et tip til de nysgerrige sjæle som gerne vil prøve noget nyt

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

et tip til de nysgerrige sjæle som gerne vil prøve noget nyt

Indlæg af cmay »

da jeg høre til dem som godt kan lide at undersøge alle de god gratis open-source programmer og styresysterm der ligger frit tilgængeligt på nettet til dem som gerne vil bruge dem har jeg prøvet en del forskellige systemer efter hånden . ikke alle linux men også bsd og solaris.

open solaris bliver bedre og bedre for hver release har jeg konstateret.

jeg har kørt med version 2009.06 i et par uger snart. hvilket er udviklings versionen. den nuværende stabile release er 2008.11.

den første release jeg havde installeret 2008.05 havde jeg i seks månder fast stående på mit skrivebord som kontor og havde min printer sat til. hvilket var det eneste jeg brugte den installation til. men det var stabilt.

med tiden måske vil open solaris kunne blive en meget værdig konkurrent eller snare samspilller til linux.

dette har jeg selv en tro på forudsat at der stadig bliver udviklet i samme ånd på dette hvilket jeg tror på at der gør fordi koden ligger fri og tilhøre open-solaris community

der er også kommet laptops til markedet med opensolaris preinstalleret http://www.opensolaris.com/toshibanotebook/index.html

jeg håber de kommer til danmark. og er i en prisklasse hvor jeg kan være med også. i tilfælde af at det sker så er jeg begyndt at spare lidt op ;)

dette viser så også på sin vis at open source vinder indpas mere og mere især taget i betragting af at disse laptops er med et styresystem installeret som kræver mindst en gigabyte ram for at kunne køre nogen lunde fornuftigt.

godt nok så er hele grundstenen i den aftale kommet udfra at sun havde bestils deciderere skræddersyede maskiner til deres ansatte men at de ender med at sælges på det almindelige markeded fortæller mig noget om at der er en vis optimisme samt velvilje bag dem.

jeg vil udfra mit kendskab sige at det kan anbefales til inspiration til dem som godt kan lide at undersøge de forskellge styresystemer som ligger tilgængelig. evt i virtual box hvor den vist nok også skulle kunne virke.

link til wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/OpenSolaris

screenshots af opensolaris 2009.0

gnome default
Billede
system info samt firefox 3 beta
Billede
compiz virker per default :)
Billede

system krav.
mindst 1 gigabyte ram for at fungere nogenlunde.
4 gigabyte ram virker som meget passende til mit brug :)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: et tip til de nysgerrige sjæle som gerne vil prøve noget nyt

Indlæg af cmay »

http://www.computerweekly.com/Articles/ ... ys-sun.htm

så blev den released. sun siger i den her artikel at 2009.06 er meget hurtiger end linux. jeg ved ikke om jeg kan sige den er det men den er mere robust end 2008.08 var.

jeg brændte den nye release igår og fik den installeret og så skal jeg til at rode lidt med det idag. :)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: et tip til de nysgerrige sjæle som gerne vil prøve noget nyt

Indlæg af Casper Hansen »

Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: et tip til de nysgerrige sjæle som gerne vil prøve noget nyt

Indlæg af cmay »

mange tak :)

jeg skal lige have noget tid til at læse den men det ser spændene ud.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
hvm
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29. maj 2008, 09:54
Geografisk sted: København

Re: et tip til de nysgerrige sjæle som gerne vil prøve noget nyt

Indlæg af hvm »

Er på LiveCD'en nu - det ser jo unægteligt pænt ud; selvfølgelig også fordi Gnome er bekendt.

…Ok, og min printer var klar med det samme, sekunder hurtigere end Ubuntu havde den klar. Men det bliver måske en lignende kamp som i 8.10 at få mit trådløse netværk til at fungere.

Er det svært at installere som dual-boot med Ubuntu for en newbie?
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: et tip til de nysgerrige sjæle som gerne vil prøve noget nyt

Indlæg af cmay »

hvm skrev:Er på LiveCD'en nu - det ser jo unægteligt pænt ud; selvfølgelig også fordi Gnome er bekendt.

