Kære venner
Jeg er ikke så glad for udviklingen i denne tråd, vi har fra redaktør-teams side absolut intet imod at der er tekniske debatter og at folk er uenige i disse, men denne tråd er nu nået til det kedelige punkt, at der både er rapporteringer af de indsendte indlæg og folk som direkte siger, at de ikke vil deltage i forum mere.
Jeg har gennemlæst de seneste indlæg og tråden er ved at tage en drejning, hvor det er personlige uoverensstemmelser som præger billedet, dette er hverken fremmede for de implicerede, for løsningen af selve spørgsmålet i tråden, eller for andre som bruger dette forum og vil lærer noget nyt.
Så jeg vil opfordre jer alle til fremover at holde indlæggende til det rent tekniske og glemme disse personlige uoverensstemmelser
Et analyse-script
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Et analyse-script
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- IRC nickname: ChrisBuchholz
- Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark
Jakob77 skrev:soundpartner skrev:
Nu skal du bare høre her.
Set følgende siger jeg som privatperson, da jeg på ingen måde kan udtale mig på vegne af hele forum, eller foreningen som sådan.
da du jo tidligere har udtalt at jeg på det nærmeste er inkompatent pg yder dårlig support så er dette inlæg i den modsatte ende af skalaen da det stort set uikke indeholder noget der har med computere at gøre.
Dette forum henvender sig blandt andet til nye brugere der har problemer med ubuntu. Dette forum drives blandta andet afdet danske loco team, og drives af frivilligt arbejde. Forum kan som sådan ikke tillade sig at sige at folk er gode nok til at hjælpe andre, for alle har ting de er bedre til end andre.
problemet er bare at der er flere nye brugere vi kan jo f.eks kalde dem hr og fru jensen som kunne tænkes at støde ind i din kode her på forum og så kører det hovedløst i håb om at det hjælper. Da det ikke hjælper (hvis det da ikke hjælper) så vil de i værste fald bleve mere frustrerede end de var i forvejen.
forum er for mange en løsning her og nu, men forum er meget mere end det for forum er for mange også et opslagsværk hvilket betyder at det der bliver skrevet nu også vil kunne dukke op om flere år når der kommer en person med en søgning på ting indeholdt i denne tråd.
Ud over forum der har jeg kontakt med flere af de andre brugere som yder meget support her inde. Jeg vil igen påpege at jeg her handler på egen hånd, og at du jo ikke har nogen andre at kritisere end mig selv over dette inlæg og dets indhold. men der er flere af de andre brugere der i de verse posts har kommet med hints til at det du laver ikke altid er det smarteste. der er enda folk der har prøvet at hjælpe dig som føler sig "overhørt" eller "tilsidesat" da du ikke hører hvad de prøver at fortælle.
Der er enda flere der i anden sammenhæng i en morsom tone omtaler nogle af dine tråde her på forum.
fra mig vil derfor også lyde en opfordring til at sætte dig mere ind i tingene inden du poster ting der kan opfattes som løsninger.
Du er velkommen til at stille spørgsmål lige som alle andre, men hold dine spørgsmål simple eller præcise.
"hej jeg har det og det problem med det her, og kan det løses og hvordan"
frem for "jeg har lavet denne kode som jeg ikke aner hvad gør og hvordan kommer jeg viddere"
hvis der er emner du ikke ved så meget om, så formuler dine posts som spørgsmål, og så kan det være du får svar. Hvis du formulerer dine tråde som diskutionsoplæg så resulterer det som oftest i diskutioner, og diskutioner har som oftest vindere og tabere, og i diskutionen resikerer en masse at blive stødt eller at støde andre, og dette er ikke meningen med dette forum
Hvis det er administrationens holdning, at vi ikke må diskutere i forum, så vil jeg gerne se det på skrift.
Hvordan du selv svimler rundt, og den ene dag beder om total ytringsfrihed i din signatur, men den næste må vi ikke diskutere, eller vi skal undlade at svare, fordi der skal være plads til de kloge, eller vi skal gå hjem og læse i stedet for at spørge, og vi skal lade være med at spørge igen, hvis vi ikke får svar nok osv..... - Det har jeg, ikke for at være uhøflig, meget svært ved at se kommer mig ved, og det meste er direkte i modstrid med kodeks.
Du vil gerne selv stå, som en læremester i Linux, det er jeg sikker på.
Jeg tror såmænd også, at du ved en masse.
Mit bedste råd til dig må være, at du bare skal se at smide noget mere af det ud over rampen, og så ikke gå så meget op i formen, og om spørgeren nu er ydmyg og bedende nok osv.
