3.2-ia32:cxx-3.2-noarch:desktop-3.1-ia32:desktop-3.1-noarch:desktop-3.2-ia32:desktop-3.2-noarch:graphics-2.0-ia32:graphics-2.0-noarch:graphics-3.0-ia32:graphics-3.0-noarch:graphics-3.1-ia32:graphics-3.1-noarch:graphics-3.2-ia32:graphics-3.2-noarch:qt4-3.1-ia32:qt4-3.1-noarch
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 9.04
Release: 9.04
Codename: jaunty
Linux michael-desktop 2.6.28-11-generic #42-Ubuntu SMP Fri Apr 17 01:57:59 UTC 2009 i686 GNU/Linux
00:00.0 Host bridge: nVidia Corporation MCP73 Host Bridge (rev a2)
00:00.1 RAM memory: nVidia Corporation nForce 630i memory controller (rev a2)
00:01.0 RAM memory: nVidia Corporation nForce 630i memory controller (rev a1)
00:01.1 RAM memory: nVidia Corporation nForce 630i memory controller (rev a1)
00:01.2 RAM memory: nVidia Corporation nForce 630i memory controller (rev a1)
00:01.3 RAM memory: nVidia Corporation nForce 630i memory controller (rev a1)
00:01.4 RAM memory: nVidia Corporation nForce 630i memory controller (rev a1)
00:01.5 RAM memory: nVidia Corporation nForce 630i memory controller (rev a1)
00:01.6 RAM memory: nVidia Corporation nForce 630i memory controller (rev a1)
00:02.0 RAM memory: nVidia Corporation nForce 630i memory controller (rev a1)
00:03.0 ISA bridge: nVidia Corporation MCP73 LPC Bridge (rev a2)
00:03.1 SMBus: nVidia Corporation MCP73 SMBus (rev a1)
00:03.2 RAM memory: nVidia Corporation MCP73 Memory Controller (rev a1)
00:03.4 RAM memory: nVidia Corporation MCP73 Memory Controller (rev a1)
00:04.0 USB Controller: nVidia Corporation GeForce 7100/nForce 630i (rev a1)
00:04.1 USB Controller: nVidia Corporation MCP73 [nForce 630i] USB 2.0 Controller (EHCI) (rev a1)
00:08.0 IDE interface: nVidia Corporation MCP73 IDE (rev a1)
00:09.0 Audio device: nVidia Corporation MCP73 High Definition Audio (rev a1)
00:0a.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP73 PCI Express bridge (rev a1)
00:0b.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP73 PCI Express bridge (rev a1)
00:0c.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP73 PCI Express bridge (rev a1)
00:0d.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP73 PCI Express bridge (rev a1)
00:0e.0 IDE interface: nVidia Corporation MCP73 IDE (rev a2)
00:0f.0 Ethernet controller: nVidia Corporation MCP73 Ethernet (rev a2)
01:07.0 FireWire (IEEE 1394): VIA Technologies, Inc. VT6306 Fire II IEEE 1394 OHCI Link Layer Controller (rev c0)
02:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation Device 06e6 (rev a1)
michael@michael-desktop:~$ Ps Når jeg åbner lydstyrkekontrol står der: HDA Nvidia(alsa mixer) Min Ubuntu bruger altså grafikkortet til lyd.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Kan du installere grafikdriveren som beskrevet i trin 1 i denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57 ?

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Hej og velkommen til forum

Jeg er lidt lost på hvad dit grafikkort specifikt er. Men antager, at det er et nVidia xxxxxxx.

Du skal ikke lade dig skræmme væk af sure opstød. De forekommer, desværre, nogle gange. Det bedste, selv om det er svært er, at vente til en anden kommer ind med brugbar support. Du skal blot væbne dig med en smule tålmodighed, da vi alle er frivillige her inde, og det er ikke sikkert at ham, eller hende, som lige kan hjælpe dig her og nu er online samme tid som du.

Ud fra dine listede specs er det et nForce 630i chipset, eller mere præcist et nForce 6 chipset du har i maskinen.

Og Nej. Ubuntu laver ikke lyd via dit grafikkort. Det er, endnu, ikke en fysisk mulighed. Mit eget nForce 6 chipset har også en nVidia lyd-chip, som vist egentligt er en Realtech, men jeg husker det ikke.

Er dit grafikkort ikke installeret korrekt kan du ikke afvikle Compiz Fusion og Desktop Effects. Og alle nyere nVidia kort til grafik skal køre med den driver der hedder 180.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
mkesdk

Indlæg af mkesdk »

Jeg har både Nvidia 180 driveren og w32 og dvdcss codecs pakkerne installeret.
Det eneste jeg har "pillet" ved lyd, er at jeg fulgte et råd fra disse sider om at køre kommandoen "killall pulseaudio" i terminal.
Måske det var en fejl til lige netop min maskine?
Ellers må jeg jo bare droppe Amarok som player, måske den har en "bug".
Men tak for hjælpen
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg vil så anbefale vlc media player viewtopic.php?f=11&t=4101

mkesdk

Indlæg af mkesdk »

Tak. Kender godt VLC og har den også, men den er lidt bøvlet til streaming af internetradio. Man kan ikke gemme en favoritliste og så bare vælge fra den.
Men måske det kommer i fremtidige versioner.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Det komme nok an på hvilken kanaler du tænker på, der er mulighed for at lave en playliste med kanaler i vlc viewtopic.php?f=11&t=4101 kap 7 og 11.

mkesdk

Indlæg af mkesdk »

Hvis du tænker Shoutcast listen, der er "indbygget" i VLC. Der er jo ingen Danske og meget begrænset udvalg af Europæiske links der virker. Helt klart en service møntet på amerikanere. Men ellers er det FOR bøvlet at gemme en playlist for hver enkelt station i en mappe og så skulle ud i den mappe for at vælge station
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

mkesdk skrev:Hvis du tænker Shoutcast listen, der er "indbygget" i VLC. Der er jo ingen Danske og meget begrænset udvalg af Europæiske links der virker. Helt klart en service møntet på amerikanere. Men ellers er det FOR bøvlet at gemme en playlist for hver enkelt station i en mappe og så skulle ud i den mappe for at vælge station

Man kan da selv opbygge en liste med flere kanaler og lave et ikon til playlisten i panelet.

Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Hejsa,

Jeg tror ikke soundpartner's indlæg bare var et surt opstød - men han skriver jo tingene meget direkte. Det korte af det lange er, at Windows og Linux er 2 forskellige systemer, som bruger forskellige drivere. Derfor kan en Windows grafikdriver til nVidia ikke bruges i Ubuntu. Altså skal du have en driver installeret i begge systemer.

Som Jimmy er inde på så er det ikke dit grafikkort som pludselig bruges til lyd. Hele dit chipset på bundkortet er produceret af nVidia, og derfor er lydchippen også nVidia. Så det er faktisk i orden.

Problemet ligger i Amarok. Der er mange problemer med programmet. Jeg har prøvet det en del gange og har hver gang smidt det ud igen fordi det på ingen måde fungerer tilfredsstillende. Derimod fungerer Rhythmbox suverænt godt - har du prøvet dette program?
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD