Apple keyboard(LØST)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Apple keyboard(LØST)

Indlæg af Toddvarg »

Er det nogen som har indsigt i hvordan man får apple keyboard til at opføre sig som det står på tasterne.
Det ser sådan ud
http://www.tweak.dk/nyheder2.php?id=14065&title=Nyt_alu_keyboard_fra_Apple

Jeg har været inde i system>indstilling>tastatur og sat den til apple-tastatur.

De fleste af tasterne fungerer som de skal, men jeg kan ikke få alt-ctrl til at fungere som i et normalt tastatur. Jeg har heller ikke fundet ud af hvor snabel a er hen. Så vidt jeg forstår må jeg lave en remapping af hvad de forskellige tasterne skal gøre, men er det en nem måde at gøre det på, helst grafisk. Ellers hvis et script kan sette det hele på plads er det fint. La mig sige det sådan at all hjælp tages imod med tak.
Senest rettet af Toddvarg 15. nov 2009, 18:30, rettet i alt 1 gang.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
cmay

Re: Apple keyboard

Indlæg af cmay »

jeg ved ikke noget om apples tastatur men der er måske en nem løsning på problemet. jeg vil ikke overhovedet påstå jeg ved det vil virke men du kan måske ændre på den måde at systemet benytter keyboardet på som unix traditionel eller windows opførelsel et eller andet sted i gnome control center.

jeg har ikke haft gang i gnome skrive bords miljøet i lang tid nu så jeg husker det faktisk ikke men jeg ved på kde kan man ændre den måde at systemet reger på som kde unix eller windows opførelse. jeg vil skyde på du skal bruge enten unix eller hvad der er af andre valg end lige windows.

det har noget at gøre med de win keys med super(win)logo på der så bliver remappet så det passer med andre taster og kan nemt stilles tilbage igen uden nogen problemer.

hvis ikke de muligheder findes og eller virker
så må jeg lige melde pas i denne omgang og håber så du kan finde ud af noget.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

Jeg løste det ved at bruge
generisk 105-taster (Intl) PC
, og gå ind i layoutudvalg>tast for at vælge tredje niveau>sætte kryds i højre alt. Det løste problemet med at jeg ikke kunne bruge @. Den er nu plasseret hvor også 2 er, mens på appletastaturet er den oprindelig plasseringen på en anden plads. Tatstaturet fungerer ikke optimalt, men tæt på. Det jeg helst ville var at omkode nogle af tasterne, men ud fra hvad jeg har læst så langt, syns jeg umiddelbart at det er for kompliceret. Jeg har fundet ud af hvilket nummer tasterne har med

xev
, men hvordan jeg får programmeret ny function, ved jeg ikke helt. Med

xmodmap -pke
kommer en lang liste frem over de forskellige keycode, men når jeg prøver at gå ind i det med

gedit xmodmap
er filen tom. Hvis jeg går ind i
usr/share/xmodmap.dk
, så ser den anderledes ud end

xmodmap -pke
. Jeg er derfor lidt tilbageholdende med at forandre for meget. Hvis du har et godt forslag vil jeg gerne prøve, ellers ser det ud til at jeg kommer til at beholde det som det er.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
cmay

Indlæg af cmay »

det som jeg har fundet omkring det men ikke selv har prøvet skal jeg lige huske at sige.
http://dibon.net/wordpress/norwegian-ma ... in-ubuntu/
dette er ikke et dansk men norsk mac layout der er tale om bliver ændret .

norsk og dansk ligger vist meget tæt op ad hinanden men om det er helt præcist de samme taster ved jeg ikke og for så vidt kan du nok med stor fordel lige eksperimentere med ubuntu livecd først for at se om det kan lade sig gøre der.

hvis du kan det fpå din live cd så kunne du evt kopiere det nye layout til din home mappe også lave det på den faste installation hvis det lykkes.

jeg kender godt det problem at layouts ikke passer helt når man lige har installeret og det er meget træls at lige @ ikke virker hvis man skal som noget af det første skrive en email.

håber du kan få det til at virke.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}