kan ikke boote fra cd - bios låst?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
ibbo

kan ikke boote fra cd - bios låst?

Indlæg af ibbo »

Hej forum

Har købt ny pc med vista, men vil gerne installere ubuntu 9.04 istedet.
Det drejer sig om en Acer Aspire M3201.
Når jeg under boot trykker del sker de ingenting, den starter bare vista op alligevel.
Har også forsøgt mig med andre tastekombinationer (esc, F2, F10, ctrl-alt-esc) men uden held.
Hvordan får jeg pc´en til at boote fra cd, eller findes der en anden måde at omgås det på.
Har googlet men også uden held.

Vh Ibbo
Ubuntu 9.10 Karmic Koala 64bit
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: kan ikke boote fra cd - bios låst?

Indlæg af Warhawk »

Hejsa,

Under POST vil du i nederste venstre hjørne kunne se hvilke taster der skal bruges for at åbne BIOS og/eller vælge bootmenu. På bærbare er det ofte F2 som åbner BIOS og F12 som åbner bootmenu (sådan er det bl.a. på mine maskiner). Men altså kig på skærmen og se hvad der står.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
ibbo

Indlæg af ibbo »

Warhawk skrev:Hejsa,

Under POST vil du i nederste venstre hjørne kunne se hvilke taster der skal bruges for at åbne BIOS og/eller vælge bootmenu. På bærbare er det ofte F2 som åbner BIOS og F12 som åbner bootmenu (sådan er det bl.a. på mine maskiner). Men altså kig på skærmen og se hvad der står.

Hej Warhawk

Det drejer sig om en stationær og ikke en bærbar pc!
Jeg ved iøvrigt ikke hvad du mener med "POST"?

Vh Ibbo
Ubuntu 9.10 Karmic Koala 64bit
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

ibbo skrev:Det drejer sig om en stationær og ikke en bærbar pc!
Jeg ved iøvrigt ikke hvad du mener med "POST"?
Vh Ibbo

Okay, så er det ikke helt de samme taster. Der er rimelig stor sandsynlighed for at du så skal bruge <Del> tasten. POST er power-on self-test som er en sekvens maskinen kører hver gang den startes. Men prøv <Del> og ret din bootsekvens til CDROM som 1.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD