Log ind skærm - Kun kode på admin konto - hvordan ?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Saftkongen
Geografisk sted: Østjylland

Log ind skærm - Kun kode på admin konto - hvordan ?

Indlæg af Saftkongen »

Hejsa

Har 2 brugere, mig selv og kæresten på vores Ubuntu 9.

Jeg vil gerne have kode på min og hun vil ikke på hendes - hvorledes sættes dette op, syntes ikke at kunne finde det ?
Ubuntu 10.10
cmay

Re: Log ind skærm - Kun kode på admin konto - hvordan ?

Indlæg af cmay »

du skal have en kode. men det du kan gøre er at lave automatisk login hvor så at der ikke bliver spurgt om adgangskode for at logge ind.

du kan også rette i sudoers filen så der ikke bliver spurgt efter password når der udføres adminitrative opgaver men det hele er en dum dum dum ide hvis du spørger mig.

jeg vil gerne fortælle hvordan man sætter den der sudo ting op
men jeg skal lige sikre mig at det var rigtigt forstået sådan at hun ikke gider passwords i så vid udstrækning som overhovedet muligt.selv om det ødelægger en hel del af sikkerheden.

og så punkt to er du nødt til at rette i sudoers filen med nano. det forgår i terminalen og skal forgå i terminalen. der står direkte at den fil man retter i vil blive korrupt hvis man ikke retter i den udfra de anvisninger der er givet og dvs den skal rettes men nano .

jeg skal lige kigge min egen fil igennem fra mit lydstudie for at sikre mig det er helt rigtigt det jeg skriver for jeg har sat det sådan op på mit lydstudie . det fungere som media center også så det er træls at skulle give passwords for at logge ind.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

og så punkt to er du nødt til at rette i sudoers filen med nano. det forgår i terminalen og skal forgå i terminalen. der står direkte at den fil man retter i vil blive korrupt hvis man ikke retter i den udfra de anvisninger der er givet og dvs den skal rettes men nano .

Jeg vil nu ikke råde nogen til at rette i sudoers filen. Jeg ved af egen erfaring af selv en lille fejl kan gøre det omtrent umuligt at logge ind igen - måtte igennem en del terminalarbejde som jeg ikke har lyst til at gentage, før tingene blev rettet op igen. Så advarslen som står i filen selv er ikke givet uden grund. Hvis man er villig til at løbe den risiko og er forberedt på at komme på overarbejde med sved på panden, så kan man selvfølgelig gøre det.

Men ellers er det mindre risikabelt at sætte systemet op til automatisk login ved at vælge System > Administration > Login-skærm og på fanebladet Sikkerhed vælge automatisk login
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
cmay

Indlæg af cmay »

du kan også rette i sudoers filen så der ikke bliver spurgt efter password når der udføres adminitrative opgaver men det hele er en dum dum dum ide hvis du spørger mig.

som jeg ogsså påpeger er det ikke ligefremt smart.
jeg har en enkelt gang måtte erkende jeg havde lavet en stavefejl og jeg havde glemt at køre den smarte -c option bagefter.

man kan sagtens lave både med root loging og tomt password og sudo uden promt men det er meget usmart og især på en computer som står et sted hvor andre kan pille i den. eller på en bærbar som jo kan blive stjålet. hvor man ikke ligefrem behøver at gøre det nemmer at have med at gøre for tyven.

det jeg ville vise var hvordan man sætter den til at ikke at prompte ved brug af sudo. men jeg kan se nu at der er to på samme computer og så er der vel ikke nogen grund til det. kæresten behøver jo ikke lave admin arbejde på computern og ellers kan hun bruge su.

note:netop fordi det er usmart har jeg heller ikke bare posted anvisninger endnu. vil gøre det lidt modvilligt hvis det kunne hjælpe dog.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Saftkongen
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Saftkongen »

Tak for svar og hold da op hvor usmart at man skal have kode på !

Hmm jeg må leve med det og lave et ultra dummy password
Ubuntu 10.10
kok
IRC nickname: kok
Geografisk sted: svenstrup j

Indlæg af kok »

tillægsspørgsmål....tillader mig lige at låne tråden for en kort bemærkning. når jeg starter min bærbare med 8.10 starter den helt op .. dvs at der skal ikke indtastes noget som helst kode halløj-hvilke rettighedder har jeg så ?? og kan man lave login skærm hvor der skal tastes koder -dette ville være smart da junior på 4år har udbredt interresse for fars ubuntu maskine???
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

kok skrev:tillægsspørgsmål....tillader mig lige at låne tråden for en kort bemærkning. når jeg starter min bærbare med 8.10 starter den helt op .. dvs at der skal ikke indtastes noget som helst kode halløj-hvilke rettighedder har jeg så ?? og kan man lave login skærm hvor der skal tastes koder -dette ville være smart da junior på 4år har udbredt interresse for fars ubuntu maskine???
Det skyldes at du ved installation satte "flueben" i "automatisk login".

For at ændre dette åbner du system/administration/loginskærm/sikkerhed og vinger "aktiver automatisk login" fra.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

kok skrev:når jeg starter min bærbare med 8.10 starter den helt op .. dvs at der skal ikke indtastes noget som helst kode halløj-hvilke rettighedder har jeg så ??

Kan supplere Stra med at du har helt almindelige bruger-rettigheder med automatisk login.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD