Hvad sker der hvis man bare slukker
-
- Geografisk sted: Sønderborg
Hvad sker der hvis man bare slukker
Hej Forum
Jeg påregner at bygge et NAS system, men jeg vil ikke havde det stået tændt om natten og på andre tidspunkter.
Så jeg vil bare slukke det på stikkontakten som aften, som jeg gør med min router.
Hvad sker der hvis man bare slukker sin ubuntu maskine? Det jeg tænker på er hvis man bare slukke stikkontakten til maskinen.
Eller skal man havde et lille tidsstyringsprogram kørende.
/Brandt
Jeg påregner at bygge et NAS system, men jeg vil ikke havde det stået tændt om natten og på andre tidspunkter.
Så jeg vil bare slukke det på stikkontakten som aften, som jeg gør med min router.
Hvad sker der hvis man bare slukker sin ubuntu maskine? Det jeg tænker på er hvis man bare slukke stikkontakten til maskinen.
Eller skal man havde et lille tidsstyringsprogram kørende.
/Brandt
-
- IRC nickname: Jarlen
- Geografisk sted: København
Re: Hvad sker der hvis man bare slukker
Hvis maskinen er i gang med at skrive til harddisken kan du vist nok skade skrivehovedet ved at fjerne strømmen på den måde. Hvis der ligger data i bufferen som maskinen ikke har fået skrevet til harddisken, vil dette data være tabt, hvis det så er en del af større fil vil hele filen sandsynligvis være ubrugelig. Generelt er det anbefalelsesværdigt at slukke maskinen ordentligt.
Jeg tror nogle computere kan indstilles til at lukke, mere eller mindre, korrekt ned, ved et enkelt klik på tænd-knappen.
Jeg tror nogle computere kan indstilles til at lukke, mere eller mindre, korrekt ned, ved et enkelt klik på tænd-knappen.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
Ja, det der er i bufferen vil gå tabt.
Vores normale rutine er at slukke vores computere. og derfor gå ind på kontoret og slukke for vores router på stikkontakten.
Derfor burde der ikke være store datamængder, for ikke at sige ingen, i bufferen som ikke kan tåle at gå tabt.
Så er der selvfølgelig lige problemet med parkering af skrivehovedet, som jeg ikke havde tænkt på kunne været et problem.
Men min nuværende usb-harddisk boks har jo igen styresystem eller noget. Den stopper med det samme man hiver stikket ud af computeren, der er ikke noget "batteri" sikre parkering af skrivehovedet.
Jeg mener at havde læst et sted at alle system-filer i et linux system er låst indtil brugeren aktivt åbner det med eks. Su kommandoen.
Derfor tænkte jeg at systemfilerne ikke kunne blive beskadiget ved "bare" at slukke maskinen som de ellers ville hvis det var windows. (undskyld brug af fy-ordet. )
Det lyder spændende. Er der andre der kan komme det nærmere?
/Brandt
Vores normale rutine er at slukke vores computere. og derfor gå ind på kontoret og slukke for vores router på stikkontakten.
Derfor burde der ikke være store datamængder, for ikke at sige ingen, i bufferen som ikke kan tåle at gå tabt.
Så er der selvfølgelig lige problemet med parkering af skrivehovedet, som jeg ikke havde tænkt på kunne været et problem.
Men min nuværende usb-harddisk boks har jo igen styresystem eller noget. Den stopper med det samme man hiver stikket ud af computeren, der er ikke noget "batteri" sikre parkering af skrivehovedet.
Jeg mener at havde læst et sted at alle system-filer i et linux system er låst indtil brugeren aktivt åbner det med eks. Su kommandoen.
Derfor tænkte jeg at systemfilerne ikke kunne blive beskadiget ved "bare" at slukke maskinen som de ellers ville hvis det var windows. (undskyld brug af fy-ordet. )
Det lyder spændende. Er der andre der kan komme det nærmere?
/Brandt
-
- IRC nickname: shiyee
- Geografisk sted: Aalborg, Denmark
Det der vil ske måske 99 gange ud af 100 er at ved næste opstart bliver der fundet at filsystemet er inkonsistent, og det vil så blive rettet (tager ganske få sekunder på et journaliserende filsystem som ext3).
1 ud af 100 gange er du uheldig at systemet var lige ved at skrive noget meget vigtigt, og så vil du manuelt skulle køre fsck på disken (systemet vil nægte at starte).
Ifølge Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Harddisk#Landing_zones_and_load.2Funload_technology har moderne diske en mekanisme der gør at hovedet bliver parkeret nogenlunde ordentligt ved strømafbrydelser.
Det du foreslår vil måske godt kunne virke nogenlunde - men spørgsmålet er om det ikke bare er nemmere at lukke maskinen rigtigt ned ved at trykke på power-knappen og så vente de 10 sekunder det tager for den at lukke ned, og dermed slippe for besværet ?
1 ud af 100 gange er du uheldig at systemet var lige ved at skrive noget meget vigtigt, og så vil du manuelt skulle køre fsck på disken (systemet vil nægte at starte).
