100% hardware leverandør med Ubuntu i USA

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: 100% hardware leverandør med Ubuntu i USA

Indlæg af Jeg »

thj01 skrev:
Jeg skrev:
thj01 skrev: OpenSource er IKKE det samme som gratis.



Er det ikke Ubuntu, vi snakker om?


Softwaren er gratis - den kan hentes som man vil. Men det er arbejdskraften med at installere de tager pengene for.

Maskinen op af kassen. installere ubuntu, pakke maskinen ned igen osv. Det har de så valgt koster xxx kr. - det er en ydelse - IKKE ubuntu!!




Lad det lige være nævnt at jeg intet har imod at nogen tager penge for at installere Ubuntu..

Det jeg mener er, at når Ubuntu løftet indeholder at Ubuntu, i sig selv, altid vil være gratis, passer "freedom/free beer" analogien vel ikke helt ind i denne sammenhæng..

Med det nævnt, vil jeg glædeligt betale 250 kr. oven i prisen for at få en ny maskine med Ubuntu installeret og tilpasset hardwaren, frem for at betale for en windows installation, der alligevel ryger ud første gang, jeg trykker på power-knappen :)
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: 100% hardware leverandør med Ubuntu i USA

Indlæg af Jarlen »

Jeg skrev:
thj01 skrev:
Jeg skrev:Er det ikke Ubuntu, vi snakker om?


Softwaren er gratis - den kan hentes som man vil. Men det er arbejdskraften med at installere de tager pengene for.

Maskinen op af kassen. installere ubuntu, pakke maskinen ned igen osv. Det har de så valgt koster xxx kr. - det er en ydelse - IKKE ubuntu!!




Lad det lige være nævnt at jeg intet har imod at nogen tager penge for at installere Ubuntu..

Det jeg mener er, at når Ubuntu løftet indeholder at Ubuntu, i sig selv, altid vil være gratis, passer "freedom/free beer" analogien vel ikke helt ind i denne sammenhæng..

Med det nævnt, vil jeg glædeligt betale 250 kr. oven i prisen for at få en ny maskine med Ubuntu installeret og tilpasset hardwaren, frem for at betale for en windows installation, der alligevel ryger ud første gang, jeg trykker på power-knappen :)


Forskellen er at der ikke bliver taget penge for produktet Ubuntu. Hvis du kigger på linuxpusher tager penge for deres Ubuntu CD'er, men det er betaling for pakning og forsendelse, og ikke for softwaren, altså en service.
Den føromtalte virksomhed tager penge for at levere maskiner med Ubuntu, men det er for installation (og sikker opsætning mht. drivers osv.), og ikke for software, altså en service :-)

Ubuntu er, og vil altid være gratis. Arbejdskraft er ikke, og vil næppe nogensinde blive gratis.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: 100% hardware leverandør med Ubuntu i USA

Indlæg af Jeg »

Er jeg den eneste, der føler at vi bare snakker hinanden efter munden lige nu?
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: 100% hardware leverandør med Ubuntu i USA

Indlæg af Don S »

Jeg skrev:Er jeg den eneste, der føler at vi bare snakker hinanden efter munden lige nu?

Nej, jeg tror alle her i tråden er enige om, at det er i orden at tage penge for en service, og at Open Source ikke er en idealogi og ikke er et spørgsmål om etik og morale.

Nogle gange læser folk bare hvad de vil læse, og ikke hvad der står. ;)
Billede

Billede Billede
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: 100% hardware leverandør med Ubuntu i USA

Indlæg af cmay »

Forskellen er at der ikke bliver taget penge for produktet Ubuntu. Hvis du kigger på linuxpusher tager penge for deres Ubuntu CD'er, men det er betaling for pakning og forsendelse, og ikke for softwaren, altså en service.
Den føromtalte virksomhed tager penge for at levere maskiner med Ubuntu, men det er for installation (og sikker opsætning mht. drivers osv.), og ikke for software, altså en service :-)

Ubuntu er, og vil altid være gratis. Arbejdskraft er ikke, og vil næppe nogensinde blive gratis.


jeg synes lige det er værd at samtidig nævne at linux pusher også donere 5% til de distributioner som der sælges en cd med.

derfor køber jeg også ofte både dvd og cd som jeg egentligt godt kunne have brændt selv men jeg har også haft købt en samling debian kopper og en linux nummerplade.

jeg håber også at når man køber sådan noget som tux ure og slips med pingviner osv at man også støtter lidt de udviklere og andre som sørger for at lever et gratis kvalitetsprodukt. hvilket jeg føler at de fleste linux distributioner trods alt er.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}