Min lyd er væk!!

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
madster
IRC nickname: madster

Min lyd er væk!!

Indlæg af madster »

jeg kunne ikke få min mic. til at virke så jeg prøvede en guide inde på nettet.. det havde ingen effekt (det var noget men .tar.bz men det stod også i guiden hvordan man skulle gøre det). da jeg skulle lave sudo make install virkede det ikke. så jeg opgav.
da jeg genstartede virkede hverken lyd eller mic.. (jeg har en bærbar hvor mikrofonen er ind bygget)

lidt træls syntes jeg!!! håber nogen kan hjælpe mig :( :( :x :oops: :cry: :evil: :twisted: :!: :!:

hilsen Madster
Når det ikke dur så dur det ikke men der er næsten altid en go' løsning!
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Min lyd er væk!!

Indlæg af lath »

Godt råd: Læs lige forumets guide https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=2279 til hvordan du nemmest får hjælp:

Da jeg ikke er tankelæser er de mest påtrængende spørgsmål jeg har:
  • Hvilken hardware har du? En fabrikant+model er helt i orden at poste. Er det en special-bygget maskine du har, så lav en liste med dine hardware-enheder.
  • Hvilken guide var det du fulgte? Et link, please!

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
cmay

Indlæg af cmay »

da jeg skulle lave sudo make install virkede det ikke. så jeg opgav.

hvis du skal compilere ting og sager skal du have fat i en pakke først der der hedder build-essential. nogen gange også en pakke der hedder fakeroot og ncurses-dev.
jeg vil anbefale at du prøver at installere disse samt også en pakke der hedder alsa-utils. i den pakke er der et script som automatisk sætter dit lydkort op hvis du som sudo køre kommandoen alsaconfig .

de pakker du skal bruge til kompilering samt den forslåede pakke installereres med
følgende kommandoer alt efter om hvad for nogen du reelt skal bruge. hvis ncurses og fakeroot ikke er nævnt i de anvisnigner skal du nok heller ikke bruge dem. jeg ved det skal bruges når man kompilere kernen i debian.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install build-essential 

skal altid bruges til at kompilere.

sudo apt-get install fakeroot ncurses-dev

skal nogen gange bruges. især der hvor der er en grafisk menu i terminalen . kerne modulls opsætning osv. står der ikke i den vejledning det skal bruges skal det nok heller ikke.

sudo apt-get install alsa-utils

kør alsaconfig som sudo så sætter det her script næsten altid dit ltydkort hvis det er understøttet op uden indblanding fra brugeren . bruger det selv hver gang jeg installere mit eget lydkort.

held og lykke.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
madster
IRC nickname: madster

Indlæg af madster »

Hej lars jeg kan bare ikke huske hvilken guide eller linket :(
(fordi jeg om installerede ubuntu ved en fejl så sorry! :( )
Når det ikke dur så dur det ikke men der er næsten altid en go' løsning!