…Ok, og min printer var klar med det samme, sekunder hurtigere end Ubuntu havde den klar. Men det bliver måske en lignende kamp som i 8.10 at få mit trådløse netværk til at fungere.

Er det svært at installere som dual-boot med Ubuntu for en newbie?

jeg ville nok lige vente med dual boot. jeg har læst i installations instruktioner fra den første version jeg kørte med at de kan ikke så godt sammen linux og solaris men det kan lade sig gøre.

open solaris skal ligge først på disken og så skal du selv ind og rette i grub menu.lst for at det virker.

det kan også være det hare ændret sig markant lige som selve distributione er kommert meget langt men jeg har ikke læst alt den dokumentation der er endu.

hvad for en printer bruger du egentligt ? jeg skal muligvis skaffe mig en ny printer så det ville være rart at vide om man får en som virker mede både linux og open solaris .
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
hvm
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29. maj 2008, 09:54
Geografisk sted: København

Re: et tip til de nysgerrige sjæle som gerne vil prøve noget nyt

Indlæg af hvm »

Jeg har tit været inde i menu.lst og rette, men det kan godt være, at der er for mange andre ukendte til, at det er lige nu, jeg skal installere OpenSolaris, *suk* :)

Printeren er en HP Deskjet F4280 - jeg prøvede ikke, om scanneren virkede.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: et tip til de nysgerrige sjæle som gerne vil prøve noget nyt

Indlæg af cmay »

jeg tror ikke der er så meget at frygte så. man kan lige kigge den installtions vejledning igennem som er på deres hjemmeside. der er ikke mg bekendt nogen andre forbehold end at den kræver en del ram og så kræver den så stadig at man ligger den først på hard disken disken og retter grub menu derefter selv.

men jeg har aldrig selv installeret den i dualboot så jeg kan ikke sige hvor nemt eller besværligt det er. jeg har den på to maskiner nu og begge med en hard disk og ingen dual boot .
den installeres lige så nemt som ubuntu fra live cdt,

du kunne prøve den i virtual box hvis du har mange ram (mange ram betyder lidt over en gigabyte til solaris ihvertfald)

den ene maskine jeg har den installeret på har jeg lige repareret og sat ny strømforsyning i så det er simplethen som at få en ny computer. den køre fint med en gigabyte ram og en amd 300+ proccesor.

Printeren er en HP Deskjet F4280 - jeg prøvede ikke, om scanneren virkede.

tak skal du have.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
hvm
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29. maj 2008, 09:54
Geografisk sted: København

Re: et tip til de nysgerrige sjæle som gerne vil prøve noget nyt

Indlæg af hvm »

Hej. Jeg har vist talt for hurtigt: selv om OpenSolaris fandt min printer, har jeg ikke kunnet få den til at printe.

Jeg har også haft for store problemer med at dualboote sammen med Ubuntu til at ville fortsætte med det lige nu. Men det var nu sjovt at prøve :D
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: et tip til de nysgerrige sjæle som gerne vil prøve noget nyt

Indlæg af cmay »

det var da godt du fik prøvet det af. :)
jeg har ikke booted ind i hverken minix eller linux her de sidste 20 dage. jeg har installeret freeBSD på en gammel pc her igår men ellers har jeg sat ved min open solaris maskine konstant igennem de meste af den sidste månded.

jeg tror jeg vil opgradere den her til dvelopement version igen da jeg har den installeret på to maskiner nu. jeg vil muligvis helt imigrerer hvis det viser sig at den næste version understøtter alt hardware i min laptop.

jeg har også solaris 10 på dvd som jeg kun har brugt i et par månder og så afinstallerede jeg det til fordel for BSD men jeg tror egentligt jeg vil have det installeret igen også. der er en support periode på ti år på sun solaris 10 . det kan jeg personligt meget godt lide. men open solaris er meget familiært med gnome desktop og den samme nemme måde at installere på . det er simplethen den flotteste gnome implementation jeg har set indtil nu.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}