Ubuntu slukker ikke bærbaren

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Pazau
IRC nickname: Nicolas
Geografisk sted: Hvidovre, Storkøbenhavn

Ubuntu slukker ikke bærbaren

Indlæg af Pazau »

Hej alle.

Jeg har nu kæmpet et stykke tid med at få min Ubuntu 9.04 installation til at slukke min bærbare efter at systemet har lukket ned. Computeren er en HP dv6645eo.
I Ubuntu 8.10 var problemet CPU-frekvensen, der var jeg nødt til at sætte frekvensen til "Ondemand" for at systemet lukkede ordentligt. Havde jeg ikke gjort det, skulle jeg trykke en vilkårlig tast for at sytemet slukkede.
Var bærbaren sat til strøm mens jeg bad systemet om at lukke ned, gik det helt smertefrit.

I Ubuntu 9.04 er problemet godt det samme, her spiller frekvensen bare ingen rolle. Den slukker kun selv hvis den er sat til strøm. Desuden skal jeg trykke en vilkårlig tast for at den slukker når den kører på batteri.

Jeg har prøvet mange ting, og er nu kommet på bar bund...
Jeg har prøvet powernowd (Som var installeret i 8.10), cpufrequtils, og fjernet Nvidia driver 180, og 173. Jeg har også prøvet begge Nvidia drivere, men intet hjælper...

Nogle forslag til at afhjælpe mit problem i Ubuntu 9.04?
HP dv6645eo | AMD Turion64 x2 Mobile Technology TL-58 (1.9 Ghz).
2GB RAM | Nvidia GeForce 7150M | Western Digital 160 GB HDD, 5400 RPM.
Logitech VX Nano for Notebooks | Kingston Datatraveler 2GB.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu slukker ikke bærbaren

Indlæg af lath »

Pazau skrev:Hej alle.

Jeg har nu kæmpet et stykke tid med at få min Ubuntu 9.04 installation til at slukke min bærbare efter at systemet har lukket ned. Computeren er en HP dv6645eo.
I Ubuntu 8.10 var problemet CPU-frekvensen, der var jeg nødt til at sætte frekvensen til "Ondemand" for at systemet lukkede ordentligt. Havde jeg ikke gjort det, skulle jeg trykke en vilkårlig tast for at sytemet slukkede.
Var bærbaren sat til strøm mens jeg bad systemet om at lukke ned, gik det helt smertefrit.

I Ubuntu 9.04 er problemet godt det samme, her spiller frekvensen bare ingen rolle. Den slukker kun selv hvis den er sat til strøm. Desuden skal jeg trykke en vilkårlig tast for at den slukker når den kører på batteri.

Jeg har prøvet mange ting, og er nu kommet på bar bund...
Jeg har prøvet powernowd (Som var installeret i 8.10), cpufrequtils, og fjernet Nvidia driver 180, og 173. Jeg har også prøvet begge Nvidia drivere, men intet hjælper...

Nogle forslag til at afhjælpe mit problem i Ubuntu 9.04?

Lige for nylig (den 2. maj) var der en opdatering på acpid - altså den server der styrer strømstyring. De ting du har kigget på så som on-demand har noget at gøre med CPU throtteling, som intet har med systemets strømstyring at gøre. Grafikkort drivere i særdeleshed har intet med strømstyring at gøre.

Kør evt en BIOS opgradering - specielt strømstyring er konsekvent implementeret(=programmeret) forkert af visse BIOS producenter (=strømstyring virker bare ikke med den slags BIOS).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Pazau

Indlæg af Pazau »

Opdateringen har ikke løst problemet, og i Ubuntu 8.10 ville bærbaren godt slukke hvis den var sat til Ondemand.
Jeg har også læst et sted at grafikdriveren godt kan drille på en eller anden måde, og man må jo prøve sig frem til en løsning.

Mht. BIOS, hvordan opdaterer jeg den når jeg har Linux? - HP giver kun BIOS-opdatering til Windows.
cmay

Indlæg af cmay »

lars har ellers meget forstand på de der ting og jeg synes det lyder meget rigtigt det han siger.

hvad angår BIOS opdatering er bios ikke en del af hverken operativ system eller afhænger af styresystemet for at kunne opdateres.

jeg går udfra du kan bruge ubuntu live cd til at opdatere den fra en usb stick hvis nødvendigt. min bror flashede hans bios på den måde på en død bærbar herude ved mig hvor der kun står linux maskiner han kunne bruge til at hente en bios update og formatter en usb stick og smide i den.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Pazau

Indlæg af Pazau »

Jeg kan ellers kun se opdateringer fra HP i et program med endelsen .exe. Den kan nok kun køres ordentligt i Windows.
lath

Indlæg af lath »

Pazau skrev:Jeg kan ellers kun se opdateringer fra HP i et program med endelsen .exe. Den kan nok kun køres ordentligt i Windows.

BIOS opgraderinger kommer normalt i en ".bin" fil.

