(LØST)Hjælp, Kan ikke installere ubuntu med cd/dvd ell. USB

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
AndersKofoed
IRC nickname: Kantoz
Geografisk sted: Albertslund

(LØST)Hjælp, Kan ikke installere ubuntu med cd/dvd ell. USB

Indlæg af AndersKofoed »

Hej ubuntu folk.

Jeg har et problem, Jeg vil gerne have installeret ubuntu efter at have prøvet det et halvt års tid på min skole da jeg gik på grundforløb til datatekniker uddannelsen, nu er det sådan at jeg gerne vil lidt mere ind i ubuntu så er ikke helt men dels kendt i det (men kendskaben kommer nok som med Windows i 10 år nu (: )

problemet er at når jeg installere via cd eller dvd så kommer jeg igennem bios bootup, og helt til at den skal overføre filerne, men ved 22% stopper installationen og siger jeg skal skrive filen ved lavere hastighed gr. manglende fil, men har kørt filerne ved 02x på mit brænder drev.

så jeg prøvede lige med usb for at være sikker på at jeg ikke spildte min tid før jeg skrev her inde, derfor men dette var helt umuligt da jeg slet ikke kunne få den til at boote usb-nøglen selv om at jeg i bios satte 1. og 2. boot drev til usb. ignorerede min pc det bare og bootede harddisken,

Filer fra DVD/CD:
http://img36.imageshack.us/img36/2204/ubunsetup.jpg
Og fra USB (Kingston 8GB - Datatraveler)
http://img35.imageshack.us/img35/6678/ubunusb.png
// * bemærk at billederne er forskellige gr. at jeg køre med random skins på windows . //

Min maskine jeg vil installere på er en Packard Bell
med pent 4 3.06GHz cpu, 2x 1GB kingston DDR2 ram 266MHz
320GB HDD fra Maxtor (7200 O/min)
Geforce 7200GT
windows XP m SP3.

Ps. jeg kunne sagtens starte ubuntu uden at starte, men vil gerne have det som en Dual-Boot option.

Håber at i ubunto folk kan hjælpe en tilkommende til verdenen :)

Mvh/
Anders Kofoed
Datatekniker - Lærling
Senest rettet af AndersKofoed 22. maj 2009, 21:25, rettet i alt 2 gange.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Hjælp, Kan ikke installere ubuntu med cd/dvd ell. USB

Indlæg af soundpartner »

Nå da da...

Først vil jeg lige bede dig om at resize dine billeder da de er RET store og derfor ret irriterende...

du skriver at du sagtens kan køre ububtu fra live disk, så mit umidelbare bud er at du ikke har plads nok.
Prøv at gå i windows og start med at defragmentere din disk. windows har det med at ligge alt mulig data sådan lidt hist og pist.

derefter så skal vi have frigjort noget plads. Da ubuntu laver ballade så gør vi det lidt alternativt.
i med live cd'en og boot fra denne. under system>administration ligger gparted (hedder partitionsmanager på dansk) i denne kan du vælge dit drev og resize det. når dette er gjort (du skal bare lade pladsen være upartitioeret) så kan du installere ubuntu fra install iconet på skrivebordet.

du kan evt læse min guide der er her http://soundpartner.linux.dk/ub904
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
AndersKofoed

Indlæg af AndersKofoed »

Sorry mine billeder (: kom til og sætte som url og ikke link , retter lige.

problemet er at jeg har plads nok, har 40 gb ledig disk plads og har ryttet op i den for at være sikker

prøver lige din mulighed og vender tilbage.
AndersKofoed

Indlæg af AndersKofoed »

Denne gang har jeg nu nået til 70% hvor jeg så fik fejl meddelelsen :

Kode: Vælg alt

Installationsprogrammet stødte på en fejl under kopieringen af filer til harddisken:

[Errno 5] Input/output error

Dette skyldes ofte fejl på cd/dvd-disken, i drevet eller på harddisken. Det kan hjælpe at rengøre cd/dvd'en, at brænde cd/dvd'en ved en lavere hastighed, at rense cd/dvd-drevets linse (rensesæt kan ofte købes i elektronikforretninger), at tjekke om harddisken er gammel og bør udskiftes eller at flytte systemet til et køligere miljø.

