Netbank??

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
netravn

Netbank??

Indlæg af netravn »

Kan det passe at der ikke er mulighed for at bruge Nordea Netbank hvis man har ubuntu?
Jeg er ganske nybegynder med ubuntu, så måske er det en gammelkendt problem, men det undrer mig under alle omstændigheder. Jeg skrev til nordeas support, og fik svaret at han ikke kunne hjælpe...
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Netbank??

Indlæg af Stra »

Hej og velkommen i forum.
netravn skrev:Kan det passe at der ikke er mulighed for at bruge Nordea Netbank hvis man har ubuntu?
Jeg er ganske nybegynder med ubuntu, så måske er det en gammelkendt problem, men det undrer mig under alle omstændigheder. Jeg skrev til nordeas support, og fik svaret at han ikke kunne hjælpe...
prøv at se i denne tråd viewtopic.php?f=3&t=6949&p=43494&hilit=nordea+netbank#p43494

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Fortvivl ej. Nordea netbank virker fint.

1) Du skal lave en ny mappe med navnet unisecur (vigtigt! - små bogstaver) i din hjemmemappe. I unisecur-mappen placerer du din nøglefil til netbanken.

2a) Herefter skal du afinstallere den javaversion, der følger med Ubuntu og installere Sun Java 6 i stedet. Installation og fjernelse af pakker kan du ordne vha. System -> Administration -> Synaptic- Pakkehåndtering.

Fjern pakken "icedtea6-plugin" samt de pakker, hvor navnet starter med "openjdk6".

Installér følgende pakker: sun-java6-bin, sun-java6-jre, sun-java6-plugin og sun-java6-fonts.

2b) Alternativt kan du gå ind i Programmer -> Tilbehør -> Terminal og kopiere følgende kommando til terminalen:

sudo aptitude remove openjdk-6-jre-headless icedtea6-plugin && sudo apitude install sun-java6-bin sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java6-fonts && sudo aptitude safe-upgrade

Denne kommando gør det samme som peg-og-klik-metoden i 2a) - blot i én enkelt kommando.

3) Genstart firefox og du burde være klar til netbank.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
sådanUBUNTU

Indlæg af sådanUBUNTU »

Nå, ja. Du kan også bare kigge i det link som stra foreslår. ;-)

Lad os vide om det lykkes.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
netravn

Indlæg af netravn »

Hej Stra og sådanUBUNTU

Så har jeg lige betalt en regning på netbank - det virker upåklageligt efter installering af sunjava.

Jeg takker mange gange for hjælpen

/netravn
pea1
Geografisk sted: Odense

Indlæg af pea1 »

Jeg fik Nordea netbank til at virke upåklageligt med firefox 3 ved at gøre flg.

1. Marker alt sun-java6-plugin i Synaptic - pakkehåndtering til afinstallering

2. Marker sun-java5-plugin til installereing i Synaptic - pakkehåndtering til afinstallering

Når man logger ind skal man prøve 2 gange før java-koden fra nordea bliver afviklet. Derefter indtastes først password og dernæst klikkes knappen til søgning af ens nøglefil. Det virker fint for mig. Jeg kører Ubuntu 8.04 på en IBM thinkpad R51.
:D
Senest rettet af pea1 19. jun 2009, 15:48, rettet i alt 1 gang.
Ubuntu 8.04
IBM thinkpad R51, T43, T40 og Lenovo T500
sådanUBUNTU

Indlæg af sådanUBUNTU »

Øh... Det er altså ikke nødvendigt at nedgradere til sun java 5. Jeg har ikke haft problemer med Nordea Netbank i flere år... Virker de instruktioner jeg tidligere har givet i denne tråd ikke for dig?

Det der med at klikke sig frem til sin nøglefil er ikke optimalt, fordi det kan give problemer, når du skal godkende betalinger. Der kan man nemlig ikke manuelt klikke sig frem til nøglefilen.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
pea1

Indlæg af pea1 »

