EFF har lige lanceret deres nyeste projekt kaldet "Teaching Copyright":
Teaching Copyright skrev:There's a lot of misinformation out there about legal rights and responsibilities in the digital era.
This is especially disconcerting when it comes to information being shared with youth. Kids and teens are bombarded with messages from a myriad of sources that using new technology is high-risk behavior. Downloading music is compared to stealing a bicycle — even though many downloads are lawful. Making videos using short clips from other sources is treated as probably illegal — even though many such videos are also lawful.
This misinformation is harmful, because it discourages kids and teens from following their natural inclination to be innovative and inquisitive. The innovators, artists and voters of tomorrow need to know that copyright law restricts many activities but also permits many others. And they need to know the positive steps they can take to protect themselves in the digital sphere. In short, youth don't need more intimidation — what they need is solid, accurate information.
Selvom den er rettet mod studerende/elever/unge, så tror jeg også at "ældre" kan få noget ud af at læse den. Så spred rygtet!
#include <stdio.h> int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Jeg vil også lige gøre opmærksom på, at det (på trods af, at det er på engelsk og rettet mod amerikanske elever) vil være oplagt at overtale nogle lærere på folkeskoler/gymnasier til at tage det op som et arbejdsemne, da det er et stigende problem i vores samfund, at folk ikke er klar over, hvad kopibeskyttelse betyder og gør ved folks frihed - hvadend man er for eller mod den strenge lovgivning vi har i dag.
Måske det kunne være en opgave, at oversætte og tilpasse "Teaching Copyright" til dansk?
Har lige surfet siden lidt igennem og den tager problemstillinger op, som kun er relevante i USA og andre lande der tillader den slags jura.
I DK er det f.eks. ikke ulovligt at konvertere musik fra et format til et andet hvis man har rettighederne til det. Man køber ikke softwaren men ydelsen. og derved er det sangen der er i fokus i DK (og EU) og ikke formatet.
Netop det citat du skriver har kun berettigelse i USA, da der netop er udsendt vejledning fra bl.a. undervisningsministeriet om, at det ER lovligt at bruge internettets ressourcer til skoleopgaver og lignende. Man må også se private film (lærerens eller elevernes) i folkeskolen. Det forhindrer dansk/EU lovgivning ikke.
Så alt det der ævl der står i starten af film betyder NADA- har DU købt filmen må DU bruge filmen hvor DU vil. - så længe det ikke er kommercielt!
Men initiativet har sin fulde berettigelse i USA og lignende juridiske områder
Lige netop derfor er det relevant at lave en dansk udgave. Selve "Teaching Copyright" handler lige præcis om, at klarlægge hvilke rettigheder du har og hvordan copyright fungerer, samt at finde problemstillinger ved det nuværende copyright system og se sagen fra forskellige parters synspunkter. Mange danskere er slet ikke klar over, hvad de har ret til, eller har nogen baggrund for at være for/imod ophavsretten som den fungerer nu. Mange af de problemstillinger der bliver stillet på siden er relevante (f. eks. længden af copyright, public domain og "fair use" (selvom vi i EU har en strengere lovgivning på det punkt)) og dem der ikke nødvendigvis er på nuværende tidspunkt, kan blive det i fremtiden, da lovgivningen på det punkt bevæger sig mere og mere imod en international standardisering, pga. lobbyisme fra internationale firmaer mm. ACTA er et godt eksempel på dette. Så selvom der er dele af det, der ikke er relevant for danskere, så er hele konceptet med at tage stilling til det og finde problemer i ophavsretten yderst relevant, og så vidt jeg kan forstå, også hvad man gerne vil have man lærer at gøre i skolerne.
Pihl skrev:Der er allerede http://infokiosk.dk. Eller tænker du på en side med en anden vinkel på ophavsretten?
Jeg tænker ligesom "Teaching Copyright", et undervisningsredskab til at engagere studerende/elever til at lære om ophavsretten og se på problemstillinger ved lovgivningen fra forskellige partiers synspunkter.
Don S skrev:Jeg tænker ligesom "Teaching Copyright", et undervisningsredskab til at engagere studerende/elever til at lære om ophavsretten og se på problemstillinger ved lovgivningen fra forskellige partiers synspunkter.
Jeg kan godt se at det er en sag for mennesker er gerne vil kæmpe forandres rettigheder, men De problemstillinger du nævner er ikke eksisterende for os i europa.
I danmark er reglerne egentlig ret simple. Enten har du rettighederne til at bruge noget eller også har du ikke - Det fås ved en tilladelse eller ved at købe rettigheden. Man kan endda ikke begrænse denne rettighed til at være personlig, men film og musik må gerne lånes ud - så længe det er originalen (og nej så må man jo ikke bruge kopier derhjemme imens).
I Usa mudrer de rettigheder ind i underrettigheder og Intellectual Property og så har de et juridisk system der er baseret på indivuduelle rettigheder og ikke fællesskabet.
Jeg er usikker på, hvor du vil hen. Siger du, at alle elever i Danmark er fuldt ud klar over, hvad man må og ikke må, i forbindelse med ophavsret, og forstår hvorfor, at organisationer som EFF, Students for Free Culture, Piratgruppen og de forskellige piratpartier rundt omkring i Europa (og i Danmark) eksisterer (hele anti-copyright konceptet)? Samt hvad WIPO, WTO, IFPI og lignende organisationer gør, for at forstærke "Intellectual Property" på verdensplan? Den enormt store lobbyisme der foregår på området i EU? Hvorfor ophavsret og patenter i sin tid blev indført? - det er trods alt ikke en naturlov.