Installation af Ubuntu og erstatning af windows programmer

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
sixhoej
Geografisk sted: Brabrand, Århus, Danmark

Installation af Ubuntu og erstatning af windows programmer

Indlæg af sixhoej »

Hej Folkens

Jeg har fulgt lidt med på jeres forum den seneste tid. Jeg er meget interesseret i at prøve Linux for alvor - jeg har flirtet lidt med det tidligere, men har aldrig kunnet afse plads og tid til at jeg kunne lege med det. Jeg har stadig ikke tiden, så nu vil jeg sgu prøve, når jeg nu alligevel aldrig får tiden til det.

Jeg har dog en del programmer som jeg nok vil komme til at savne, så jeg skriver derfor nu til jer, for at høre om sådanne programmer findes i Linux og om det er "lige så let" at komme igang med som i det "kære" Windows.
Jeg er Elektroingeniørstuderende, så jeg bruger en del programmer til programmering af hardwarenære enheder og udvikling af print.

Jeg bruger tit følgende programmer på Windows og vil derfor gerne finde erstatninger til dem i en Ubuntu installation:
- OrCad (Program til tegning, simulering og design af printplader)
- Visual Studio .Net - mest C#, C++ programmeringsdelene
- Programmers Notepad/WinAVR/AVR Studio/Codevision AVR compiler (Programmering og compiling af kode til Atmels Microcontrollere)
- Graphmatica (graftegner)
- Equation/Mathtype (program under office til at skrive formler i)
- MathCad (program til at regne matematik med)

Jeg har fundet alternativer til både Orcad (to programmer: Eagle eller gEDA - vil gerne høre jeres erfaringer med disse) og Graphmatica (et program: kmplot under KDE - findes dette i Ubuntu?).

Er der nogle af jer der har erfaringer og bud på erstatninger på listen ovenfor, så vil jeg meget gerne høre jeres mening.

-o-

Jeg havde iøvrigt tænkt på at starte som dual boot, da dette vil passe mig bedst med hensyn til spil, som jeg stadig kunne finde på at beskæftige mig med. Jeg har læst en del om det på forum og jeg tror jeg vil følge Toddvarg's svar fra viewtopic.php?f=2&t=6602&p=41441&hilit=dual+boot#p41441 , hvor jeg synes fremgangsmåden bliver forklaret rigtig godt.

Jeg har dog lige en ekstra ting at spørge om: Jeg kan se at I skriver at man bare skal skrive dit og dat i terminalen, når man skal installere noget - men skal man aldrig downloade en eventuel pakke og hvor ligger det man installerer? - hvordan får man iøvrigt et downloadet program som gEDA (som jeg kan se jeg skal downloade) til at befinde sig det rigtige sted i Ubuntu, for at jeg kan installere det?

/sixhoej
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Installation af Ubuntu og erstatning af windows programmer

Indlæg af Stra »

Hej og velkommen i Forum
sixhoej skrev:
Jeg havde iøvrigt tænkt på at starte som dual boot, da dette vil passe mig bedst med hensyn til spil, som jeg stadig kunne finde på at beskæftige mig med. Jeg har læst en del om det på forum og jeg tror jeg vil følge Toddvarg's svar fra https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic ... oot#p41441 , hvor jeg synes fremgangsmåden bliver forklaret rigtig godt.
eller her http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation

Jeg har dog lige en ekstra ting at spørge om: Jeg kan se at I skriver at man bare skal skrive dit og dat i terminalen, når man skal installere noget - men skal man aldrig downloade en eventuel pakke og hvor ligger det man installerer? - hvordan får man iøvrigt et downloadet program som gEDA (som jeg kan se jeg skal downloade) til at befinde sig det rigtige sted i Ubuntu, for at jeg kan installere det?

/sixhoej
gEDA ligger i arkiverne, så det kan nemt installeres uden download (er den bedste og sikreste måde at få installeret nye programmer på).

Det kan gøres via terminal eller via synaptic.

I openoffice er der, som standard, et math formel skriveprogram. Openoffice installeres automatisk, ved installation af ubuntu.

Du kan fint bruge kde programmer, selv om du kører ubuntu.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
sixhoej

Indlæg af sixhoej »

Hej Strange

Tak for dit svar. Det var en fin vejledning du der linkede til... tak for det. Jeg er dog desværre så noob/newbie, at du bliver nødtil at pensle lidt ud...
Hvad hedder formelprogrammet i openoffice - hvordan finder jeg det osv.?
Hvad er KDE - andet end en programpakke? - hvor findes det og hvordan findes lige nøjagtig kmplot frem?
gEDA, som du siger ligger i Ubuntu, findes det også via noget tilføj/fjern eller?

synes iøvrigt ikke rigtigt, at der kom et ordentligt svar på, hvor installationerne gemmer sig - skal jeg f.eks. have min cd i, når jeg skal installere noget? Hvordan afinstallere man igen osv osv osv. - der kommer forhåbentlig flere, der kan kommentere på tråden - på forhånd tak.

