vlc guide fejler på min bærbare.

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
cmay

vlc guide fejler på min bærbare.

Indlæg af cmay »

jeg har sat nu hele dagen idag næsten med den her vlc guide og jeg kan absolut ikke få det til at virke på min bærbare.

jeg har forsøgt at installer ubuntu 9.04 på min stationære og fået den til at virke uden nogen problemer overhovedet men det er den pc som jeg ellers vil have open-solaris på . det er den enste jeg har der kan trække det system.

jeg har så også forsøgt at installere crunch bang på min bærbare for at se om de ville gøe nogen forskel og det ville det heller ikke.

så dagens endlige resultatet er at jeg har brugt en hel dag på at få vlc til at virke så jeg kan se fjernsyn på den computer jeg skal bruge til open-solaris og installeret crunch bang linux og ubutnu 8.10 samt nu jaunty for at forsøge at få vlc til at virke på min bærbare uden nogen som helst held.

er der nogen der har en ide om hvad det kan skyldes ?.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: vlc guide fejler på min bærbare.

Indlæg af Christian.Arvai »

Hvilken kanaler er det som du vil modtage med vlc ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
cmay

Indlæg af cmay »

det er de kanaler som der er vist i guiden . alle sammen har jeg prøvet.
totem kan ikke vise noget som helst heller.

men på den statinære efter at have fulgt den opsætnings guide på samme måde kan jeg sagtens se alle de danske kanaler. det vil sige dr1 dr2 og de andre der linkes til på ders hjemmeside virker også.

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Det var da mærkeligt, hvad er specs på den pc som driller ?

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
cmay

Indlæg af cmay »

http://www.linuxshoppen.dk/products.php ... nt_id=6787
det er den her maskine jeg har. jeg ville gerne have det til at virke fordi jeg har kun købt den til at hvis jeg kommer på sygehus som jeg ofte gør som nyresyg så vil det være en stor fordel både at have trådløst internet samt at kunne se film og høre musik og måske hvis man var heldig også fjernsyn.

men af en eller anden grund så vil den overhovedet ikke selv om at jeg har fulgt den guide til punkt og prikke og på tre forskeliige ubuntu installtioner. jeg har nu installeret crunch bang linux på den fordi den er mere nem at bruge med mt svage syn når jeg først får den sat ordenltigt op. den køre med ubuntu 8.10 som base. ikke at dert gør nogen foskel for jeg har søgt at få det til at virke efter vlc guiden på flere forskellig installationer hvor jeg har prøvet først jaunty og så intrepid og så crunch bang og igen jaunty med en anden cd som installtions medie og nu har jeg så besluttet at bruge crunch bang istedet for fordi jeg kan bedre bruge den distro på en notebook.

på den anden maskine som jeg har nævnt jeg fik det til at virke på så jeg da fjernsyn på dr1 hele aften igår uden problemer og det tog på en frisk installtion af jaunty kun lige cirka ti minutter at sætte op efter guiden så det er ikke en fejl i den guide eller noget med min internet forbindelse eller sådan noget.

jeg har kun tilbage at undre mig over hvorfor det ikke vil på den bærbare for det virker også på en gammel maskine jeg lige har prøvet også bortset fra at den har alt forlidt ram til at trække det så det hakker for megt. men det vidste jeg nu egentligt godt nden ville gøre. dermed er det to computere jeg har fået ti at oprette en forbindelse og modtage dr1 og dr2 men problemet er at den som ellers fungere perfect skal jeg bruge til noget andet. jeg har kun to computre som har lidt mere kraft end 6/ 700 mzh som ellers er de specs mine gammle pc har. (og en harddisk på seks gigabyte så man kan ikke gemme særlig mange film på dem heller)

har du nogen ide om hvorfor det ikke vil virke på den bærbare men ellers godt nok på de andre computere jeg har prøvet. som den vlc guide er afprøvet med jaunty og intrepid på to forskellige pc med godt resultat.

#include <stdio.h>
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Nu ved jeg jo at du har tjek på hardware, så hvordan står det til med grafikdriveren og grafikken i ubuntu ?

Præcist hvor starter den fejl og kommer der nogle fejlmeldinger fra vlc (når den ikke vil afspille) ?

Mit eneste bud pt er at der er problemer med grafikdriveren, alle specs på pc´en skulle jo være mere en rigeligt, til at køre ubuntu og vlc.

cmay

Indlæg af cmay »

christian.arvai skrev:Nu ved jeg jo at du har tjek på hardware, så hvordan står det til med grafikdriveren og grafikken i ubuntu ?

Præcist hvor starter den fejl og kommer der nogle fejlmeldinger fra vlc (når den ikke vil afspille) ?

