Hej!
Jeg har rippet noget musik - både med forskellige programmer (SoundJouicer, Grip, RipperX) og i forskellige formater (ogg, flac, mp3)
Mit musik har jeg placeret dels lokalt på min Ubuntu-PC, dels på en NAS-server, der kører SqueezeCenter, så jeg kan afspille musikken på min SqueezeBox.
Den slags elektronisk musik virker jo kun "rigtigt", når det er rigtigt "tagget" - ellers kan man jo ikke se, hvad man hører
Jeg har tidligere forespurgt forum omkring software til redigering af tags. (https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=6527), men det lader ikke til at være et emne, der optager mange Ubuntu-brugere.
Lad det nu ligge - jeg har nemlig et spørgsmål om adgang til filerne:
1) Når jeg efter endt "ripping" kopier filerne (via ssh) til omtalte NAS-server må jeg der finde mig i de tags, som filerne er tildelt ved "rippingen" - for der er ikke adgang til at redigere i filerne på NAS-serveren - hverken via Windows eller via Ubuntu.
Jeg forsøger at køre det i ovenfor nævnte tråd nævnte program: MP3tag (via Wine), men MP3tag kan ikke lide filer, der ikke kan redigeres, så det crasher ved forsøg på indlæsning af filerne i programmet (altså før evt. ændringer i filerne)
Jeg forsøger at ændre i filernes rettighederne via egenskaber i filhåndteringen, men det lader ikke til, at have den store effekt.
Når jeg tilgår NAS-serveren med ssh i Filhåndteringen, og højreklikker for at vise egenskaber for en af de filer, der er rippet i Ubuntu, kan jeg der læse, at filens rettigheder besiddes af "root", mens rettighederne til de filer, som tidligere er rippet i Windows besiddes af en ejer, der er benævnt: "503", mens gruppen er benævnt: "users"
Hvis i stedet i Filhåndteren tilgår en fil i en delt mappe på min WinXP-PC, kan jeg se, at disse filers rettigheder ikke kan afgøres!?
2) De mp3- og flac-filer, som jeg har rippet i Ubuntu kan jeg ikke afspille i Rythmbox - men de filer, der tidligere er rippet via Windows (også mp3 og flac) spiller Rythmbox fint.
Ny-rippede ogg-filer spiller fint i Rythmbox
Det giver da ingen mening, eller hva'?
Jeg beklager at indlægget blev så langt, men jeg har forsøgt at beskrive hvad jeg oplever som "problemets kerne".
At fatte sig i korthed er desværre ikke en af mine stærke sider
Musik med begrænset rettighed
-
- IRC nickname: naucher
- Geografisk sted: Aabenraa
Musik med begrænset rettighed
De bedste hilsner
Naucher
Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS
Naucher
Begejstret Bruger
-
- IRC nickname: Jarlen
- Geografisk sted: København
Re: Musik med begrænset rettighed
Hvad er dit spørgsmål i spørgsmål 1? Du kigger på en masse rettigheder, og drager derfra nogle konklussioner, men jeg kan ikke umiddelbart læse mig frem til hvad det er du gerne vil have svar på.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
Nej, det blev nok lidt "snirklet".
Det, jeg gerne vil have svar på er: Hvorfor kan jeg ikke få skriverettighed til en fil, jeg har "produceret" i Ubuntu og gemt på et fælles netværk?
Eller endnu bedre: Hvordan kan jeg "producere" en (lyd)fil i Ubuntu, som jeg efterfølgende kan redigere (tags) i Windows?
Retorisk spørgmål: "Hvorfor vil jeg partou redigere i Windows?"
Nej - det er der såmænd heller ikke nogen særlig grund til.
Men jeg tænkte, at hvis der kan etableres rettigheder til redigering (af tags) i Windows, så må der vel også samtidig være samme rettigheder til redigering i Linux?
Så, nu begynder det at blive "snirklet" igen ... nu må jeg hellere stoppe
Det, jeg gerne vil have svar på er: Hvorfor kan jeg ikke få skriverettighed til en fil, jeg har "produceret" i Ubuntu og gemt på et fælles netværk?
Eller endnu bedre: Hvordan kan jeg "producere" en (lyd)fil i Ubuntu, som jeg efterfølgende kan redigere (tags) i Windows?
Retorisk spørgmål: "Hvorfor vil jeg partou redigere i Windows?"
Nej - det er der såmænd heller ikke nogen særlig grund til.
Men jeg tænkte, at hvis der kan etableres rettigheder til redigering (af tags) i Windows, så må der vel også samtidig være samme rettigheder til redigering i Linux?
Så, nu begynder det at blive "snirklet" igen ... nu må jeg hellere stoppe
De bedste hilsner
Naucher
Begejstret Bruger
Naucher
Begejstret Bruger
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Jeg bruger fortrinsvis Sound Juicer og Rhythmbox til at rippe mine CD'er til flac, og har ingen problemer med hverken at redigere tags i EasyTags eller høre musikken i Amarok/Rhythmbox bagefter. Derfor lyder det uforståeligt at du ikke kan nogen af delene - for du redigerer vel inden du smider dem på NAS-serveren?
Hvad var egentlig grunden til at du ikke kunne bruge EasyTags?
Hvad var egentlig grunden til at du ikke kunne bruge EasyTags?
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
Jo, jeg tilpasser tags inden jeg kopierer til NAS-serveren, men ind i mellem har jeg (desværre) behov for efterfølgende tilpasning af tags i de filer, der er lagt på serveren.
(Det er noget med den måde SqueezeCenter læser tags på - især mp3-tags kan være lidt af et studium)
... og det er så disse filer, jeg kopierer retur til Ubuntu for "re-tagging", som jeg har problemer med.
Simpelthen fordi MP3Tag er et bedre program:
(Det er noget med den måde SqueezeCenter læser tags på - især mp3-tags kan være lidt af et studium)
... og det er så disse filer, jeg kopierer retur til Ubuntu for "re-tagging", som jeg har problemer med.
Warhawk skrev:Hvad var egentlig grunden til at du ikke kunne bruge EasyTags?
Simpelthen fordi MP3Tag er et bedre program:
- - det kan vise mange/alle tags i mange filer på en gang
- det kan importere tags (f.eks. tittel) fra txt-filer
- det kan håndtere hele musikbiblioteket, incl. undermapper, på en gang
De bedste hilsner
Naucher
Begejstret Bruger
Naucher
Begejstret Bruger
-
Okay, så giver det mening. Du har jo egentlig allerede konstateret, at problemet er manglende rettighed til filerne. Du skal altså overtage ejerskabet og rettighederne af filerne - så burde du kunne redigere tags og afspille dem i Rhythmbox.
/Michael
---
---
-
Warhawk skrev:Du skal altså overtage ejerskabet og rettighederne af filerne - så burde du kunne redigere tags og afspille dem i Rhythmbox.
Yep. Tillad mig derpå et dumt spørgsmål: "Hvordan gør man det?"
Jeg troede i al min barnlige naivitet, at man blot skulle højreklikke på en fil (eller en hel stribe filer på en gang) - vælge Egenskaber - og så blot rette i opsætningen under "rettigheder".
Men det fung'er ikke rigtigt, synes jeg
De bedste hilsner
Naucher
Begejstret Bruger
Naucher
Begejstret Bruger
-
naucher skrev:Yep. Tillad mig derpå et dumt spørgsmål: "Hvordan gør man det?"
Jeg troede i al min barnlige naivitet, at man blot skulle højreklikke på en fil (eller en hel stribe filer på en gang) - vælge Egenskaber - og så blot rette i opsætningen under "rettigheder".
Men det fung'er ikke rigtigt, synes jeg
Meget simpelt - hop terminalen og skriv
Kode: Vælg alt
gksu nautilus
/Michael
---
---
-
Mange tak til Warhawk. Det var lige den kommando, jeg ledte efter.
Blot undrer det mig, at terminalen skriver:
Nå - men ellers virker det vist udmærket, for Nautilus åbner og jeg får foretaget mine ændringer i musikfilerne, hvorefter jeg lukker Nautilus igen, og bliver i Terminalen "belønnet" med nogle bemærkninger om hvilke mapper, jeg har besøgt, samt disse linier:
Er det fejlmeldinger?
Har det nogen betydning?
Blot undrer det mig, at terminalen skriver:
Initializing nautilus-share extension
** (nautilus:6150): WARNING **: Unable to add monitor: Operationen understøttes ikke
SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS
Nå - men ellers virker det vist udmærket, for Nautilus åbner og jeg får foretaget mine ændringer i musikfilerne, hvorefter jeg lukker Nautilus igen, og bliver i Terminalen "belønnet" med nogle bemærkninger om hvilke mapper, jeg har besøgt, samt disse linier:
(nautilus:6150): Eel-WARNING **: "nautilus-metafile.c: metafiles" hash table still has 11 elements at quit time (keys above)
(nautilus:6150): Eel-WARNING **: "nautilus-directory.c: directories" hash table still has 11 elements at quit time
seahorse nautilus module shutdown
Er det fejlmeldinger?
Har det nogen betydning?
De bedste hilsner
Naucher
Begejstret Bruger
Naucher
Begejstret Bruger
-
Godt at det lykkedes for dig
Ja, det er nogle fejlmeldinger, men de har ingen betydning for dig.
Ja, det er nogle fejlmeldinger, men de har ingen betydning for dig.
