BysyBox/initramfs-fejl ved installation

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Vinder
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

BysyBox/initramfs-fejl ved installation

Indlæg af Vinder »

Jeg har forsøgt at installere Ubuntu på en PC med følgende specs:

Model: HP Pavilion 061
Processor: AMD Athlon(tm) 64 3500+
RAM: 1 Gb
Harddisk: 180 Gb
Grafikkort: NVIDIA GeForce 7300 LE

Ved forsøget på at installere 9.04 starter Ubuntu-CDen op, jeg vælger sprog og progress-linjen kører i en periode. Herefter kommer følgende tekst på skærmen:

Kode: Vælg alt

BysyBox v.1.10.2 (Ubuntu 1:1.10.2-2ubuntu7) built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands

(initramfs)

En cursor står og blinker ved siden af den sidste parantes, men jeg kan ikke gennemskue, hvilket input der forventes.

Jeg ender i samme situation, hvis jeg under opstarten af CDen vælger at "prøve Ubuntu uden at installere".

For at udelukke at problemet kunne skyldes en "dårlig" CD, prøvede jeg herefter at installere 8.10 fra den samme CD, som jeg havde brugt til at installere min egen PC (se specs nedenfor), men her ender jeg i nøjagtig samme situation. Eneste forskel er at sidste del af teksten i den første parantes bliver "1ubuntu6"

Nogen der kender forklaringen og kan give en løsning?
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: BysyBox/initramfs-fejl ved installation

Indlæg af Stra »

Tyder på et grafikkort/anden hardware konfliktproblem.

Dine specs skulle snildt kunne køre Ubuntu 09.04

Kan du køre Ubuntu fra live-cden uden at installere?

I denne tråd gives der forskellige forslag til løsninger.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=765195

Ellers prøv at installere med alternative-cd. Den er tekstbaseret, men nem at bruge alligevel.
Alternative-cd kan mange gange installere ubuntu, hvor den almindelige metode giver op.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Det problem havde jeg selv, da jeg installerede ubuntu 9.04 på en Asus eee 900.

Jeg googlede intensivt og fandt en løsning der virkede for mig:

skriv

exit
efterfulgt af ENTER

Det kan godt være at du skal forsøge at taste 'exit'-Enter en del gange, men på et tidspunkt starter den op. I mit tilfælde efter ca. et minut. Herefter ingen problemer whatsoever. Kender dog ikke baggrunden for problemet.

Håber denne løsning virker for dig...
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
Vinder

Indlæg af Vinder »

Tak for forslaget, men desværre virkede det ikke for mig. Jeg får lov til at trykke "exit" to gange og så forsvinder cursoren uden at jeg har mulighed for at gøre mere (og ja, jeg lod maskinen stå i 15 min for det tilfælde at der foregik noget i baggrunden, men der skete ingen ændring).

Jeg har prøvet at installere fra 9.04 Alternate CD'en og her kommer jeg ganske kort ind i installationen og får en fejl der lyder noget i retning af "kan ikke finde det almindelige CD-ROM drev". Det er naturligvis noget vås, for CD'en er jo netop startet op på dette drev.

Giver det anledning til nye forslag?
sådanUBUNTU

Indlæg af sådanUBUNTU »

Jeg installerede fra usb-stick, som var lavet med "usb-creator" - et helt almindeligt Ubuntu-aftryk fra Ubuntus hjemmeside.

Du kan overveje at lave en fejlrapport på launchpad.net, da det helt sikkert er en klokkeklar bug. Jeg er desværre løbet tør for gode råd.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

det ligner så meget en fejl på cd'en.
prøv at tjekke md5-summen på cd'en.

nu dør min maskine for strøm, lige om lidt, men hvordan dette gøres ligger andetsteds på forum.
når jeg lige får strøm igen så skal jeg nok poste der her også (hvis ikke andre kommer før mig)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

md5sum tjek via terminal

dd if=/dev/cdrom bs=4M | md5sum && eject /dev/cdrom 

Det skulle meget gerne med 32bit desktop isoen af jaunty give følgende:

174+1 records in
174+1 records out
732909568 bytes (733 MB) copied, 273,886 s, 2,7 MB/s
66fa77789c7b8ff63130e5d5a272d67b -
stra

taget herfra viewtopic.php?f=2&t=7003&p=43801&hilit=md5sum#p43801
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
sådanUBUNTU

Indlæg af sådanUBUNTU »

Jeg ville ikke umiddelbart diagnosticere det som en brænder/MD5-fejl. Vinder har prøvet to forskellige cd'er, herunder en cd, der har virket på en anden maskine. Jeg har haft en identisk fejl, hvor jeg brugte en usb-stick.

Kan du (Soundpartner) ikke lige forklare, hvad fejlmeldingen betyder, og hvorfor du vurderer, at cd'en nok er fejlbehæftet?
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

sådanUBUNTU skrev:Jeg ville ikke umiddelbart diagnosticere det som en brænder/MD5-fejl. Vinder har prøvet to forskellige cd'er, herunder en cd, der har virket på en anden maskine. Jeg har haft en identisk fejl, hvor jeg brugte en usb-stick.

Kan du (Soundpartner) ikke lige forklare, hvad fejlmeldingen betyder, og hvorfor du vurderer, at cd'en nok er fejlbehæftet?

du har oplevet fejlen på en eee.
jeg har installeret på eee's så mange gange og aldrig oplevet den fejl, så der vil jeg udelukke en generel bug.

jeg har til gengæld også selv oplevet fejl i samme dur på andre maskiner hvor den ikke har villet installere men har stoppet og efterladt mig med samme prompt, og der har det hver gang skyldes cd-problemer.
det kan være en lille bitte fejl på cd'en som ligger et sted hvor der ligger data der ikke har være nødvendig i anden install,

men det kan også være drevet som cd'en læses med. Jeg har et utal af gange på især maskiner med ældre drev oplevet at cd'er der ellers tester ok ikke tester ok på disse drev. men endnu værre kan en cd brændt i en ældre brænder godt teste ok på dette ældre drev, men når den kommer i et nyere mindre slidt og "bedre kalibreret" drev så tester cd'en pludselig med fejl da dette drev ikke har samme "skævhed"

derfor prøv at teste cd'en (og gerne på samme maskine som du prøver at installere på)
eller prøv at installere fra et andet, eller evt et eksternt drev
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

Havde samme problem med min fars maskine. Det jeg gjorde for at fikse det, var at starte op i recovery mode med -11 kernen og så lave en opdatering af hele systemet. Og så var det fikset.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Vinder

Indlæg af Vinder »

Jeg tjekkede md5-summen på CD'en og fik følgende:

174+1 records in
174+1 records out
732909568 bytes (733 MB) copied, 333,99 s, 2,2 MB/s
66fa77789c7b8ff63130e5d5a272d67b -

Bortset fra tid og hastighed ser oplysningerne ud som nævnt i Stra's indlæg. Vi kan vel så udelukke fejl på CD'en?
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Desværre er der ikke rigtig en entydig forklaring på fejlen, da den fremkommer ved både fejl på selve CD'en og hardwareproblemer.

Den nye kerne detekterer hardware en smule anderledes end tidligere efter hvad jeg har kunnet finde frem til. Det betyder at der i nogle situationer ikke kan detekteres et CD-drev, selvom man er ved at installere fra dette. I andre situationer er der problemer med om det bruges IDE eller SATA.

I nogle tilfælde er det lykkedes at komme videre ved at trykke F6 og taste

all_generic_ide floppy=off irqpoll
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD