installation af programmer - noob

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
matlerbru

installation af programmer - noob

Indlæg af matlerbru »

Hejsa, jeg er så småt begyndt at bruge ubuntu lidt, men jeg ved altså ikke hvordan det er jeg installere nye prigrammer når jeg har downloadet en ''jar'' fil?, eller hvad jeg gør når det er en ''zip'' nogen der akn hjælpe?
cmay

Re: installation af programmer - noob

Indlæg af cmay »

det er en fordel hvis du kun bruger synaptic eller terminalen til at installere fprogrammer ra. under det menu pubnkt der hedder tilføj fjern er der også en mase gode progammer.

de der zip eller tar filer kan være forskellige måder at installere dem på når de er pakket ud. hvor du skal bruge arkiv programmet til at unzippe dem. og så følge intruktionere hvis der er en read me.
men jeg vil ikke hente et eller andet uden at kigge i synaptic først.

hvad er det for noget du har hentet i de zip filer ?
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
sprocket
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Indlæg af sprocket »

Hvilke programmer mangler du? Prøv evt. at klikke Programmer>Tilføj/Fjern, der ligger masser af programmer der.

En god ide vil være at føje medibuntu til dine software kilder (se: https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu)
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Noget af styrken ved ubuntu er at det er så let at installere programmer.
Du behøver ikke lede efter dem på et utal af websites, men kan nøjes med et enkelt sted (der er omkring 20.000 programmer samlet her).
Og det er let at installere eller afinstallere.
Programmer som fungerer med ubuntu ligger som såkaldte pakker i repositories (softwarekilder). Nogle softwarekilder er forudvalgt for dig, men du kan selv tilføje flere. Du skal f.eks. selv tilføje medibuntu. Du finder dem i System > Administration > Softwarekilder.
Når du vil installere, så er der flere muligheder:

Du kan få en hurtig oversigt over programmer, og du kan søge, når du åbner Programmer > Tilføj/fjern. Her markerer eller afmarkerer du de programmer som du vil tilføje/fjerne og trykker på 'udfør ændringer' og så kører det. Du bliver bedt om at angive dit password for at bekræfte at du vil have udført handlingen (det er det samme pw som du logger ind med)

Med System > Administration > Synaptic får du en større, men ikke helt så overskuelig, oversigt over mulighederne. Du kan søge, tilføje eller fjerne programmer som du vælger. Her slutter du med at trykke på 'udfør', og så kører det. Også her skal du angive pw.

Og så er der muligheden med installation via terminalen, Programmer > Tilbehør > Terminal som mange lidt mere erfarne brugere foretrækker. Her installerer du et program med en kommando i terminalen ved hjælp af kommandoen

sudo aptitude install PROGRAMNAVN
også her bliver du bedt om password - og du skal være opmærksom på at du ikke kan se på skærmen at du taster det ind, for markøren flytter sig ikke, men dit input bliver alligevel modtaget. Du slutter med at trykke <enter> og så kører det.

Lettere kan det næsten ikke være. Og ved kun at bruge programmer fra de anerkendte softwarekilder kan du være sikker på at du ikke får installeret noget skidt.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
matlerbru

Indlæg af matlerbru »

jeg så siger så mange tak :), og jeg vil da prøve det..
ved i om det er muligt at finde den nye version af firefox?
og er der ikke nogle programmer der er gode, som har nogenlunde de samme muligheder som ''winamp''?
og hvad med betalingsprogrammer, nu bruger jeg selv meget flstudio, hvordan er det at kan skal installere det?
jeg har også en update til ''vuze'', den kan jeg heller ikke finde ud af at installere? Det var en fil vuze selv begyndte at downloade, jeg mener at det var en ''tar'' fil hvis det kan passe?
cmay

Indlæg af cmay »

http://www.64studio.com/screenshots
det er et link til en debian baseret distribution som har alt man skal bruge til at producere music.
det program der hedder flstudio googlede jeg lige og det tror jeg ikke på kan komme til at køre hverken i wine eller med nogen lunde resultat i en virtual maskine fordi audio er meget krævende og tager meget ram.
den findes i en live version og en almindelig til at installere.

jeg vil lige nævne jeg gik over fra windows xp med rolands sonar og cubase fra steing berg til den her fordi det var umuligt for mig at bruge det lydkort der hedder emu1212m ordentligt under windows. jeg har aldrig brugt windows til noget efter det. jeg har smidt den windows installations cd jeg havde i skraldespanden for længe siden men jeg vil heller ikke bilde fok ind at linux er megt nemmer at lave den slags ting på for det er det ikke.

der er kommercielle programmer til linux og de er nogen af dem meget dyre men i god kvalitiet og der er faktisk store virksomheder som bruger linux til lyd og audio. som dreamworks for eksembel.

det er bare for en amatør som mig lidt dyrrt at købe og den her distro har alt jeg skal brugfe.
jeg synes at hvis du bruger meget tid på musik indspilling på computer at du kan lige så godt hente audour som findes i tilføj fjern menuen til at starte med og lære det at kende for det er det bedste og enste jeg kender til at faktisk er brugt i rigtige studioer under linux.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}