Efter opgradering til 9.04 stod min harddisk af, så jeg har købt ny computer og har dermed Windows igen.
Nu er mit spørgsmål: Hvad er bedst at installere Ubuntu på en egen partition eller med Wubi? Har købt en HP Pavilion og såvidt jeg kan se i bootmenu er der ikke mulighed for at skifte mellem OS.
På forhånd tak og godt forår til alle.
Michael
Ubuntu på Windows Løst
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Ubuntu på Windows
Den absolut bedste mulighed, hvis du ønsker at beholde dine data under Ubuntu er at lave en dual boot, frem for at installere med Wubi. Under Wubi kan du ikke hente dine Linux-data ud i tilfælde af at Windows, som vanligt, går ned, og du derfor bliver tvunget til at gendanne dit system.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Hejsa,
Udover hvad Jimmy har skrevet, så kan jeg supplere med at du vil kun vil kunne udnytte de nye muligheder med ext4 filsystemet i Ubuntu ved at have en separat partition, hvilket vil give dig et langt mere robust system.
WUBI er generelt kun noget man bør bruge hvis man blot vil se Ubuntu an og i de tilfælde at man ikke kan/må lave dualboot (f.eks. arbejdscomputer).
Hvis du skal have vejledning eller hjælp, så må du lige skrive igen.
Udover hvad Jimmy har skrevet, så kan jeg supplere med at du vil kun vil kunne udnytte de nye muligheder med ext4 filsystemet i Ubuntu ved at have en separat partition, hvilket vil give dig et langt mere robust system.
WUBI er generelt kun noget man bør bruge hvis man blot vil se Ubuntu an og i de tilfælde at man ikke kan/må lave dualboot (f.eks. arbejdscomputer).
Hvis du skal have vejledning eller hjælp, så må du lige skrive igen.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
- IRC nickname: ChrisBuchholz
- Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark
Og hvad der ville være aller smartest, er uden tvivl helt at tømme din harddisk for alle spor af windows, og derefter smider ubuntu på...
Chris Buchholz
http://chrisbuchholz.name
http://chrisbuchholz.name
Ok tak folkens. Vil hente et partitionsprogram og få lavet en Ubuntu partition. Vil ikke bare slette Windows, har jo betalt for skidtet! He He. på den måde kan jeg skifte og bla bruge Yousee Play som ikke er muligt på Ubuntu
Har nu installeret. Men det er ext3 og kan ikke opdatere. Får beskeden ikke plads. Hmm 320GB og ikke plads?
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
mkesdk skrev:Har nu installeret. Men det er ext3 og kan ikke opdatere. Får beskeden ikke plads. Hmm 320GB og ikke plads?
Præcist hvordan installerede du ubuntu ?
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jeg fulgte "side om side installationsguiden" men så bliver Ubuntu installeret på bare 2,5GB med ext3. Og manuel kan jeg ikke hitte ud af. Kan det passe man skal gøre det og så forstørre partitionen med Gparted og formatere til ext4? Og dernæst installere igen? jeg får beskeden, at jeg først kan bestemme partitionsstørelsen EFTER Ubuntu er blevet skrevet til disk.
En der er ved at opgive, har næsten allerede slidt harddisken op på en uge, fordi jeg allerede har måttet formatere disken 8 gange.
Michael
En der er ved at opgive, har næsten allerede slidt harddisken op på en uge, fordi jeg allerede har måttet formatere disken 8 gange.
Michael
-
Ingen grund til frustration. Opgaven er let nok, det kræver bare lidt dybere viden om harddiske.
Til at starte med vil jeg foreslå, at du lige læser denne guide grundigt igennem. Den er baseret på det, du ønsker at køre:
http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=6518
- Nemlig en såkaldt dual-boot.
Ud over mine råd i guiden kan jeg supplere med, at du, når du har sat installationen i gang med Windows, lige holder en kort pause under starten af installationen, hvor du kan opdele disken. Du skal ikke lade dig forvirre af fine ord som partitionering og dual-boot. Partitionering er slet og ret opdeling af en harddisk i flere dele, lidt som at skære en lagkage midt over, og ende med at stå med to halve i stedet for en hel. Dual-boot betyder noget i reting af "side-om-side".
