DVD/CD drev mangler (LØST)

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Smeden

DVD/CD drev mangler (LØST)

Indlæg af Smeden »

Jeg har tidligere prøvet at begive mig ud i Ubuntuens verden, (viewtopic.php?f=2&t=4266&hilit=manglende+dvd) men måtte opgive da jeg ikke kunne få mit DVD/CD drev til at virke.

Nu har jeg fået modet igen med den nye 9.04, men de samme problemer er opstået: jeg har intet dvd-drev. Mystikken er som sidst, at stikker jeg computeren en skive under opstart, så startes den ganske uden problemer (liveCd eks), men er ubuntu først startet op så er det forsvundet igen.

Jeg har som fejlfinding prøvet tidligere råd af uden succes, tjekket dette forum for andre løsningsforslag (det løste andre småproblemer) og jeg har prøvet at rent fysisk skifte drevet til et andet som jeg vidste fungerede i ubuntu.

Min computer er en Zepto Znote 6625WD med samme specifikationer som i tidligere tråd, og udskrift af terminalkommandoer giver samme resultat som sidst. Jeg har prøvet både 32bit og 64 bit versionen, og kører pt med 32 bit.

Hvis der er noget jeg har glemt at nævne så spørg endelig, da jeg denne gang ikke har i sinde at give op før problemet er løst.

/smeden
Senest rettet af Smeden 22. jun 2009, 21:39, rettet i alt 1 gang.
Smeden

Re: DVD/CD drev mangler

Indlæg af Smeden »

bump...

Er der ingen gode ideer?

/Smeden
Smeden

Indlæg af Smeden »

Nyeste opdatering!

Efter at have søgt lidt rundt på diverse fora'er, viser det sig at jeg ikke er den eneste med omtalte problem. Det eksisterer også på andre maskiner. Problemet kan være en fejl i acpi indstillingerne i Grub. Det skulle kunne hjælpe at benytte Lilo i stedet for til opstart. Så nu hænger jeg her, da flere forsøg på at installerer Lilo og få Ubuntu til at starte via dette er slået fejl.

Men jeg er fortrøstningsfuld, og sikker på at jeg nok skal få løst problemet.

/Smeden
cmay

Indlæg af cmay »

jeg har lige skimmet den side du linker til. det er helt sikkeret ikke et trivielt problem og hvis du har mulighed for at indgive en bugreport vil jeg da mene det var en god ide.

samt hvis du finder en løsning så glem endelig ikke at skrive tilbage.
jeg kender ikke den maskine eller har nogensinde set et problem som det der så jeg kan ikke hjælpe.

men jeg skal nok lige huske at prøve at søge på det her i aften når jeg har tid.

held og lykke med at finde en løsning.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
cmay

Indlæg af cmay »

som lovet har jeg googlet lidt på det.
der skulle måske være en mulighed for en løsning her.
https://answers.launchpad.net/ubuntu/+question/10747
fra denne tråd http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=788810

I finally came across this thread which led me to this thread:

https://answers.launchpad.net/ubuntu/+question/10747

Which about 1/2 way down the page has a solution of editing "/etc/modules" and adding the following lines to it:

lib_ata
ata_piix
piix

Doing the above and then rebootin totally fixed my problem.

Can someone with a little more knowledge of the details of this provide a better explanation as to why this fixes the issue?

Hope this helps the next guy (or gal).

jeg ville gerne hvis jeg kunne lige hjælpe lidt mere men jeg har det problem at mine øjne er smækfuld af betændelse hvilket vil sige at alt hvad der hedder at redigere i ting og sager vil jeg egentligt helst slippe for at rådgive om.

jeg håber dog at andre kan lige springe ind og hjælpe hvis der bliver noget .

held og lykke håber det kan komme til at fungere.

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Smeden

Indlæg af Smeden »

Jeg har løst problemet, med hjælp fra en uventet kant: Microsnot Vista.

Det viste sig at en bruger af Vista havde samme problem, så han havde prøvet en ny opdatering til bios'en. Dog løste den ikke hele problemet, så han var nødt til at sætte secondary IDE til NONE.

Hmm tænkte jeg... det problem lyder lettere bekendt, så det skulle da prøves (når nu alle andre forsøg var slået fejl) Som sagt så gjort: vupti skidtet virker.

Det er mig en gåde at det først bliver et problem med Ubuntu og ikke med XP, og at problemet opstår i begge styresystemer efter at ubuntu bliver installeret som dualboot. Og endnu mere når Ubuntu er det eneste styrsystem på maskinen. Og at en så ulogisk operation får skidtet til at snurre igen.

Det korte af det lange er at nu har jeg endelig et fuldt funktionelt Ubuntu, som virker i alle henseender. Og hvis jeg skal se positivt på oplevelsen, så har jeg fået et lidt større indblik i terminaler, kommandoer og hvad der ellers hører sig til. Og i processen har fået finjusteret og installeret en masse programmer der letter i hverdagen. Så for mit vedkommende kommer der aldrig Microsnot inden for døren herhjemme igen. (Konens har kørt upåklageligt i snart 2 år)

/Smeden
cmay

Indlæg af cmay »

ja ja stædighed belønner sig ofte :)
men jeg er da ihvertfald overrasket over din løsning. jeg havde troet lidt du skulle til at redigere i alverdens filer udfra de links jeg fandt men jeg er da glad for du fik til at virke.

held og lykke med det i fremtiden.

#include <stdio.h>
BigSlott
IRC nickname: BigSlott

Indlæg af BigSlott »

Tak for indlægget, det løste lige præcis mit problem, som var helt identisk med dit!