Den ".exe" kan være en af følgende 3 mulige:
  • en installer til BIOS opdatering med en BIOS, eller
  • kun installeren til BIOS opdatering, dvs uden en BIOS, eller
  • selve BIOS opdateringsprogrammet

".exe" filen derudover være til:
  • DOS, eller
  • Windows

Prøv at køre filen i DOSEmu (en DOS emulator som kører i Linux). Den kan ikke lave ged i hardwaren, da Linux kernen kontrollerer al adgang til hardwaren med hård hånd. Du skal derfor være opmærksom på at Linux kernen kan finde på at tvangsnedlukke DOSEmu, hvis den forsøger på at tilgå hardwaren direkte via HPs firmware-opdateringsprogram. Er det sket, ligger der en core fil i den mappe hvorfra du kaldte DOSEmu, så kald DOSEmu fra terminalen.

Der kan ske følgende:
  • Det var en Windows installer. Alle Windows programmer indeholder en stump kode der vil blive kørt hvis det afvikles i DOS. Den kode skriver en meddelse om at dette er et Widows program, og afslutter så. Du skal altså så forsøge at køre programmet fra WINE for at se om det er en windows installer med en BIOS ".bin" fil.
  • Det var et DOS program! Hvis det var BIOS flash programmet vil det ofte klage over at du ikke angiver en sådan ".bin" fil med en mere eller mindre god fejlmeddelse.
  • Det er et DOS program som direkte tilgår hardwaren: Linux kernen bliver sur på DOSEmu og smider det ud af processoren, og indholdet af hukommelsen lægges ind en "core" fil i den mappe hvorfra programmet blev kaldt, hvorefter programmet også smides ud af hukommelsen.

Kald af DOSEmu fra Terminalen:

Kode: Vælg alt

dosemu &

Klik for at installere DOSEmu: dosemu

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Pazau

Indlæg af Pazau »

Jeg har prøvet at højreklikke på filen, vælge åben med, og derefter i bunden skrevet "dosemu". Dosemu åbner, og lukker på under 1 sekund. Jeg kan ikke nå at se hvad der sker, udover at det er en fejl.

Wine kan ikke åbne filen, da den ikke kan udføre scriptet.

Er der noget jeg har gjort galt?
lath

Indlæg af lath »

Pazau skrev:Jeg har prøvet at højreklikke på filen, vælge åben med, og derefter i bunden skrevet "dosemu". Dosemu åbner, og lukker på under 1 sekund. Jeg kan ikke nå at se hvad der sker, udover at det er en fejl.

Wine kan ikke åbne filen, da den ikke kan udføre scriptet.

Er der noget jeg har gjort galt?

Jeg antager at du har installeret dosemu via pakkesystemet.
I mit forrige indlæg skrev jeg at du åbne dosemu fra en terminal.

Da dosemu ikke er en X client, kan du ikke åbne det i det grafiske system. Du kan dog tilføje det til panelet via et højreklik og vælge "+ Tilføj ... " efterfulgt af "brugerdefineret programgenvej", og "+ Tilføj" , og under "Type" vælge "Program i terminal", og skrive "dosemu" (uden anførselstegn) de andre steder.

/Lars
Pazau

Indlæg af Pazau »

Jeg har prøvet at åbne Dosemu via Terminal, problemet er bare at jeg ikke er så god til DOS. Filen hedder sp42853.exe og er placeret i /home/nicolas/Hentede filer

Hvordan åbner jeg filen via en kommando i Dosemu?
lath

Indlæg af lath »

Pazau skrev:Jeg har prøvet at åbne Dosemu via Terminal, problemet er bare at jeg ikke er så god til DOS. Filen hedder sp42853.exe og er placeret i /home/nicolas/Hentede filer

Hvordan åbner jeg filen via en kommando i Dosemu?

Find ud hvad dosemu mener med "C:\"; altså hvilken Linux sti det svarer til. Kig i DOSEmus dokumentation for at finde den sammenhæng.
Kopier så den exe fil over i den mappe og du skulle så kunne køre den.

Dos filer udføres ved at stå i mappen hvor exe eller com filen ligger, og så skrive den navn efterfulgt af eventuelle argumenter

/Lars
Pazau

Indlæg af Pazau »

Undskyld den sene udmelding, men jeg aner ikke hvordan jeg skal få Dosemu til at udføre de ønskede opgaver. Jeg tror jeg giver op og lever med problemet.
lath

Indlæg af lath »

Pazau skrev:Undskyld den sene udmelding, men jeg aner ikke hvordan jeg skal få Dosemu til at udføre de ønskede opgaver. Jeg tror jeg giver op og lever med problemet.

Det er OK - der er også et svært område af computere - selv for en garvet computerbruger som mig er det udfordrende.

Det er normalt sådan at når der er gået nogen tid, så kommer der pludselig understøttelse for noget af det hardware der ikke har virket på ens computer det siger min erfaring mig - og min første computer med Linux var fra 1996.

Andre gange sker der dog ikke noget - mest fordi at en hardwareproducent ikke vil frigive de nødvendige oplysninger til Linux kerne udviklerne.

/Lars