Hej.
Har for nogle dage siden installeret Ubuntu på min computer. Desværre er jeg kommet til at installere det to gange, således at det fremkommer to gange med to forskellige navne når jeg starter: ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic og ubuntu 9.04, kernel 2.6.27-27-generic. Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg sletter den ældste?
to Ubunto installationer på en computer ved fejl
-
- IRC nickname: malene
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: to Ubunto installationer på en computer ved fejl
Hej og velkommen til forum
Er du sikker på at der er 2 ubuntu installationer ? , hvis der er det vil boot menuen have en "other operation systems", imellem de 2 navne du nævner og så vil det se ca sådan her ud (+ recoverymenuer)
Men hvis du opdatere ubuntu, kan der ske det at man ved større opdateringer får et nyt "recovery punkt" i bootmenuen og det er ikke det samme som en dualboot.
Så en nem måde at finde ud af dette på er følgende, ser din bootmenu ud som jeg beskriver herover, med "other operation systems" i mellem de 2 ubuntupunkter ?
PS: uanset hvilken en af mulighederne det drejer sig om, er det intet problem at ændre det, jeg vil bare lige sikre mig først, så vi ikke får lavet en fejl undervejs.
Er du sikker på at der er 2 ubuntu installationer ? , hvis der er det vil boot menuen have en "other operation systems", imellem de 2 navne du nævner og så vil det se ca sådan her ud (+ recoverymenuer)
ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic
other operation system :
ubuntu 9.04, kernel 2.6.27-27-generic
Men hvis du opdatere ubuntu, kan der ske det at man ved større opdateringer får et nyt "recovery punkt" i bootmenuen og det er ikke det samme som en dualboot.
Så en nem måde at finde ud af dette på er følgende, ser din bootmenu ud som jeg beskriver herover, med "other operation systems" i mellem de 2 ubuntupunkter ?
PS: uanset hvilken en af mulighederne det drejer sig om, er det intet problem at ændre det, jeg vil bare lige sikre mig først, så vi ikke får lavet en fejl undervejs.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Tak for det.
Når jeg starter computeren op står følgende:
Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic
Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic (recovery mode)
Ubuntu 9.04, kernel 2.6.27-7-generic
Ubuntu 9.04, kernel 2.6.27-7-generic (recovery mode)
Ubunto 9.04, memtest86+
...Press enter to boot the selected OS, e to edit the cammands before booting or c for cammand-line.
Tak for hjælpen.
Hilsen
Malene
Når jeg starter computeren op står følgende:
Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic
Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic (recovery mode)
Ubuntu 9.04, kernel 2.6.27-7-generic
Ubuntu 9.04, kernel 2.6.27-7-generic (recovery mode)
Ubunto 9.04, memtest86+
...Press enter to boot the selected OS, e to edit the cammands before booting or c for cammand-line.
Tak for hjælpen.
Hilsen
Malene
-
- Geografisk sted: Køge
Det der kommer frem er som Christian Arvai pointeret, en "recovery" liste.
Dvs. at hver gang selve kernen i ubuntu bliver opdateret, så vil den nyeste version komme øverst på listen og de forrige nedenunder.
Denne liste kan man rydde op i en gang i mellem når man føler alt køre som det plejer efter en kerne-opdatering.
Såfremt der var noget efter en kerne-opdatering der ikke fungerede som det skulle så kunne du vælge at starte op med en af de forrige kerner.
Dvs. at hver gang selve kernen i ubuntu bliver opdateret, så vil den nyeste version komme øverst på listen og de forrige nedenunder.
Denne liste kan man rydde op i en gang i mellem når man føler alt køre som det plejer efter en kerne-opdatering.
Såfremt der var noget efter en kerne-opdatering der ikke fungerede som det skulle så kunne du vælge at starte op med en af de forrige kerner.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
-
ok, mange tak for svaret. så blev jeg en hel del klogere og alt er som det skal være:)
Tak for hjælpen
Hilsen
Malene.
Tak for hjælpen
Hilsen
Malene.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
malene skrev:ok, mange tak for svaret. så blev jeg en hel del klogere og alt er som det skal være:)
Tak for hjælpen
Hilsen
Malene.
Det var så lidt, men hvis du gerne vil have det så der kun er en mulighed i bootmenuen, kan du installere programmet "startupmanager", fra tilføj/fjern, synaptic pakkehåndtering, eller med denne kommando i programmer>tilbehør>terminal :
Kode: Vælg alt
sudo aptitude install startupmanager
Programmet kommer derefter i menuen system>administration>startup-manager , i startup-manager>advanced markere du i "limit the number of kernels in boot menu", så er der kun den nyeste udgave og det ene recoverypunkt tilbage i boot menuen.
Med venlig hilsen Christian