Pladsproblemer og et par spørgsmål.

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Krillere

Pladsproblemer og et par spørgsmål.

Indlæg af Krillere »

Hej, dette er min første post på Ubuntu Danmarks forum så jeg håber dette er det rette sted at poste.

Jeg var blevet lidt træt at Vista, en ven jeg kender har Ubuntu så det ville jeg da også prøve. Men jeg har lidt problemer med det hele.

1. Da jeg installerede spurgte den om hvilket sprog jeg ville have installeret, jeg valgte selvfølgelig dansk for så at finde en (stor) del af Ubuntu engelsk. Menuerne i toplinjen af skrivebordet er engelsk, er det sådan alle steder eller er det mig der ikke er ret god til at vælge indstillinger?

2. Da jeg installerede Ubuntu spurgte den om diskpartioner (spellcheck) jeg valgte bare at den skulle køre ved siden af Vista og den udregnede selv hvor meget plads den ville have, den kom vist frem til 2,5 gb. Da jeg så kom igang med Ubuntu ville jeg installere nogle programmer, men så skrev den at der ikke var nok diskplads, jeg fandt nogle svar her på siden, det ene fortalte at man skulle smide CD'en i igen og så installere det hele og så selv vælge diskpartioner. Hvis jeg gør det, vil den så installere oven på den gamle Ubuntu, eller vil jeg have 2 Ubuntu'er kørende? ( Jeg har plads nok, jeg tror bare ikke jeg har givet Ubuntu lov til at bruge det. )

3. Da jeg kom igang ville jeg ind og finde noget musik, jeg fandt Computer ikonet og fandt så min gamle harddisk. Jeg gik ind i Documents and Settings, den var helt tom. Så nu er mit spørgsmål: hvor er alle mine filer? Når jeg logger på Vista er de der, men når jeg leder efter dem i Ubuntu er de helt væk.

4. Jeg har en del spil på min Vista som jeg ikke har CD'erne til længere, det ligger på mit C drev, kan jeg få dem over på Ubuntu? Jeg har hørt at man godt kan spille WoW og CS på Ubuntu. Men hvordan finder jeg dem på drevet? Og hvordan konverterer jeg dem til Ubuntu exe filer ( Kan ikke lige huske navnet på de filer. )
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Pladsproblemer og et par spørgsmål.

Indlæg af laoshi »

Velkommen til forum.
Når du nu har installeret, så bør du lige køre igennem thj01's ubuntu-trin-for-trin-guide http://freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48:ubuntu-trin-for-trin-guide&catid=36:ubuntu-guide&Itemid=57
- det sikrer det mest muligt velfungerende system.
Sprogproblemet får du løst ved at åbne en terminal Programmer > Tilbehør > Terminal. Her kopierer du flg. kommando ind

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install language-pack-da-base language-support-da language-support-writing-da language-pack-gnome-da language-pack-gnome-da-base

'sudo' gør at du får superbrugerretigheder, som skal bruges for at du kan foretage en installation. Du bliver derfor bedt om et password. Du bruger det som du logger ind med, men du kan ikke se at du taster noget ind (markøren flytter sig ikke), men dit input modtages alligevel. Du slutter med at trykke <enter> og så starter installationen af de nødvendige sprogpakker.

De øvrige spørgsmål vil jeg foreslå at du stiller hver for sig i en tråd i den rette del af forum, så er der størst sandsynlighed for at du kan få dem besvaret. Det bliver let forvirrende med for mange ting samlet i én tråd.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Krillere

Indlæg af Krillere »

Perfekt, prøver det med sproget lige om lidt. Noget jeg gerne vil have et svar på hurtigt er: Hvad sker der hvis jeg smider CD'en i igen, booter fra den og så installerer? Vil den installere oven på Ubuntu, eller vil den lave en "ny" ubuntu?
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Krillere skrev:Perfekt, prøver det med sproget lige om lidt. Noget jeg gerne vil have et svar på hurtigt er: Hvad sker der hvis jeg smider CD'en i igen, booter fra den og så installerer? Vil den installere oven på Ubuntu, eller vil den lave en "ny" ubuntu?
Umiddelbart vil den lave en ny Ubuntu, men hvis du vælger manuelt partitionering, kan du få den lagt oven på den gamle , ved at vælge "rediger partion".

Skal du have en større plads til ubuntu, skal du slette partitionen med ext3 filsystemet først og derefter vælge at oprette en ny partition, med så meget plads, som du ønsker.

Ved partitioneringen sætter du Ubuntu til: ext4, som filsystem og mountpunkt skal være " / "

Følg evt denne vejledning http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation
stra

PS har du husket at rydde op m.m. på vista for at få plads fri til Ubuntu?
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Hejsa, som laoshi skriver er det bedst at fordele mange spørgsmål over flere tråde for at det ikke bliver for uoverskueligt. Nu har du allerede fået besvaret de 2 første spørgsmål, så lad os bare tage de 2 sidste også - så er det overstået.

Krillere skrev:3. Da jeg kom igang ville jeg ind og finde noget musik, jeg fandt Computer ikonet og fandt så min gamle harddisk. Jeg gik ind i Documents and Settings, den var helt tom. Så nu er mit spørgsmål: hvor er alle mine filer? Når jeg logger på Vista er de der, men når jeg leder efter dem i Ubuntu er de helt væk.

Vista har en anden struktur end XP og derfor er der ikke noget i Documents and Settings. Du skal i stedet i mappen Brugere (bruger ikke selv Vista, men mener at den hedder sådan). Her har du så din bruger med diverse undermapper.

Krillere skrev:4. Jeg har en del spil på min Vista som jeg ikke har CD'erne til længere, det ligger på mit C drev, kan jeg få dem over på Ubuntu? Jeg har hørt at man godt kan spille WoW og CS på Ubuntu. Men hvordan finder jeg dem på drevet? Og hvordan konverterer jeg dem til Ubuntu exe filer ( Kan ikke lige huske navnet på de filer. )

For god ordens skyld må vi hellere lige få slået fast at Ubuntu ikke er Windows og aldrig bliver det. Med Wine er det dog muligt at få en del Windowsprogrammer til at køre på Ubuntu, men altså ikke alt. Du kan ikke bare kopiere dine spil eller konvertere dem - og der er ikke noget som hedder ubuntu exe-filer. Du skal have installationsmedierne og installere dem med setup.exe
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Krillere

Indlæg af Krillere »

Jeg har intet problem med plads til min Vista, men jeg vil lige prøve at installere Ubuntu igen, for det er lidt irriterende ikke engang at kunne gemme min bogmærker..
Jeg tror jeg vil prøve at kigge lidt på Wine og se om det fungerer sammen med de spil jeg spiller. Jeg har prøvet at gå ind i Bruger mappen, der var ingen filer. Jeg kan slet ikke se nogle af mine Vista filer.