Hej!
Jeg har købt en computer, som har linux linpus som styresystem, og har en CD med linux ubuntu, som jeg gerne vil erstatte det oprindelige med.
Men selvom jeg starter computeren med CD-en i, kan jeg ikke få den til at starte fra CD-en.
Jeg har også prøvet gennem umenu.exe på CD-en, det virker stadig ikke.
Er der nogen, som kan foreslå noget, som jeg kan gøre??
mvh Bolette
installation af linux ubuntu
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: installation af linux ubuntu
Bolette skrev:Hej!
Jeg har købt en computer, som har linux linpus som styresystem, og har en CD med linux ubuntu, som jeg gerne vil erstatte det oprindelige med.
Men selvom jeg starter computeren med CD-en i, kan jeg ikke få den til at starte fra CD-en.
Jeg har også prøvet gennem umenu.exe på CD-en, det virker stadig ikke.
Er der nogen, som kan foreslå noget, som jeg kan gøre??
mvh Bolette
[list]
[*] 1) Hvem har fabrikeret din computer, og hvad hedder modellen?
[*] 2) På alle Pcere findes der et system som hedder BIOS. BIOS starter din bootloader, som så starter dit operativsystem op. Det du skal have BIOS til at gøre er at starte fra CD-ROM drev. Du starter BIOS lige før operativsystemet starter op ved at trykke på en bestemt tast: Ofte anvendte taster er "Del"="Delete", "F12". Du skal ikke skrive for eksempel "F", "1", og så "2", men trykke på den tast der har den tekst. Kig efter en tekst a la "Press Del to boot BIOS" eller ligende på skærmen lige før boot loaderen starter.[
[*] 3) I BIOS: Find en noget der hedder "Boot options", og vælg den.
[*] 4) I BIOs: Inde i boot options skal du sørge for at CD/DVD drevet står forrest i "boot order" (boot rækkefølge)
[*] 5) I BIOS: Gå ud af boot options, og vælg Save (Gem ændringer), har du lavet knas i den så kan du vælge "Discard" (forkast ændringer). Er der pludselig ingenting der virker kan du vælge "Load safe settings" eller "Load default settings".
[*] 6) Ude af BIOS: BIOS starter igen, og nu skulle din CD-ROM gerne starte Ubuntu CD-ROMen, hvis du har brændt skiven som et CD aftryk og ikke en (stor!) fil i et meget lille filsystem (1 fil i 1 mappe).
/list]
På min computer starter et tryk på Delete tasten BIOS, og et tryk på F12 tasten starter en menu med boot options. Står der noget med boot options, så vælg den mulighed i stedet for, og vælg så CD/DVD drev (Du kan nogle gange ikke vælge CD/DVD drev, hvis der ikke er en skive i drevet)
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Hej Lars!
Tusind tak for hjælpen - det virker!
(nogen gange føler jeg mig som Ansgar her: http://www.youtube.com/watch?v=N5mLK4V5P30)
(nogen gange føler jeg mig som Ansgar her: http://www.youtube.com/watch?v=N5mLK4V5P30)
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Bolette skrev:Hej Lars!
Jeg kan godt lide videoen, tak for link.
Den skal lige vises for min projektmakker, og min (bachelor)projektvejleder, som nok kan bruge den i sin undervisning om brugergrænseflader til apparater. (Det er et psykologi-fag på ingeniørhøjskolen i Aarhus, som handler om hvordan man nemmest på et apparat hjælper brugeren med at gøre det brugeren ønsker at gøre ved brug af menneskets forskellige sanser, og forventninger som hjenen har om hvordan ting virker i bestemte sammenhænge)
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags