formatering af hd LØST
-
- Geografisk sted: sydhavsørene
formatering af hd LØST
kan unbuntu ikke formater en hd før den bliver lagt ind for nå jeg forsøger at instaler 9.04 stopper den ved partion 5% vis jeg vælger hele disken ellers instalere den på 3gb og der jo 100gb har kørt 8.04 8.10 der var ikke noget problem
Senest rettet af lars 3. mar 2010, 00:08, rettet i alt 1 gang.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: formatering af hd
Hej igen
Det burde jo virke på ubuntu som i de tidligere udgaver, men jeg har følgende spørgsmål:
1: hvor hurtigt brændte du den livecd med ubuntu ? (det er vigtigt at brænde den ved laveste hastighed)
2: hvad er det for en pc og hvad er dens specs. ? (cpu - ram - grafikkort osv.)
3: hvilken isofil er det du har hentet ? (32 eller 64 bit)
PS: når du har brugt 8.04 og 8.10 kender du jo nok den med at brænde cd´er, det er bare en af de hyppigste fejl i forum - derfor spørgsmålet.
Det burde jo virke på ubuntu som i de tidligere udgaver, men jeg har følgende spørgsmål:
1: hvor hurtigt brændte du den livecd med ubuntu ? (det er vigtigt at brænde den ved laveste hastighed)
2: hvad er det for en pc og hvad er dens specs. ? (cpu - ram - grafikkort osv.)
3: hvilken isofil er det du har hentet ? (32 eller 64 bit)
PS: når du har brugt 8.04 og 8.10 kender du jo nok den med at brænde cd´er, det er bare en af de hyppigste fejl i forum - derfor spørgsmålet.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
har lavet 5 cd hurtig som lansomt og så en usb de virker alle ens ja til hele disken stopper ved 5% partion og siger jeg ikke noget instaler den sig fint virker bare på 2.3gb der bare ikke plas til opdatering he he har så prøvet at angiv partion manuelt det er der ikke noget i logik for burhøns maskinen er en my book 3år model m31el1
3gb ram 100gb hd mer ved jeg ikke da den ikke kan starte op lige pt forsøg med netbook remix og destop 9.04--- skal jeg virkelig finde en gammel wind xp for at formater den?---
3gb ram 100gb hd mer ved jeg ikke da den ikke kan starte op lige pt forsøg med netbook remix og destop 9.04--- skal jeg virkelig finde en gammel wind xp for at formater den?---
-
- Admin
Du kan læse om manuel partitionering her http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation under "Manuel partitionering".
Men er det en dualboot eller vil du kun have ubuntu på den pc ?
PS: Det ligner altså den fejl som jeg selv havde på 9.04 RC, jeg måtte hente en ny isofil før jeg fik det til at virke.
Men er det en dualboot eller vil du kun have ubuntu på den pc ?
PS: Det ligner altså den fejl som jeg selv havde på 9.04 RC, jeg måtte hente en ny isofil før jeg fik det til at virke.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
lars skrev:har lavet 5 cd hurtig som lansomt og så en usb de virker alle ens ja til hele disken stopper ved 5% partion og siger jeg ikke noget instaler den sig fint virker bare på 2.3gb der bare ikke plas til opdatering he he har så prøvet at angiv partion manuelt det er der ikke noget i logik for burhøns maskinen er en my book 3år model m31el1
jeg forstår detsværre ikke helt hvad det er du skriver. der er mange informationer (tror jeg da) men de er rodet ind i hinanden. hvis du eventuelt kunne få en smule hjælp til at få det formuleret/skrevet tror jeg det kunne hjælpe en smule.
du kan eventuelt prøve at boote op fra en almindelig desktop cd og vælge at prøve ubuntu uden at installere. der inde kan du under system>administration>partitionsmanager (mener bare den hedder gparted på livecd'en) der kan du formatere og partitionere dine diske.
du kan også installere fra livecd'en via et icon på skrivebordet.
et alternativ kunne være at bruge en alternate install cd som installere helt uden grafisk brugerflade.
dette vil formegentlig gøre det nemmere hvis det er dit grafikkort der driller (hvilket det ofte er)
-
ok har en pc bær bar vil ha ubuntu på helemaskinen helst netbook 9.04 hentet her på ubuntu danmark.dk lagt på usb nøgle
virker men vil ikke instalere sig på hele hd 100 gb men kun på 2,3 gb og virker fint
prøve også med en( destop) iso fil hente i wind lagt på cd 3 forskellige som i anbefaler lansomt virker på samme måde siger ja til hele hd vil de ikke
men gerne på 2.3 gb virker de fint nok
8.04 . 810 og eee 8.10 kørte uden problemer satte bare cd i og ikke mere bøvl verdens nemmeste
virker men vil ikke instalere sig på hele hd 100 gb men kun på 2,3 gb og virker fint
prøve også med en( destop) iso fil hente i wind lagt på cd 3 forskellige som i anbefaler lansomt virker på samme måde siger ja til hele hd vil de ikke
men gerne på 2.3 gb virker de fint nok
8.04 . 810 og eee 8.10 kørte uden problemer satte bare cd i og ikke mere bøvl verdens nemmeste
-
- Admin
Du kan jo prøve at formatere med gparted (som soundpartner foreslår) og se om det hjælper, ellers må du prøve med alternate install cd.
-
spørg ikke mig win xp pro slet pationer formater ud med cd inden den fik lagt formeget ind så usb med ubuntu netbok 9.04 ja til hele hd
så stoppede den op ved 5% formater partion kort pause så forsate den og nu virker det som det skal okok glemte lige at sætte internet kablet i
men det er nu klaret og det virket også anden gang
kan man da blive tosset nå det ikke virker radt at have nogle at spøre
hilsen lars
så stoppede den op ved 5% formater partion kort pause så forsate den og nu virker det som det skal okok glemte lige at sætte internet kablet i
men det er nu klaret og det virket også anden gang
kan man da blive tosset nå det ikke virker radt at have nogle at spøre
hilsen lars
-
- Admin
Jeg ville så have brugt Gparted på livecd til at formatere, men målet helliger midlet - så fint at du fik løst det