Hej ubuntu forum !
Jeg har en gammel computer 32 bit med et grafikkort, som ikke kan vise visuelle effekter - hverken "Normal" eller "Ekstra" kun "Ingen".
Har installeret ubuntu 9.04 på hele harddisken med en LIVE CD.
Mit spørgsmål er:
Er det en idé at prøve med en tidligere version af ubuntu, som måske virker bedre på en gammel maskine, så man måske kan bruge "Special effekts" ???
... Compix med kuben o.s.v, som jo ser spændende ud, når man læser om det.
Eller kan man ikke alligevel, når nu det er sådan en gammel PC (som jeg ikke vil ofre noget på) ???
(For så gider jeg jo ikke forsøge)
zero
Tidligere versioner af ubuntu bedre for gamle maskiner? løst
-
Tidligere versioner af ubuntu bedre for gamle maskiner? løst
Senest rettet af zero 11. jan 2010, 16:35, rettet i alt 1 gang.
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Er tidligere versioner af ubuntu bedre for gamle maskiner?
Hej, og velkommen til forum
Det er lidt vanskeligt at svare på dit spørgsmål uden at vide noget om den hardware, du har i nævnte maskine. Så here goes??
Hvor stor er din CPU ? Mængden af RAM i maskinen? Samt, hvor stor er grafikkortet? Er det nVidia eller ATI?
Når vi ved disse ting er det langt lettere for os at svare/råde dig.
Det er lidt vanskeligt at svare på dit spørgsmål uden at vide noget om den hardware, du har i nævnte maskine. Så here goes??
Hvor stor er din CPU ? Mængden af RAM i maskinen? Samt, hvor stor er grafikkortet? Er det nVidia eller ATI?
Når vi ved disse ting er det langt lettere for os at svare/råde dig.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Jep et svært spørgsmål.
Jeg har fået fat i et par ældre pc-ere, og ville prøve at ligge ubuntu 09.04 ind med live-cd. Det kunne den ikke, men det gik så fint med alternative-cd.
Jeg opgraderede og installerede de programmer jeg havde behov for. Kørte lidt sløv med at åbne og lukke de forskellige vinduer, men okay, og fra start af PC til fungerende skrivebord tager det ca. 40 sekunder.
Stor var min forbavselse, da jeg tjekkede sysinfo og så at maskinen kun havde 182 Mb ram
hukommelse!!!!! Processor er på 2.8 Gb.
Jeg har så ikke prøvet at aktivere compiz, men at den overhovedet kører fornuftigt og kan anvendes er nok for mig.
stra
Jeg har fået fat i et par ældre pc-ere, og ville prøve at ligge ubuntu 09.04 ind med live-cd. Det kunne den ikke, men det gik så fint med alternative-cd.
Jeg opgraderede og installerede de programmer jeg havde behov for. Kørte lidt sløv med at åbne og lukke de forskellige vinduer, men okay, og fra start af PC til fungerende skrivebord tager det ca. 40 sekunder.
Stor var min forbavselse, da jeg tjekkede sysinfo og så at maskinen kun havde 182 Mb ram
hukommelse!!!!! Processor er på 2.8 Gb.
Jeg har så ikke prøvet at aktivere compiz, men at den overhovedet kører fornuftigt og kan anvendes er nok for mig.
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- Geografisk sted: Århus N
Ellers kan du prøve Xubuntu, som er skabt til low-end/gamle maskiner.
-
ikke fordi det hjælper med compix på din gamle maskine men som et lille råd med på vejen hvis du kan bruge det.
jeg bruger faktisk stadig gamle maskiner som jeg som regel finder i genbrug. jeg installer som regel debian fordi den er lettere end ubutnu og ingen af ubuntu familien eller dens afkom kan være med på de helt gamle maskiner. andet end hvis man tager den her https://help.ubuntu.com/community/Insta ... /MinimalCD minimale iso og selv bygger op med et minimalt skrivebords miljø eller for så vidt ren terminal installation.
til en gammel computer med nogen lunde kapacitet så er lxde xfce eller fluxbox meget hurtigt også på den her ubuntu men hvis den har ret meget under 700 mzh og 512 mb ram så ville jeg først lige prøve den minimale ubuntu iso hvis det af ene eller anden grund skal helst være ubuntu og ellers installer jeg som regel debian lenny med et af de skrive bords miljøer lxde eller openbox på mine gamle computere som jeg bruger .
er computeren meget gammel og evt lidt grim ville jeg måske overveje lave den om til en printeserver evt mest fordi jeg har flere computere til at stå men kun en printer.
