Error ved installation

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
jimini

Error ved installation

Indlæg af jimini »

Hej

Jeg er ny her inde, og ny bruger af Ubuntu 9.04

Jeg har tidligere forsøgt mig med 8.10, men fik den crashet da jeg rodede for meget, og opgav til sidst. Vendte tilbage til Windows.

Nu har jeg så forsøgt mig med 9.04 og efter lidt bøvl fik jeg den ind med Ext4 filsystem. Fik efter en del læsning java og flash, samt lyd til, at fungere og kunne handle aktier samt komme på min netbank AL netbank, så alt så ud til, at spille max, lige indtil i dag hvor jeg havde lukket systemet ned, og vendte tilbage efter et par timer, der var systemet chrashet, og jeg kunne ikke få den til at køre.

Jeg valgte så, at foretage en clean installation igen, men her går det galt.

Jeg får en ERROR meddelse input/output error during read/write on dev/sda

og så kommer der en hvor der står oprettelsen af swapområde på partition 5 mislykkedes

min partition ser sådan ud.
/dev/sda
/dev/sda1 Ext3
/dev/sda5 Swap

Jeg har forsøgt med forskellige partitions muligheder, men får de samme beskeder.

Har så også forsøgt mig med en clean installation af 8.10, men får det samme her..

Hjælp please.

Jimini
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Error ved installation

Indlæg af Warhawk »

Hejsa og velkommen i forum :)

Du er vist ret uheldig med dine Linux installationer. Jeg kender ikke dit tekniske niveau, så derfor vil jeg foreslå dig at lave en simpel installation, hvor du lader Ubuntu klare partitioneringen ved at vælge "Guidet installation - benyt en hel disk".

Dette mest for at få installeret systemet og se om ikke det kører godt og stabilt.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

hej og velkommen til forum :)

1: hvor hurtigt brændte du den livecd med ubuntu ? (det er vigtigt at brænde den ved laveste hastighed)

2: hvad er det for en pc og hvad er dens specs. ? (cpu - ram - grafikkort osv.)

3: hvilken isofil er det du har hentet ? (32 eller 64 bit)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
jimini

Indlæg af jimini »

Hej Warhawk og Christian.arvari,

Jeg har en Fujisu Simens bærbar Amilo Xi 1526
Processor Intel Core Duo T2300 1.66 GHz
Memory 1GB
Grafikkort nVidia GeForce Go 7600Go med 256 MB GDDR2
Wireless Card Intel

Audio
Azalia Codec (7.1 SPDIF)
Audio Device Intel 82801G

Driver til limux
snd-hda-intel

Jeg har prøvet, at køre "benyt en hel disk" guidet osv. Forsøgt med forskellige partitions indstillinger osv. Men lige lidt hjalp det.

Har forsøgt med clean installation med en udgave af 8.04 som jeg har fået fra Linux, og en jeg har hentet selv.
Den jeg hentede er kørt med laveste hastighed, og til 32 bit, disken fejler ikke noget, det er der også tjekket op på.

Tak for jeres hurtige respons.

Mit lokale netværk flottede sig ved, at lægge nettet ned, så har ikke kunnet svare jer så hurtigt.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Nu skriver du ikke på hvilken måde dit system crashede, så jeg går ud fra at der her er tale om en hardware-fejl. Hvilket også bliver indikeret af problemet med swap-partitionen. Prøv eventuelt at installere Windows på systemet igen og derfra køre en scandisk for at sikre dig, at der ikke er noget fysisk galt med disken i din computer.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
jimini

Indlæg af jimini »

Ja så kommer jeg lige med en lille update.

Jeg er oppe igen med 9.04 ext3, og det ser ud til, at køre fint.

Jeg installerede windows igen, og prøvede 8.10 på forskellige partitions muligheder, så igen 9.04 som dual boot men windows lavede bøvl, kørte så en clean installation med brug hele disken, og det virker indtil videre. Har kørt med det i nogle dage nu, lavet thema om osv, og kan handle aktier og komme på AL netbank.

Det eneste jeg ikke kan få til, at køre er min lyd, men har fundet en anden tråd, som jeg forsøger mig på.

Men ellers mange tak for jeres hurtige udryknig