Ifølge Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Harddisk#Landing_zones_and_load.2Funload_technology har moderne diske en mekanisme der gør at hovedet bliver parkeret nogenlunde ordentligt ved strømafbrydelser.
Det du foreslår vil måske godt kunne virke nogenlunde - men spørgsmålet er om det ikke bare er nemmere at lukke maskinen rigtigt ned ved at trykke på power-knappen og så vente de 10 sekunder det tager for den at lukke ned, og dermed slippe for besværet ?
-
Jo, hvis det er så nemt.
Nu har jeg ikke p.t. ubuntu installeret på en maskine så jeg kan prøve det af.
Men er det muligt at trykke på kabinet powerknappen og så lukker systemet automatisk ned? i såfald vil det da være at foretrække.
/Brandt
Nu har jeg ikke p.t. ubuntu installeret på en maskine så jeg kan prøve det af.
Men er det muligt at trykke på kabinet powerknappen og så lukker systemet automatisk ned? i såfald vil det da være at foretrække.
/Brandt
-
Brandt skrev:Men er det muligt at trykke på kabinet powerknappen og så lukker systemet automatisk ned?
Ja.
System -> Indstillinger -> Strømstyring.
-
Det er super.
Tak for de hurtige tilbagemeldinger.
/Brandt
Tak for de hurtige tilbagemeldinger.
/Brandt
-
- Geografisk sted: Fredericia
nu har jeg slukket maskiner på den "hårde måde" i mange år, og det gælder BÅDE windows og XP
Jeg har ALDRIG NOGENSINDE prøvet at få en fysisk harddisk skade ud af det. Jeg tror det er en skrøne fra de gode gamle pc dage.
angående filsystemer
Både NTFS og EXT låser sig selv, så vidt jeg ved, når der ikke skrives aktivt til disken. Jeg har ikke haft filsystem fejl pga den ovenstående procedurer.
Men igen - det er ingen garanti - kun erfaring.
Jeg har ALDRIG NOGENSINDE prøvet at få en fysisk harddisk skade ud af det. Jeg tror det er en skrøne fra de gode gamle pc dage.
angående filsystemer
Både NTFS og EXT låser sig selv, så vidt jeg ved, når der ikke skrives aktivt til disken. Jeg har ikke haft filsystem fejl pga den ovenstående procedurer.
Men igen - det er ingen garanti - kun erfaring.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
-
på sådan en gammel svend her skal man selv køre et par sync inden man slukker http://www.nordier.com/v7x86/
jeg ville aldrig med min gode vijle bare rive stikket på en unix eller en der ligner.
men dog så har jeg også flere gange været uheldigt nok simplehen at det var nødvendigt og der er heller ikke sket noget endnu.
men jeg ville stadig som sagt aldrig med min gode vilje bare lave en så hård nedslukning som man kunne på dos.
jeg ville aldrig med min gode vijle bare rive stikket på en unix eller en der ligner.
men dog så har jeg også flere gange været uheldigt nok simplehen at det var nødvendigt og der er heller ikke sket noget endnu.
men jeg ville stadig som sagt aldrig med min gode vilje bare lave en så hård nedslukning som man kunne på dos.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl
Kode: Vælg alt
#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
-
- Geografisk sted: Fredericia
ups vil da lige tilføje - det er ikke sådan jeg som standard slukker min maskine, men skal den dø hurtigt - jamen så foregår det på den måde!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
Hvis man nu har et komplet in-the-box NAS system som eksempelvis q-naps. Hvordan slukker man så det ned? Trykker man ikke bare på stikkontakten?
/Brandt
/Brandt
-
Jeg vil tro du trykker på "Power Button". Computere kan _ikke_ li' at man bare tager strømmen fra dem. Lige godt om det så går godt 99 gange ud af 100.
-
Men er det muligt at trykke på kabinet powerknappen og så lukker systemet automatisk ned?
Ja.
System -> Indstillinger -> Strømstyring.
Hvis man nu ikke har gnome GUI aktiveret/installeret, kan man så lave denne opsætning alligevel?`
/Brandt
-
du kunne evt få lavet et lille script der slukker computeren ved et bestemt tidspunkt hver aften.
jeg slukker som regel altid min computer ved terminalen med shutdown -h now men jeg mener at man ville kunne sætte en tid på enten shutdown kommandoen eller bruge en kommando der hedder at [tid] [kommando].
men jeg ved ikke om det ville være noget du kunne bruge. det svare jo ikke helt til at trække stikket på et tilfældigt tidspunkt.
jeg slukker som regel altid min computer ved terminalen med shutdown -h now men jeg mener at man ville kunne sætte en tid på enten shutdown kommandoen eller bruge en kommando der hedder at [tid] [kommando].
men jeg ved ikke om det ville være noget du kunne bruge. det svare jo ikke helt til at trække stikket på et tilfældigt tidspunkt.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl
Kode: Vælg alt
#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
-
Nej ikke helt.