/Michael
---
---
-
Warhawk skrev:Ja, det er nogle fejlmeldinger, men de har ingen betydning for dig.
Ok, tak for det.
Men tillad mig et (par) tillægsspørgsmål:
Jeg har som tidligere nævnt mit musik liggende på en NAS-server (der ligeledes kører Linux som styresystem).
Siden jeg begyndte at tilgå disse filer med Ubuntu, har jeg (desværre) haft nogle oplevelser, som jeg ikke havde under Windows:
1) Nogle (måske alle?) de musikfiler, jeg kopierer til NAS-serveren fra Ubuntu, er som standard opsat til, at kun "root" har skriverettigheder til dem.
Hvis jeg vil ændre i tags på disse filer, skal jeg altså:
- kopiere dem tilbage til Ubuntu (fordi Ubuntu's "root-Nautilus" kan ikke logge på NAS-serveren (ssh)),
- tildele mig selv root-rettigheder via Terminalen,
- ændre rettigheder i filerne,
- logge af Nautilus som root,
- ændre tags (EasyTag eller MP3tag),
- logge på igen som alm. bruger, og til sidst
- kopiere filerne tilbage til NAS-serveren
2) Jeg har desværre oplevet et par gange, at filer, som jeg kopierer ind på NAS-serveren får disse "root-rettigheder/-begrænsninger", også selvom det er filer, jeg kopierer ind fra min Windows-PC.
... endda filer, som er frisk downloadede fra nettet (uden at jeg har redigeret i dem!)
3) Nogle musikfiler har vist sig at være "tomme" når de er blevet kopieret fra Ubuntu til NAS-serveren. Dvs. filen ser umiddelbart fin ud, men længden af musik-nummeret er pludselig: 00:00 - og det er der jo ingen, der gider danse til
- Er det rigtigt at man ikke kan logge på NAS-serveren som root
- Er der nogen, som har et bud på hvorfor disse (efter min mening) lidt trælse uhensigtsmæssigheder opstår?
Især det med de "tomme" musikfiler er træls - Endnu bedre - er der nogen, der ved om man kan gøre noget for at undgå "standard-filbegrænsninger"?
Måske skal man slet ikke ønske sig at undgå disse begræsninger, men i stedet finde en god måde at leve med det?
Jeg mener - hvis filerne ellers er "gode nok" (dvs. korrekt tagget og med korrekt indhold) - så er det jo super, med begrænsningen, så ingen kommer til at ændre eller slette dem!
De bedste hilsner
Naucher
Begejstret Bruger
Naucher
Begejstret Bruger
-
Opfølgende bemærkninger til ovenstående:
Man kan muligvis ikke undgå disse standard-filbegrænsninger, men der er såmænd ingen problemer med at tilgå NAS-serveren i Terminalen, hvorfra filrettighederne let og elegant kan vedligeholdes med chmod-kommandoen.
For at gå til NAS-serveren skriver man i terminalen:
Derefter kan det anbefales, at læse lidt om terminal-kommandoer generelt og i særdeleshed om filrettigheder, hvilket bl.a. kan ses på: http://www.linuxcommand.org/lts0070.php#file_permissions
Jeg har også engang set en lignende guide/beskrivelse på ubuntudanmark, men lige nu kan jeg ikke huske hvor jeg så det.
For eksempel vil kommandoen
giver filens ejer fulde rettigheder til den, men gruppen og øvrige brugere kun får læseadgang.
Hvis der er bøvl med f.ex. mp3-filer (hvad jeg har oplevet en del) kan jeg anbefale SoundConverter (http://soundconverter.berlios.de/)
Programmet kan installeres via Synaptec eller med
Man kan muligvis ikke undgå disse standard-filbegrænsninger, men der er såmænd ingen problemer med at tilgå NAS-serveren i Terminalen, hvorfra filrettighederne let og elegant kan vedligeholdes med chmod-kommandoen.
For at gå til NAS-serveren skriver man i terminalen:
ssh admin@192.168.10.4
Derefter kan det anbefales, at læse lidt om terminal-kommandoer generelt og i særdeleshed om filrettigheder, hvilket bl.a. kan ses på: http://www.linuxcommand.org/lts0070.php#file_permissions
Jeg har også engang set en lignende guide/beskrivelse på ubuntudanmark, men lige nu kan jeg ikke huske hvor jeg så det.
For eksempel vil kommandoen
chmod 744 sti/fil
giver filens ejer fulde rettigheder til den, men gruppen og øvrige brugere kun får læseadgang.
Hvis der er bøvl med f.ex. mp3-filer (hvad jeg har oplevet en del) kan jeg anbefale SoundConverter (http://soundconverter.berlios.de/)
Programmet kan installeres via Synaptec eller med
sudo apt-get install soundconverter