/sixhoej
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Indlæg af eitreach »

Installation af programmer fungerer centralt i Ubuntu, som har nogle servere med progranmmer på nettet. Når du installerer, f.eks. ved pakkeprogrammet Synaptic, henter du og installerer pakker fra disse programservere. Alting bliver automatisk installeret de rigtige steder, og det eneste du skal bekymre dig om er at finde programmerne og klikke på Anvend-knappen, som bekræfter installation - og afinstallation, hvis du vil afinstallere. Det er markant anerledes end i Windows, hvor man skal lede efter programmer rundt om på nettet - her gør man det direkte igennem operativsystemet.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

http://www.osalt.com kan du finde open-source alternativer til kommercielle programmer - måske kan du her finde noget som svarer nogenlunde til de programmer som du gerne vil bruge.
Hvis du ikke finder noget som passer dig, så er det også en mulighed at installere en virtuel windows-maskine i virtualbox OSE og så køre programmerne der (hvis du bliver træt af dual-boot).
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

sixhoej skrev:Hej Strange
Hvad hedder formelprogrammet i openoffice - hvordan finder jeg det osv.?
Det hedder "math", og du finder det fx på "hurtigstart billedet"
Hvad er KDE - andet end en programpakke? - hvor findes det og hvordan findes lige nøjagtig kmplot frem?
KDE er fællesbetegnelse for pakker, der er beregnet til KDE skrivbordsmiljøet, men kan fint bruges i ubuntu alligevel (Ubuntu bruger Gnome)
gEDA, som du siger ligger i Ubuntu, findes det også via noget tilføj/fjern eller?
Nej, men synaptic er ligeså let som tilføj/fjern og via terminal er det endnu nemmere.

stra
Senest rettet af Stra 2. jun 2009, 09:58, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Hej og velkommen til forum :)

Jeg vil være ærlig og anbefale dig at lave en dualboot, hvis du har programmer som du bruger under din uddannnelse, er det nok bedre at afprøve dem stille og roligt i wine, eller se om de alternativer som er i ubuntu kan erstatte dem.

synes iøvrigt ikke rigtigt, at der kom et ordentligt svar på, hvor installationerne gemmer sig - skal jeg f.eks. have min cd i, når jeg skal installere noget? Hvordan afinstallere man igen osv osv osv. - der kommer forhåbentlig flere, der kan kommentere på tråden - på forhånd tak.

Efter install af ubuntu skal du ikke sætte cd´en i mere, der er 3 "hovedinstallpunkter" i ubuntu:
programmer>tilføj-fjern
system>administration>synaptic pakkehåndtering
programmer>tilbehør>terminal

og hvis det er muligt at installere fra disse punkter, er det absolut både det nemmeste og det mest sikre.

Til at starte med vil jeg også anbefale dig at læse http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57
Og denne guide om vlc media player viewtopic.php?f=11&t=4101

Så har du alle de mest basale ting oppe rimeligt hurtigt, du kan selvfølgeligt vælge grafisk install, men i enkelte tilfælde (feks. medibuntu) er det meget nemmere at tage en kommando og smide i terminalen - men terminalen er så 100% tekstbaseret, hvilket der er en del nye ubuntubrugere, som ikke er helt vant til fra windows og derfor prøver at undgå.

Når folk så har brugt ubuntu i længere tid, vil de ikke undvære terminalen :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
sixhoej

Indlæg af sixhoej »

Hej igen

Tak for de gode svar.

Jeg har indtilvidere prøvet mig frem via Live CD'en - er meget positiv, men løb ind i et problem igår, hvor jeg satte den i standby.
Standby virker fint og det så godt ud alt sammen, men da jeg tændte igen, så var skærmen bare sort. - jeg læste om det via forum og fandt ikke en løsning i Ctrl + Alt F1 og derefter Ctrl + Alt + F7 - istedet kørte jeg "sudo apt-get update" og "sudo apt-get upgrade" - her hentede den en del pakker og efter endt installation virkede standby-opstarten fuldt ud. Fik dog et problem med mit trådløse netværk, som ikke virkede efter opdateringen...
hvordan undgår jeg at smadre mit trådløse netværk, når jeg skal opdatere min endelige installation af ubuntu?

Jeg har tænkt mig at installere ubuntu 9.04 på min IBM Thinkpad T43. Tror mit netværkskort hedder noget i retningen af "Intel PRO/Wireless 2915ABG"

Nogle der kender en løsning på problemet, så jeg kan få begge ting til at virke?

-o-

Hvor findes iøvrigt en liste over installerede hardware-enheder i ubuntu - synes jeg har været alle system-programmerne igennem og man kan så vidt jeg kan se ikke få ret meget at vide - eller?

På forhånd tak!

/sixhoej
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Har du kun kørt ubuntu på livecd ?

Du kan hente programmet sysinfo for at se dit hardware.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
sixhoej

Indlæg af sixhoej »

indtilvidere... lyder måske lidt dumt, men har ikke tid til at installere det pga. kommende eksamen. og desuden gør jeg det for at lære det at kende samt at finde eventuelle "begrænsninger" og fejl, som kunne opstå når jeg står med en pc uden net og dermed uden hjælp.

sysinfo? - hvor ligger det?

/sixhoej
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Det kan installeres med denne kommando i terminalen

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install sysinfo

og kommer frem under programmer>systemværktøjer , men jeg mener også at det kan installeres fra synaptic og tilføj-fjern.

Generelt er der det problem med at køre livecd, at du ikke kan gemme opsætning og de programmer du vil bruge fast.

sixhoej

Indlæg af sixhoej »

christian.arvai skrev:Generelt er der det problem med at køre livecd, at du ikke kan gemme opsætning og de programmer du vil bruge fast.

nej, det er klart. Jeg er efterhånden også træt af at rode rundt med så mange begrænsninger... men tilgengæld, så kan jeg jo næsten tillade at ændre i alt uden det har nogen betydning - endnu. - det irreterer mig dog lidt det med at jeg opdaterede og at mit trådløse derefter ikke virkede... - men kan dog ikke huske om det var i forbindelse med en standby - der derfor muligvis kan løses med den guide, der ligger om emnet...

/sixhoej