I starten af Windows-installationen får du mulighed for at opdele din disk. Du skal først slette alle gamle partitioner, hvilket du gør, så vidt jeg husker, ved at trykke på tasten "E" ( for erace partition), så skifter skærmbilledet, og du skal her trykke "T" for at bekræfte sletningen af partitionen. Efter det skal du trykke "O" for at oprette en ny partition, og her angive, i MegaBytes MB, hvor stor du ønsker første del af disken skal være. Er disken på 250 GB vil Windows selv foreslå at du bruger hele disken, altså 250.000 MB, hvor MB ikke er angivet efter tallet. Skriv i stedet her f.eks. 125000 og tast Enter. Og du har nu oprettet en partition på 125, eller nærmere 124,5 GB, og har den anden halvdel af disken tilgængelig for Linux.
Kør så installationen, efter du har læst guiden, og HUSK at defragmenterer Windows som det første, når den er installeret. Her efter kan du roligt installere Ubuntu og vælge punktet, "Størst tilgængelige sammenhængende plads!"
EDIT: EXT4 vil jeg vente med at lægge ind på din maskine til version 9.10 udkommer til oktober.
Til at starte med vil jeg foreslå, at du lige læser denne guide grundigt igennem. Den er baseret på det, du ønsker at køre:
http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=6518
- Nemlig en såkaldt dual-boot.
Ud over mine råd i guiden kan jeg supplere med, at du, når du har sat installationen i gang med Windows, lige holder en kort pause under starten af installationen, hvor du kan opdele disken. Du skal ikke lade dig forvirre af fine ord som partitionering og dual-boot. Partitionering er slet og ret opdeling af en harddisk i flere dele, lidt som at skære en lagkage midt over, og ende med at stå med to halve i stedet for en hel. Dual-boot betyder noget i reting af "side-om-side".
I starten af Windows-installationen får du mulighed for at opdele din disk. Du skal først slette alle gamle partitioner, hvilket du gør, så vidt jeg husker, ved at trykke på tasten "E" ( for erace partition), så skifter skærmbilledet, og du skal her trykke "T" for at bekræfte sletningen af partitionen. Efter det skal du trykke "O" for at oprette en ny partition, og her angive, i MegaBytes MB, hvor stor du ønsker første del af disken skal være. Er disken på 250 GB vil Windows selv foreslå at du bruger hele disken, altså 250.000 MB, hvor MB ikke er angivet efter tallet. Skriv i stedet her f.eks. 125000 og tast Enter. Og du har nu oprettet en partition på 125, eller nærmere 124,5 GB, og har den anden halvdel af disken tilgængelig for Linux.
Kør så installationen, efter du har læst guiden, og HUSK at defragmenterer Windows som det første, når den er installeret. Her efter kan du roligt installere Ubuntu og vælge punktet, "Størst tilgængelige sammenhængende plads!"
EDIT: EXT4 vil jeg vente med at lægge ind på din maskine til version 9.10 udkommer til oktober.
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Godt nyt vi kan slutte denne tråd. Efter sidste indlæg fra Jimmyfj er det lykkedes mig at få dualboot Ubuntu/Vista(I den rækkefølge) til at køre.
Tænk at man bare sku flytte en skyder med musen! Men har altså oz kun haft PC ca 1 år.
Så tusind tak Jimmy.
Ps gl pc er oz oppe at køre igen med Ubuntu, det var ikke harddisken, men bare forbindelseskablet mellem harddisk og bundkort.
Endnu en gang tak til alle der hjalp.
Ha en go sommer
Tænk at man bare sku flytte en skyder med musen! Men har altså oz kun haft PC ca 1 år.
Så tusind tak Jimmy.
Ps gl pc er oz oppe at køre igen med Ubuntu, det var ikke harddisken, men bare forbindelseskablet mellem harddisk og bundkort.
Endnu en gang tak til alle der hjalp.
Ha en go sommer
-
mkesdk
Dejligt at høre, at du er oppe og køre igen God vind med dit nye system.
Dejligt at høre, at du er oppe og køre igen God vind med dit nye system.
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500