Hælp til installation med under fremmed boot manager

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
tmntmn

Hælp til installation med under fremmed boot manager

Indlæg af tmntmn »

Hej alle

Jeg har læst de tråde igennem som jeg mente kunne hjælpe mig, dog uden støørre held, så nu spørger jeg her.

Jeg har en PC hvorpå der i forvejen ligger 2 primære partitioner med hver sin XP installation samt ca 20 Gb ubrugt plads på disken.

I øjeblikket bruger jeg OSL2000 boot manager programmet til at vlæge hvilken XP jeg ønsker at starte op.

Grunden til at jeg ikke bare bruger en normal dual boot er at OSL programmet er i stand til automatisk at "Unmounte eller hide" de partitioner der ikke bootes fra.

Herved er der vandtætte skodder mellem de forskellige installationer, så der ikke slipper virus eller kan udveksles data mellem partitionerne.

Det jeg gerne vil opnå er at køre med Ubuntu på en tredie partition i dette setup.

Jeg har forsøgt mig med at installere Ubuntu på den tomme plads på disken.

Dette går egentlig fint med selve installationen, men når jeg vil starte Ubuntu op via boot manageren, så kommer der bare en hvid curser der står og blinker og der sker ikke mere.

Jeg vil lige nævne at jeg ikke har valgt den automatiske partitionering da jeg har været bange for at ødelægge min nuværende boot managers installation.

Altså brugte jeg ca 18 GB til hoved installation og 2 Gb til swap plads. Via det manuelle valg. Og valgte primær partition til hoved installationen.

men det virker altså ikke lige.

Er der noger her der har et godt bud??

På forhånd tak.

Mvh

Thomas
tmntmn

Re: Hælp til installation med under fremmed boot manager

Indlæg af tmntmn »

OK

Så fik jeg det til at virke selv.

Det viste sig at når jeg bootede via OSL2000 for at installere Ubuntu så blev alle andre partitioner jo "Skjult", undtagen den USB stick som Ubuntu installationen lå på.

Selv om jeg kunne se den ledige plads på harddisken og installere på den så virkede det ikke.

Jeg brugte Acronis disk director til at slette ubuntu installationen og oprettede derefter en ext3 partition og en swap partition via acronis. Derefter markerede jeg EXT3 partitionen som aktiv og bootede på en Ubuntu installation CD. Under installation valgte jeg manuel partion og valgte de to partitioner jeg havde oprettet i Acronis.

Efter endt installation kommer der nu en multi boot menu og alle 3 operativ systemer kan boote, men min OSL2000 er væk.

Den kan jeg dog geninstallere og så burde det virke.

Håber at dette kan være en hjælp til andre i lign situation.

mvh

Thomas