Mail server til Qnap nas med embedded linux

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
kap
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. jul 2008, 16:33

Mail server til Qnap nas med embedded linux

Indlæg af kap »

Hej til alle

Ved ikke om det er det rigtige forum at stille dette spørgsmål i men prøver.

Har en Qnap ts-639 NAS hvor der ligger linux på, og jeg kender absolut intet til linux. Jeg skal have indstalleret en mail server til at styre min mail. Qnap har selv noget men det er meget ustabil.

Kan i evt anbefale hvad/hvordan jeg skal gøre..?

med venlig hilsen
Karsten
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Mail server til Qnap nas med embedded linux

Indlæg af lath »

kap skrev:Hej til alle

Ved ikke om det er det rigtige forum at stille dette spørgsmål i men prøver.

Har en Qnap ts-639 NAS hvor der ligger linux på, og jeg kender absolut intet til linux. Jeg skal have indstalleret en mail server til at styre min mail. Qnap har selv noget men det er meget ustabil.

Kan i evt anbefale hvad/hvordan jeg skal gøre..?

med venlig hilsen
Karsten


Du skal oprette en login-forbindelse(kun tekst) til boksen:
  • en terminalforbindelse til boksen (serielt RS232 kabel evt. via en USB til RS232 omsætter) med f.eks. minicom programmet, eller
  • en lokalnet forbindelse via et cross-over ethernet path-kabel til en PC, eller
  • en lokalnet forbindelse straight-through ethernet path-kabel til en PC via en switch eller en hub.

Du skal overføre:
  • MTAen (mail server programmet=den binære fil fra en tar.gz, tgz, tar.bz2, eller en tbz2 pakket fil) til /usr/sbin mappen
  • alle konfigurationsfilerne skal kopieres ind i den rigtige mappe under /etc
  • oprette de nødvendige mapper og filer i /var og /var/log
  • manuelt finde og installere alle afhængigheder (binære kodebiblioteker i form af .so filer) i (typisk) /lib mappen
  • evt køre ldconfig og/eller genstarte Linux-boksen

Hvor du skal kopiere hvad ind, og hvilke filer der er log filer etc kan du finde i programmets dokumentation.

Eksempler på MTAs:

Flere MTAs på engelsk Wikipedias "List Of mailservers": http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mail_servers#SMTP

Der har i tidens løb været mange fejl i sendmail , så måske skulle du undgå den? PostFix skulle efter sigende være nem at konfigurere, men både Coirer og Exim er gode MTAs.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
kap
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. jul 2008, 16:33

Re: Mail server til Qnap nas med embedded linux

Indlæg af kap »

Hej Lars

Tak for det, prøver at kigge på det...