Hej igen,

Jeg har lige prøvet prøvet at ledetråden med sun-java6.
1. icedtea6-plugin var ikke til stede i min synaptic
2. Det der starter med "openjdk6" var heller ikke til stede i min synaptic.
3. sun-java6-bin, sun-java6-jre, sun-java6-plugin og sun-java6-fonts blev installeret.
Jeg startede spændt min firefox op og derefter straks ind på Nordea's netbank. Men ak skuffelsen var stor, da java popup-vinduet ikke kom frem.
Firefox vil bare ikke afvikle det java-kode på nordeas netbank, når jeg har sun-java6 installeret, men vil godt når jeg har sun-java5. Det forstår jeg bare ikke ??
Men jeg kører jo også Ubuntu version 8.04, så det kan være, at jeg skal opgradere. Indtil videre må jeg bare køre sun-java5. Det skal selvfølgelig lige noteres at Nordea ikke understøtter Unix men kun Windows. Så det er jo lidt sejt, at det kan lade sig gøre for os alligevel på den ene eller den anden måde.
En anden sjov ting er at når man downloader poster i en .csv-fil, er det tydeligt at se, at det er Unix der kører på Nordea's server. Så det er jo underligt, at brugerne skal bruge Windows--- hmmm.
Når jeg skal logge ind på Noredea's netbank er det altså en "file dialog box" som jeg skal bruge til at browse mig frem til min regkey fil. Når jeg først har klikket på denne og indtastet mit password, så er jeg inde. Jeg kan foretage samtlige bankforretninger og overførsler uden at skulle bruge min nøglefil igen. Den nøglefil jeg har, er godt nok også fra den tid, hvor det hed PC-bank med direkte forbindelse via modem. Jeg ved ikke om det er anderledes for nyere kunder ??
Jeg synes det er spændende med Linux, men jeg må erkende, at jeg anvender Virtual Box med Windows XP home og det kører faktisk rigtig godt under Ubuntu.
Under Windows XP i virtuel afvikling kan man selfølgelig også ordne sine netbank-opgaver. For der fungerer det bare med det samme. Det er fakta.
Denne kombination med XP under Ubuntu kan jeg absolut anbefale. Jeg administrerer p.t. 7 stk. diverse IBM/Lenovo bærbare på denne måde.
Ubuntu 8.04
sådanUBUNTU

Indlæg af sådanUBUNTU »

Jamen, det er da fedt det virker for dig. ;-)

Jeg vil dog bemærke, at en bruger først fik det til at virke, da han fjernede AdBlockPlus. Så måske er det en addon, der blokerer for sun java 6?

For det er da underligt, at det virker med sun java 6 på andres maskiner, men ikke på din :-(. Det er jo altid bedst at bruge den nyeste java-version pga. sikkerheden.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
pea1

Indlæg af pea1 »

Hej sådanUBUNTU

Jeg har lige prøvet at søge efter AdBlockPlus i synaptic og jeg har den ikke. Så det er desværre ikke det. :(
Ubuntu 8.04
bagger

Indlæg af bagger »

pea1 skrev:Hej sådanUBUNTU

Jeg har lige prøvet at søge efter AdBlockPlus i synaptic og jeg har den ikke. Så det er desværre ikke det. :(

Normalt er AdBlockPlus også i FireFox -> Funktioner -> Tilføjelser (Jeg tror, jeg har installeret den 4 gange i dag :) )

Og jeg har lige checket min netbank efter fjerde installering af Ubuntu i dag. Den virker efter at have brugt freedomnotbeer guiden :)
sådanUBUNTU

Indlæg af sådanUBUNTU »

Ja, så må det jo være disse pakker, der skal installeres, for at det virker:

sudo apt-get install sun-java6-jdk sun-java6-plugin sun-java6-fonts ubuntu-restricted-extras
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
pea1

Indlæg af pea1 »

Hej sådanUBUNTU !

Der fik vi den. Jeg kører nu med sun-java6 som I andre. Lidt opsummering af løsning til dette problem.
Nej tak til... "icedtea6-plugin", "Det der starter med "openjdk6"", og AdBlockPlus også i FireFox -> Funktioner -> Tilføjelser
Ja tak til...
sun-java6-jdk
sun-java6-plugin
sun-java6-fonts
ubuntu-restricted-extras

Tak for din ekspertice sådanUBUNTU, you rock....... :D
Ubuntu 8.04
sådanUBUNTU

Indlæg af sådanUBUNTU »

Det var da så lidt. Jeg kiggede jo også lidt over skulderen på freedomnotbeer ;-). God opsummering du giver dér. Den må markeres som den autoritative LØSNING, hvis der en gang skal laves en grundig netbankguide. :-D
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
sixhoej
Geografisk sted: Brabrand, Århus, Danmark

Indlæg af sixhoej »

Jeg tilkobler mig lige tråden her...

er det muligt at lave en mappe på home som indeholder flere bankers nøglefiler? Jeg har både nordea og nykredit og under windows ligger nordea i c:\unisecur\ og nykredit i c:\documents and settings\brugernavn\nysecur\

Dermed: er det muligt at lave en /home/bank/nysecur og en /home/bank/unisecur ?

/sixhoej