Starte ubuntu 9.04 uden tilsluttet skærm

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
pwh

Starte ubuntu 9.04 uden tilsluttet skærm

Indlæg af pwh »

Til min lille hjemmeserver har jeg valgt at forsøge mig med ubuntu, og jeg er total rookie ift. linux.

Det er dog forløbet gangske smertefrit, med google som god hjælp.

Hjemme serveren er indbygget i et skab, og har ikke tilsluttet skærm. Jeg har fået den sat op så jeg via vnc kan styre den med remote desktop. Så burde alt jo være fint, men jeg har nu opdaget at jeg ikke kan genstarte ubuntu uden skærm tilsluttet. Når jeg så tilslutter en skærm for at se hvad der sker, kan jeg se at der er kommet en menu frem a'la windows "fejlsikret tilstand", som kommer med forskellige opstarts muligheder nu hvor der ikke er en tilsluttet skærm.

Er det muligt at få ubuntu til at starte op uden at brokke sig over manglende skærm, og samtidig starte op i en fornuftig opløsning (1280x1024)???
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Starte ubuntu 9.04 uden tilsluttet skærm

Indlæg af lath »

pwh skrev:Til min lille hjemmeserver har jeg valgt at forsøge mig med ubuntu, og jeg er total rookie ift. linux.

Det er dog forløbet gangske smertefrit, med google som god hjælp.

Hjemme serveren er indbygget i et skab, og har ikke tilsluttet skærm. Jeg har fået den sat op så jeg via vnc kan styre den med remote desktop. Så burde alt jo være fint, men jeg har nu opdaget at jeg ikke kan genstarte ubuntu uden skærm tilsluttet. Når jeg så tilslutter en skærm for at se hvad der sker, kan jeg se at der er kommet en menu frem a'la windows "fejlsikret tilstand", som kommer med forskellige opstarts muligheder nu hvor der ikke er en tilsluttet skærm.

Er det muligt at få ubuntu til at starte op uden at brokke sig over manglende skærm, og samtidig starte op i en fornuftig opløsning (1280x1024)???

Løsningen er:
  • Sæt maskinen til at starte op i run-level 3 (kun tekst)
  • Genstart
  • Når du så vil administrere maskinen on-site (i praksis uden for skabet, gætter jeg :lol: ) kører du kommandoen

Kode: Vælg alt

startx
    for at starte det grafiske system. (Det grafiske system: X serveren + en X client a la GNOME)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags