Godaften..
Jeg er ved, at dele min harddisk med Ubuntu 9.04 live-USB, så jeg får ca. 460 GB til Windows og 460 GB til Ubuntu. Jeg bruger >SYSTEM< >ADMINISTRATION< >PARTITION EDITOR< og der står godt nok, at det kan tage lang tid, men nu har det kørt i 1 time og 30 min. Er det normalt eller er der gået noget galt Synes ikke jeg kan finde noget om tiden herinde
Har trykket på >CANCEL<, men så skriver den, at der kan opstå alvorlige fejl, hvis jeg stopper, så jeg vil lige spørge herinde, før jeg gør noget "kriminelt"
Shrink disk- lang tid?? (LØST)
-
- Forfatter
- IRC nickname: LinuxMor
- Geografisk sted: Hadsten
Shrink disk- lang tid?? (LØST)
Senest rettet af momsemor 29. nov 2009, 22:33, rettet i alt 1 gang.
Vh. Jannie
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Shrink disk- lang tid??
Nu kan jeg ikke lade være med at grine , jeg sidder lige nu med min svorger og laver præcist det samme (og ja det tager ret lang tid).
Lad endeligt være med at afbryde midt i det hele, du risikere at ødelægge vigtige filer !
PS: jeg bruger så en livecd, det er nok lidt hurtigere en et usbstick til den opgave.
Lad endeligt være med at afbryde midt i det hele, du risikere at ødelægge vigtige filer !
PS: jeg bruger så en livecd, det er nok lidt hurtigere en et usbstick til den opgave.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Forfatter
christian.arvai skrev:Nu kan jeg ikke lade være med at grine , jeg sidder lige nu med min svorger og laver præcist det samme (og ja det tager ret lang tid).
Ja, det er da sjovt Okay, jeg venter tålmodigt
Det her forum er altså fantastisk
Tak for svaret og god arbejdslyst til jer herfra
Vh. Jannie
-
- Admin
Jo tak... indtil videre har jeg brugt 2 timer på at diskdefragmentere windows på hans pc, men nu er jeg da på hjemmebane med Gparted igen og den er ved at resize partitionen nu
-
- Forfatter
christian.arvai skrev:Jo tak... indtil videre har jeg brugt 2 timer på at diskdefragmentere windows på hans pc, men nu er jeg da på hjemmebane med Gparted igen og den er ved at resize partitionen nu
Defragmenteringen her tog ikke lang tid, det gør jeg jævnligt og så er PCen jo heller ikke mere end ca. 2 mdr. og det er ikke mere end 3 uger siden jeg sidst formaterede den, fordi jeg syntes det po.... Vista kørte træls.
Nå, det hjalp åbenbart, at skrive med dig for nu er "den store" blevet færdig med, at "shrinke".
Nu skal jeg så igang med det sjove, at installere 9.04, men det har jeg gjort mange gange her på "den lille", så det skulle ikke volde problemer
Arbejdet kalder...... over and out
Vh. Jannie
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Hejsa,
Det varierer meget med tiden, da der er flere ting som har betydning, såsom interface og størrelse. Men som Christian skriver, så skal du bare lade det køre.
Jeg kan da lige komme med en sjov historie. En kammerat købte en WD USB harddisk på 1 GB og formaterede denne i Windows XP (NTFS), hvilket tog 4½ timer. En anden kammerat købte en identisk harddisk og formaterede denne i Windows Vista (NTFS), hvilket to 14 timer (wow, ikk'?). En tredje kammerat købte så også sådan en harddisk og formaterede denne i Ubuntu 9.04 (EXT3), hvilket tog 20 min. Det giver da lidt at tænke over.
Men nu ændrer du i stedet partitionsstørrelse, hvilket altså tager temmelig lang tid.
Det varierer meget med tiden, da der er flere ting som har betydning, såsom interface og størrelse. Men som Christian skriver, så skal du bare lade det køre.
Jeg kan da lige komme med en sjov historie. En kammerat købte en WD USB harddisk på 1 GB og formaterede denne i Windows XP (NTFS), hvilket tog 4½ timer. En anden kammerat købte en identisk harddisk og formaterede denne i Windows Vista (NTFS), hvilket to 14 timer (wow, ikk'?). En tredje kammerat købte så også sådan en harddisk og formaterede denne i Ubuntu 9.04 (EXT3), hvilket tog 20 min. Det giver da lidt at tænke over.
Men nu ændrer du i stedet partitionsstørrelse, hvilket altså tager temmelig lang tid.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
- Forfatter
Warhawk skrev:Hejsa,
Hej igen...
Det tog præcis 1 time og 45 min. at dele disken og selve installationen gik fint I morgen skal jeg så til, at lege (se hvad Ubuntu kan på en kraftig PC)
14 timer så tror jeg godt nok, at jeg havde slukket, fordi jeg troede, at der var noget helt galt
Vh. Jannie
-
- Admin
Jeg fik også en god 9.04/64 bit/ ext4 install ud af det, men nu må jeg så få kigget på den grimme virusbefængte byld, som ligger på en partition ved siden af ubuntu
-
- Forfatter
christian.arvai skrev:Jeg fik også en god 9.04/64 bit/ ext4 install ud af det, men nu må jeg så få kigget på den grimme virusbefængte byld, som ligger på en partition ved siden af ubuntu
Fy for pokker I dag har jeg lavet det samme på en AAO (160 GB) og det tog under 2 min. Installationen gik fint og med Soundpartners script (soundpartner.linux.dk), så fungerer alt bare, selv dr.dk
Man føler sig jo som et helt "computer-geni", når vennerne ringer og spørger om råd Det er lidt sjovt, når man, som jeg er blevet fysisk handicappet, er pc-selvlært, at kunne gøre lidt nytte for andre, herlig følelse
God pinse til alle
PS: Skulle lige starte Windows efter "shrink" og installation, så virkede mit trådløse netværk/printer igen
Senest rettet af momsemor 31. maj 2009, 15:00, rettet i alt 2 gange.
Vh. Jannie
-
- Admin
Vi fuldte så bare vlcguiden viewtopic.php?f=11&t=4101 efter install, men de 2 guides er så også ens på mange punkter (alt i vlcguiden er så vidt jeg ved med i det script), så det giver ikke nogen som helst forskel, ud over at der så er andre ting i scriptet, som ikke er med i vlcguiden.