er der nogen som bruger gammel hardware staig væk

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

er der nogen som bruger gammel hardware staig væk

Indlæg af cmay »

jeg er en af dem som ikke køber nye computere eller for så vidt muligt samler dem selv. jeg har et par ældre computere som jeg bruger hvor af de er cirka 600 mzh og 300 mb ram eller i den stil z men den ældste jeg lige for tiden har kun 166 mzh intel og 48 mb ram. jeg har haft en der godt nok brændte sammen der havde 100 mzh og 16 mb ram fandt systemet. den havde ingen ps2 museindgang men den havde en gigabyte harddisk.

her er mit seneste istandsætte projekt. den her computer er som selvskevet til minix eller freedos.
win95 system info. 166 mzh processor og 48 mb ram
Billede

minix installation
Billede

jeg vil forsøge at se om jeg kan finde et netkort som er understøttet af minix og få den opgraderet i ram hvis muligt så jeg kan prøve at bruge en windows manager på minix. jwm er blevet ported og ligger på installer cd.

indtil da vil jeg gerne høre om andre har gamle computer til at stå og hvad de bruges til da jeg mangler ikke selv ideer men kunne altid godt bruge inspiration.,

jeg fik iøvrigt uden anstrengelser damn small linux til at køre rimeligt som livecd men uden internet da der ingen netværkskort er i computeren .

jeg fik også prøvet tiny core som egentligt skal bruge en internet forbindelse før der er noget at bruge den distribution til og så kunne puppy linux boote og selv om det tog meget lang tid at loade programmer så kunne den skam godt starte tingene op men jeg kunne godt se at selv om den blev installeret til harddisk så var der slet ikke nok ram til at trække den. men den kunne køre jmw desktop fra live cd hvilket egentligt ganske utroligt når man tænker over det.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: er der nogen som bruger gammel hardware staig væk

Indlæg af thomasjohansen »

Meget gamle pc'er kan næsten ikke bruges til andet end "leg".

Det eneste jeg kan komme i tanke om er til server brug, eks webserver, mailserver eller lign. men her er strømforbrug en stor faktor, hvor det i bund og grund nok bedst kan betale sig at købe en strømbesparende nutidig model.

Det kan også blive et problem at skaffe flere ram da de nok er ved at udgå og derfor stiger prisen en del.
Evt. kunne du skaffe dig en strømmåler, så du kan se om det kan betale sig at have dem kørende som en "ressource".


Mit råd: skaf dig en lydløs "server" med masser af ram og brug virtualbox til at eksperimentere med forskellige OS'er og servere.


Med mindre du kan li' at skille og samle pc'er eller elektronik så er det jo en helt anden side af sagen.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: er der nogen som bruger gammel hardware staig væk

Indlæg af thj01 »

Ahh - passer ikke helt

Jeg brugte en overgang en 486 66 MHz (neddroslet til 50 Mhz for at undgå køling) med 32 Mb RAM og 2 gamle 10 Mbit 3Com netværkskort, som firewall. Den kørte fra en almindelige gammeldags diskette. Jeg havde et sikkershedsniveau, der kunne gøre selv fredericia kommune misundelige!

Og så vidt jeg ved findes den firewall endnu - (man kan ikke huske hvad den hed)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der nogen som bruger gammel hardware staig væk

Indlæg af cmay »

http://www.eng.uwaterloo.ca/twiki/bin/v ... LinuxKiosk
man kan også lave tynde klienter eller en webkiosk. udover det så er printerservers hardwarefirewalls også en mulighed. jeg har det sådan at så længe en pc kan bruges til at skrive på og printe så kan jeg bruge den til kontor uanset hvad system den har faktisk.

jeg har brugt min debian lenny på den pc jeg købte som ny med windows ME indtil her for cirka to års tid siden da jeg gik over til open-solaris og havde købt en større men brugt pc.

den gamle jeg har til at stå med debian vil jeg nu have minix i for der er kun en 6 gigabyte harddisk i den men den har 300 mb ram og 600 mzh processor. og den køre lynhurtigt med debians lxde + openbox image.

den som jeg har i indlægget vist billed af har jeg i går installeret freedos i stedet for minix fordi at jeg har kun kunnet få den til at accepter en ramblok på 64 mb ellers finder den ikke mere. og der er ikke noget netkort eller tilsyneladene en mulighed for at få lavet noget som virker. x windows og jmw på minix vil kræve lidt over 64 mb ram tror jeg så den vil ikke køre optimalt på den.

freedos er meget sjovt at lege med og jeg regner med at bruge den til at lære lidt om assembler og turbo pascal 5.5 som jeg før har installeret på freedos. jeg har også brugt freedos med freepascal en gang førhen så det er noget med at læse sine gamle bøger om dos og turbo pascal igennem og så sidde og rode med det indtil den går i stykker . så er den til at smide ud.

jeg har lavet mange sjove ting med gamle computere som har over 600 mzh og 300 mbg ram og man kan sagtens bruge dem på linje med en ny pc hvis det enste man skal er som eksembel at bruge til at surfe på nettet. der er sådan noget som den webkiosk ret smart og man man få en brugt pc til det formål for en tier. hviklet jeg har givet for mine computere i snit.

jeg kender en fra et andet forum der har brugt indtil ikke så længe siden af mangel på bedre puppy linux på en gammel pc med 300 mzh og 64 mb ram som han havde istandsat og jeg har også læst om en der brugte puppy på en ældgammel bærbar som ikke havde nogen harddisk så han kørte udelukkende livecd og gemte sine ting på enten floppy eller også lavede en puppy remaster.

jeg synes det er sjovt at lege med gammel computer og jeg har råd til at lære noget om at skille og samle sådan noget og kan med en computer til en tier også roligt beta teste hvilket jeg havde jaunty jackalope lige fra en af de første images der kunne downloades men jeg havde det kun lige et par månder så gik jeg over til at afprøve reactOS og derfra til at bruge den pc som media center istedet for.

jeg vil være taknemmelig for at have en pc med de specs som er meget normalt i dag med fire gigabyte ram og både et og to proccesore til at stå bare med en almindelig version af ubuntu for jeg har også masser af forskellige installtioner i virtual box. endog gammel unix fra 70 der er ported til intel proccesoren har jeg afprøvet. når jeg rigtigt keder mig så installere jeg en debian eller ubuntu fra minimal netboot.iso og så bygger jeg et lille system op enten i virtual box eller på rigtig hardware og får alt til at køre så perfect så muligt og det kan tage op til en uge eller fjorten dage så enten lade jeg den stå og finder noget andet og installer på eller også geninstaller jeg noget andet.

jeg synes gammel computer kan måske ikke leve op til normalt brug hos almindelige folk som skal se fjernsyn emaile handle over netbank også videre men de kan sagtens bruges deres levetid ud til at man kan om ikke andet lære noget ved at rode med det.

jeg har en enkelt nyer model af computer men ingen der er så topmoderne som det man sælger som standard i dag og jeg bruger den så med netop virtual box så jeg ka eksperimentere med den også hvis jeg ser et indlæg med et eller andet kan jeg lige afprøve det som der bliver spurgt om. det er meget smart egentligt.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}