Davs igen, igen.....
Jo mere jeg læser, jo mere forvirret synes jeg, at blive
Jeg læste Soundpartners installations-guide, da jeg installerede Eeebuntu og her stod, at partitionerne skulle være: logisk
Så læste jeg på :
http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... 3397442b15
at de skulle være : primær
Har det nogen betydning og i så fald hvilken?
Jeg har installeret netbook remix på AAO (8 GB) sådan:
1: primær , 5500 mb , begyndelsen , ext4 , /
2: primær , 1500 mb , begyndelsen , ext4 , /home
3: primær , 1000 mb , begyndelsen , swapområde
Er det helt forkert? Er logisk bedre? Skal 1 være primær og resten logisk? Eller.....? Hjælp
PS: Efter installation tjekkede jeg filsystemkapacitet og der står 6,6 GB (brugt 2,2 GB, tilgængelig 4,4 GB) Jeg har jo 8 GB, så hvor er de sidste 1,4 GB blevet af
Partitionering, logisk eller primær?? (LØST)
-
- Forfatter
- IRC nickname: LinuxMor
- Geografisk sted: Hadsten
Partitionering, logisk eller primær?? (LØST)
Senest rettet af momsemor 29. nov 2009, 22:35, rettet i alt 1 gang.
Vh. Jannie
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Re: Partitionering, logisk eller primær??
Hejsa Janni,
Man kan ikke sige at det ene er bedre end det andet. Det forholder sig således, at der maksimalt kan være 4 primære partitioner på en harddisk. Det sætter hurtigt grænser. Derfor har man fundet ud af at lave logiske partitioner. Det er så muligt at kombinere disse og derved få et system med mange partitioner.
For dit vedkommende er der ingen grund til at ændre på dine partitioner. Da du næppe skal lave en en masse ændringer vil du ikke støde på begrænsningen. Men har man f.eks. en maskine med både Windows og Ubuntu i dualboot så er det nødvendigt at lave logiske partitioner for at få det hele med.
Man kan ikke sige at det ene er bedre end det andet. Det forholder sig således, at der maksimalt kan være 4 primære partitioner på en harddisk. Det sætter hurtigt grænser. Derfor har man fundet ud af at lave logiske partitioner. Det er så muligt at kombinere disse og derved få et system med mange partitioner.
For dit vedkommende er der ingen grund til at ændre på dine partitioner. Da du næppe skal lave en en masse ændringer vil du ikke støde på begrænsningen. Men har man f.eks. en maskine med både Windows og Ubuntu i dualboot så er det nødvendigt at lave logiske partitioner for at få det hele med.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
- Forfatter
- IRC nickname: LinuxMor
- Geografisk sted: Hadsten
Re: Partitionering, logisk eller primær??
Hej igen, igen, igen.....
Tak for forklaringen og du har ret, jeg skal kun have et styresystem på min lille notebook
Så var der lige, det med de manglende 1,4 GB
Tak for forklaringen og du har ret, jeg skal kun have et styresystem på min lille notebook
Så var der lige, det med de manglende 1,4 GB
Vh. Jannie