jeg bruger faktisk stadig gamle maskiner som jeg som regel finder i genbrug. jeg installer som regel debian fordi den er lettere end ubutnu og ingen af ubuntu familien eller dens afkom kan være med på de helt gamle maskiner. andet end hvis man tager den her https://help.ubuntu.com/community/Insta ... /MinimalCD minimale iso og selv bygger op med et minimalt skrivebords miljø eller for så vidt ren terminal installation.
til en gammel computer med nogen lunde kapacitet så er lxde xfce eller fluxbox meget hurtigt også på den her ubuntu men hvis den har ret meget under 700 mzh og 512 mb ram så ville jeg først lige prøve den minimale ubuntu iso hvis det af ene eller anden grund skal helst være ubuntu og ellers installer jeg som regel debian lenny med et af de skrive bords miljøer lxde eller openbox på mine gamle computere som jeg bruger .
er computeren meget gammel og evt lidt grim ville jeg måske overveje lave den om til en printeserver evt mest fordi jeg har flere computere til at stå men kun en printer.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl
Kode: Vælg alt
#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
-
Jeg har kun oplevet forbedringer på min fars efterhånden fire år gamle desktop (512 MB RAM, GeForce 5900 FX 128 MB RAM, Athlon 2000+ CPU) efter at have installeret 9.04, hvor der før var 8.10 på. Så nej.
- Hvis du har en gammel maskine så smid Xubuntu på, som nogen har foreslået.
- Hvis du har en gammel maskine så smid Xubuntu på, som nogen har foreslået.
Når en tråd er løst så marker den løst
-
nu snakkede jeg om gamle maskiner som den jeg får imorgen med 300 mzh og 64 mb ram eller min gamle maskinen jeg bruger i det daglige med 600 mzh og 300 mb ram her er fra linux pusher en oversigt over hvad de tre distributioner som jeg ville forslå til en gammel maskline som er hvad jeg forstår det med langt under de minimums krav som jaunty har bare for at kunne starte en installation i grafisk tilstand. selv om det er xubuntu hvilket jeg også har en installer cd med
# Har jeg ram nok?
De fleste distributioner, kræver at du har 384MB ram eller mere, for at fungere optimalt - nogen vil sågar slet ikke lade sig installere hvis du ikke har ram nok.
Her er en liste over distributioner, der har fokus på at kunne
fungere med lavere hardware krav.
Minimum 16MB ram: Damn Small Linux (DSL)
Minimum 32MB ram: Vector Linux, Puppy Linux
Minimum 96MB ram: Vector Linux STD
Minimum 256MB ram: Xubuntu, Vector Linux SOHO[/quote]
min ældste computer jeg har haft havde ingen ps2 museindgang havde opringeligt windows 95 og den havde 100 mzh samt 16 mb ram. den kørte minix i cirka tre uger inden den brændte sammen. jeg bruger for det meste kun gamle computer og har stor glæde af dem ,derfor giver jeg lige det råd med på vejen hvis andre finder en gammel maskine som andre ville have smidt væk for længe siden. når man indledningsvist siger gammel computer tænker jeg at det er nok en gammel computer. altså langt under 2 gzh og 512 ram. ellers er xubuntu vel fin nok på sådan en specifikation .
# Har jeg ram nok?
De fleste distributioner, kræver at du har 384MB ram eller mere, for at fungere optimalt - nogen vil sågar slet ikke lade sig installere hvis du ikke har ram nok.
Her er en liste over distributioner, der har fokus på at kunne
fungere med lavere hardware krav.
Minimum 16MB ram: Damn Small Linux (DSL)
Minimum 32MB ram: Vector Linux, Puppy Linux
Minimum 96MB ram: Vector Linux STD
Minimum 256MB ram: Xubuntu, Vector Linux SOHO[/quote]
min ældste computer jeg har haft havde ingen ps2 museindgang havde opringeligt windows 95 og den havde 100 mzh samt 16 mb ram. den kørte minix i cirka tre uger inden den brændte sammen. jeg bruger for det meste kun gamle computer og har stor glæde af dem ,derfor giver jeg lige det råd med på vejen hvis andre finder en gammel maskine som andre ville have smidt væk for længe siden. når man indledningsvist siger gammel computer tænker jeg at det er nok en gammel computer. altså langt under 2 gzh og 512 ram. ellers er xubuntu vel fin nok på sådan en specifikation .
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl
Kode: Vælg alt
#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}