som før, denne gang bare 70% istedet for 22%, .
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

AndersKofoed skrev:Denne gang har jeg nu nået til 70% hvor jeg så fik fejl meddelelsen :

Installationsprogrammet stødte på en fejl under kopieringen af filer til harddisken:

[Errno 5] Input/output error

Dette skyldes ofte fejl på cd/dvd-disken, i drevet eller på harddisken. Det kan hjælpe at rengøre cd/dvd'en, at brænde cd/dvd'en ved en lavere hastighed, at rense cd/dvd-drevets linse (rensesæt kan ofte købes i elektronikforretninger), at tjekke om harddisken er gammel og bør udskiftes eller at flytte systemet til et køligere miljø.

som før, denne gang bare 70% istedet for 22%, .

ok så tror jeg vi skal prøve at tjekke md5 summen på din disk.
hvordan dette gøres i windows ved jeg ikke, og om det kan gøres mens man er booted fra den som live cd ved jeg heller ikke (tror det faktisk ikke), men du kan da prøve.

dd if=/dev/cdrom bs=4M | md5sum

det resulterer i noget der ligner følgende:

*****ubuntu 9.04 i386 (32 bit)*****
174+1 records in
174+1 records out
732909568 bytes (733 MB) copied, 273,886 s, 2,7 MB/s
66fa77789c7b8ff63130e5d5a272d67b -

*****ubuntu 9.04 amd64 (64 bit)*****
174+1 records in
174+1 records out
730554368 bytes (731 MB) copied, 268,927 s, 2,7 MB/s
cace6ea9dde8dc158174e345aabe3fae -

det viser dig:
hvad der er på disken (records in og records out)
hvor meget det fylder, hvor lang tid det tog og ved hvilken hastighed
og en udregnet md5 sum som er et unikt "tal" for dataen på denne cd.

du kan sammenligne md5 summen i ovenstående hvis du da bruger ubunrtu 32 eller 64 bit

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
AndersKofoed

Indlæg af AndersKofoed »

det har jeg lige prøvet og kan se at den ikke lige passer helt heller ikke med dem fra http://www.ubuntu.com
bruger 32bit versionen

ubuntu@ubuntu:~$ dd if=/dev/cdrom bs=4M | md5sum
a730b409446df2642df9df50bf875a93  -
174+1 records in
174+1 records out
732940288 bytes (733 MB) copied, 164,363 s, 4,5 MB/s
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

i så fald vil jeg anbefale dig at downloade et nyt image, og så brænde en ny cd.
HUSK at brænde ved laveste hastighed, og på en cd af god kvalitet (og ikke en RW)

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
AndersKofoed

Indlæg af AndersKofoed »

Jeg brænder med AAA+ kval. cd'er non RW så kan nok ikke få en cd til 150kr stk til og være bedre
AndersKofoed

Indlæg af AndersKofoed »

nu prøvede jeg med en anden iso fil, men den starter bare op uden at jeg kan vælge sprog eller noget til logon menuen til ubuntu`? :S
cmay

Indlæg af cmay »

måske er jeg lidt for tidlig ude her men alligevel.

hvis det bliver ved med at drille så brug den alternative cd. det der har jeg set ufattelige mange gange og selv om der en rigtig md5 sum og selv om man har brugt det bedste medie at brænde på kan der nemlig være en bug i installeren som linket jeg har indsat viser en launchpad bug report er indgivet på.
http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ost6396249

i dit tilfælde her så prøv lige med ihvertfald en korrekt md5 sum men hvis den fejler næste gang og alt ellers burde fungere så brug den alternative tekst installer istedet.

jeg har selv brugt nogen gange helt op til 7 cd for at få brændt en som virker, men den alternative virker altid for den bug sidder i ubiquity live installeren. jeg ved heller ikke om den er rettet nu men jeg har simpltehen lige fra 8.10 knoklet med at installerer ubuntu og mødt meget modstand på den ide at der var en bug så da jeg endelig fik det bekræftiget at jeg havde ret så blev jeg noget lettet.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
AndersKofoed

Indlæg af AndersKofoed »

nu er jeg et skridt længere, prøvede istedet for at køre live ubuntu, at installere direkte og det er gevinst, nu er det installeret :) så nu går det rette vej.