Mit eneste bud pt er at der er problemer med grafikdriveren, alle specs på pc´en skulle jo være mere en rigeligt, til at køre ubuntu og vlc.

det er det som jeg også tænker lidt.
jeg har ikke de restrictive drivers sat til i den bærbare og den tilbyder heller ikke nogen.

vlc starter op og så står den lige i kort tid og slukker igen. der kommer ikke en output skærm overhovedet.
jeg skal lige se om jeg ikke har husket at gemme en af de screenshots jeg tog af den fejl meddelse der var i konsollen.

noget andet er at jeg kunne se dr1 live på deres side i den lille media player på danmarks radios side med den første ubuntu jaunty og der fik jeg så lyst til at få det til at virke med vlc i fuldskærm og det kan den ikke.,

nu er det så på crunch bang og intrepid ikke lykkes mig at se noget som helst.

jeg kan ikke lige huske hvad fejlmeddelsen var helt præcist men det er noget med at der var ikke modtaget en stream inden ti sekunder. vlc står bare og prøver at oprette forbindelse lige et kort par sekunder og så sker der intet andet. den kan spille dvd film og musik dog.

men jeg forstår ikke hvordan der på en gammel maskine som egentligt ikke har ram nok til at rigtigt at kunne bruges ikke er nogen problemer med at modtage selv om det hakker og der ikke er nogen driver aktiveret af de restrictive drivers.

hvilket også gør sig gældene for den anden som fungere helt perfect med et billigt invidia grafik kort og jeg har heller ikke de restrictive drivers sat til der.

jeg har så installeret ubuntu studio lige nu på min lydstudie pc og sat det til at køre efter den guide hvor jeg har de restrictive drivers enabled og med compiz sat til også og som forventet fungere det også perfekt.

grunden til at jeg undtagelsvist bruger de restictive drivers er at jeg vil lige se hvad der så sker på den installation og vlc guiden virker perfect der også.
det er en amd 3000+ og 10012 mb ram med gammel men udemærket nvidia grafik kort så det virker fint og kan ihvertfald sagtens bruges.

jeg har godt ikke nogen ide om hvorfor det skulle lige gøre så stor forskel fordi det er en bærbar.
supertux virker iøvrigt fint på den bærbare så den kan godt bruge de der opengl spil.

men derudover så virker guiden jo som sagt fint på tre andre maskiner med vidt forskellige specs.
de er bare ikke så hurtige rent generelt at jeg kan bruge dem til media center andet end den jeg skulle bruge til solaris.

om ikke andet så har jeg nu installeret ubuntu studio og det kan godt være jeg bruger det til at se fjernsyn på indtil jeg finder en anden gammel computer jeg kan bruge til rent media center igen. men den bærbar skulle helst også virke hvis jeg kunne få den til det.

#include <stdio.h>
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Det lyder bare mærkeligt hvis linuxshoppen sælger pc´er som ikke er fuldt understøttede, jeg ville da have regnet med at de pc´er de sælger, ville være nemme at få til at kører perfekt - men det er jo åbentbart ikke helt tilfælde med den model.

Nu har du jo krydstjekket både på andre pc´er og din netforbindelse med at modtage DR, så vi kan jo udelukke de alm. fejl (som fejl på livecd/install, ikke fuldt guiden, intet net) - så jeg er lidt på bar bund nu, men man kunne jo ringe og spørge linuxshoppen om der skal installeres en grafikdriver.

PS: Har du tilfældigvis også prøvet med en 8.10/32 bit på den pc ?

cmay

Indlæg af cmay »

. alle dem jeg har forsøgt er 32bit. jeg har ikke købt den hos linux shoppen men det er den samme tilbud som jeg har købt en magen til hernede i vejle omegn. jeg er sikker på det er nøjagtigt de samme modeller.

jeg forstår ikke at der skal en bestemt driver til for at det virker på en bærbar for her er et billed af den ubuntu studio med specs som virker perfekt og der er restricted drivers enabled og fuld skrue på compiz den anden som jeg har til at stå er der ikke installeret nogen restricted drivers og resultatet er det samme.
Billede
samme installer cd også.
jeg har ingen fladskærme så om det har noget at sige ved jeg ikke . men det burde det vel ikke.

edit:
her er billede af den fejl som kommer på alle installationer hvis jeg åbner terminalen og køre cvlc. ellers som sagt står vlc bare og gør intet og den åbner ikke noget vindue eller noget lige som på de andre installationer jeg harforsøgt.

dette er crunch bang med 8.10 base . jaunty var den jeg synes var nemmest at få alle de andre ting til at funger godt på men det med vlc virker ikke på hverken intrepid jaunty eller crunch i 32 bit version alle sammen. og der er samme fejlmeddelse.
Billede

jeg har iøvrigt skrevet en lille hurtig gudie til at få lyd på et emu1212m lydkort hvis det skulle have nogen interesse til how to og guides sektionen :)

#include <stdio.h>