Hej jeg sidder og prøver på at installere ubuntu ved side af windows xp.
Jeg starter afprøvningen af ubuntu, og vælger derefter ikonet "installer"
Jeg vil gerne have ubuntu til at ligge ved siden af windows, jeg læste i en guide at der skulle være mulighed for at vælge dette under punkt 4, men her kan jeg kun vælge "brug hele disken"
Nogen der kan hjælpe?
Ubuntu 9.04 side om side
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Ubuntu 9.04 side om side
fjord-hansen skrev:Hej jeg sidder og prøver på at installere ubuntu ved side af windows xp.
Jeg starter afprøvningen af ubuntu, og vælger derefter ikonet "installer"
Jeg vil gerne have ubuntu til at ligge ved siden af windows, jeg læste i en guide at der skulle være mulighed for at vælge dette under punkt 4, men her kan jeg kun vælge "brug hele disken"
Nogen der kan hjælpe?
Du skal vide noget om filsystemet i Linux, harddisk partitioner, og så vælge manuel installation.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Hvis det er en dual boot du påtænker at lave på dit system vil jeg meget kraftigt opfordre dig til at afholde dig fra at lege med partitionerne på din disk, med mindre du er meget øvet i partitionering, både under Windows og GNU/Linux. Laver du fejl, kan du rydde dit system helt, med tab af data som følge deraf.
Du vil få langt mere ud af at lade Ubuntu installeren klare opdelingen af dine partitioner, frem for at forsøge dig frem.
Men inden du overhovedet går i gang, så HAR du, naturligvis, taget backup af dine vitale data. Derefter HAR du kørt en defrag under Windows. Har du IKKE - Så få det gjort, inden du går i gang.
Efter knap 20 år med DOS/Windows kan jeg forsikre dig om en ting: Linux er IKKE Windows. Og det kan koste dig både tid og penge at lege ekspert uden at vide hvad du laver.
Du vil få langt mere ud af at lade Ubuntu installeren klare opdelingen af dine partitioner, frem for at forsøge dig frem.
Men inden du overhovedet går i gang, så HAR du, naturligvis, taget backup af dine vitale data. Derefter HAR du kørt en defrag under Windows. Har du IKKE - Så få det gjort, inden du går i gang.
Efter knap 20 år med DOS/Windows kan jeg forsikre dig om en ting: Linux er IKKE Windows. Og det kan koste dig både tid og penge at lege ekspert uden at vide hvad du laver.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Jeg har for ca. 1½ år siden installeret ubuntu på min stationære pc'er, dette kørte uden nogle problemer overhoved.
Defor mente jeg det også skulle være en smal sag at gøre på vores bærbar.
Men får kun muligheden at instalere på hele harddisken, jeg har kigget i de guides jeg har kunne finde rundt omkring men er ikke rigtig kommet til en løsning.
Nogen der har løsningen til dette?
Defor mente jeg det også skulle være en smal sag at gøre på vores bærbar.
Men får kun muligheden at instalere på hele harddisken, jeg har kigget i de guides jeg har kunne finde rundt omkring men er ikke rigtig kommet til en løsning.
Nogen der har løsningen til dette?
-
- Geografisk sted: København
Er harddisken meget lille - er det måske fordi, der ikke er nok plads til dual-boot?
-
- IRC nickname: Giraff
- Geografisk sted: KBH
Jeg havde samme problem for noget tid siden med min X200.
Efter at have prøvet en hel del fandt jeg ud af at hvis jeg gjorde noget plads "klar" til Linux, opførte installeringen sig anderledes. Så jeg lavede en partition klar og lod et område være frit til Swap.
Alt gik fik til jeg skulle starte Vista op igen. Den havde nemlig smadret MBR da jeg ikke helt havde styr på hvad jeg lavede og prøvede lidt forskelligt indtil det lykkedes.
Min erfaring blev at hvis man kunne lave plads klar inde i Windows til Linux var det nemmere at få installeringen til at makke ret.
Og det var et helvede at få genoprettet MBR så jeg kunne starte Vista op igen, men det lykkes i sidste enden.
Efter at have prøvet en hel del fandt jeg ud af at hvis jeg gjorde noget plads "klar" til Linux, opførte installeringen sig anderledes. Så jeg lavede en partition klar og lod et område være frit til Swap.
Alt gik fik til jeg skulle starte Vista op igen. Den havde nemlig smadret MBR da jeg ikke helt havde styr på hvad jeg lavede og prøvede lidt forskelligt indtil det lykkedes.
Min erfaring blev at hvis man kunne lave plads klar inde i Windows til Linux var det nemmere at få installeringen til at makke ret.
Og det var et helvede at få genoprettet MBR så jeg kunne starte Vista op igen, men det lykkes i sidste enden.