Glem historien om, at en lærer skal vide et helt æg for at kunne fortælle om blommen. Tag i stedet lidt forbehold for din egen ufejlbarlighed og fortæl så frit, hvad du ved og tror. Det er sådan en holdning, der kan drive den samlede ubuntuvidenpool op på et højere niveau.
Laver du en fejl, som du skønner kan skade eftertiden, så ret den dog. Det er muligt at rette sine indlæg i forum, og man kan tilføje et dementi eller en bedre forklaring osv.
Brug forums muligheder til at gøre folk klogere i stedet for at eftertiden skal læse, at i Ubuntuforum i 2009 skulle man sandelig passe på med, hvad man spurgte om, hvis man ikke ville riskere at blive til grin og/eller meldt til politiet, fordi man ønskede en diskussion og måske havde lavet en tastefejl i et indlæg.
Eller i 2009 kunne man opleve, at dygtige Linuxfolk puttede med deres viden og forsøgte at tvære andre ud, fordi de troede, at det gjorde dem selv større, når andre tiggede dem om kode.
Enhver god diskussion kan kun gøre alle klogere, så for gruppen er alle altid vindere. Også ham, der måske til sidst må erkende, at hans argumenter ikke holdt i mål.
Men al den megen snak udenom de koder, som er denne tråds emne, det er en afsporing, som ikke gør diskussionen bedre. Især synes jeg ikke, når den kører så personligt på mig.
Hvis du vil være så meget personlig, så vil jeg foretrække, at du holder det ude af en faglig tråd.
I det hele taget mente jeg, at vi havde en aftale om gensidig ignore, og havde du overholdt din del, så havde vi haft denne diskussion mindre.
Jeg synes, at det er tåbeligt at se sig selv som en taber, bare fordi man tager fejl nogle gange. Så er alle jo tabere.
Taberen er nærmere ham, som har for ondt ved at indrømme fejl, og som derfor bliver hængende i de samme fejl i stedet for at få dem rettet.
Men forstemmende er det for mig at se på, når dygtige og flittige linuxfolk fedter med deres indsigt i stedet for at dele ud af den, eller når de ikke kan finde ud af at skrive andet, end at folk er dumme til at spørge, fordi de spørger upræcist eller ikke har læst nok om Linux.
Så vidt jeg ved ligger det også i Ubuntus formål, at alle skal kunne lære på deres eget sprog, og jeg tvivler stærkt på, at det kun betyder en henvisning til et bibliotek.
Mit valg af analyserende kommandoer til scriptet var på en måde en udstrakt hånd til dig, så du fik en chance for at rulle dig ud og reklamere for, hvorfor netop disse to kommandoer er så gode.
Men se så hvad du kommer med i stedet for.
Det er da ok, at du igen igen igen ikke vil forklare eller svare på de faglige spørgsmål, som jeg har stillet.
Men så bliv da helt ude af tråden i stedet for at chikanere den og mig.
Som jeg ser det, burde denne tråd have været en lækkerbisken for dig at rulle dig ud i og lære andre en masse.
Men selv når jeg triller en bold helt hen til din fod, så beslutter du alligevel, at det nok er bedre at lade bolden trille og i stedet gå hen og sparke lidt til mine ben.
Derfor vil jeg gerne henstille til, at du i fremtiden respektere den ignore, som du selv har indført, så vi undgår at skulle drible hinanden igen.
Jeg synes du har ret i mange af de ting du siger der, men jeg har svært ved at se at du går ind under nogen af grupperne... Jakob77, du er en gruppe for dig selv. Du stiller ikke spørgsmål. Du bestiller svar, og det har ikke nogen steder at gøre på noget som helst forum.
Chris Buchholz
http://chrisbuchholz.name
-
- IRC nickname: OZ3TL
Uanset om jeg kan lide skribenten i et svar til mig eller i en tråd jeg deltager i så holder jeg person fnidder fnadder udenfor diskutionen det er jo helt op til mig selv om jeg vil bruge det fra skribenten og har jeg ikke tiltro til at det han skriver passer ja så bruger jeg det da ikke.
Og kan da kun give ret enten retter folk ind og fjerner deres personlige angreb og holder sig til emnet eller osse helt lade være med og blande sig ved godt jeg blander mig men har læst hele tråden og set alt for mange personlige angreb på hinanden drop dem helt da det intet fører med sig og slet ikke gavner forum.
Og kan da kun give ret enten retter folk ind og fjerner deres personlige angreb og holder sig til emnet eller osse helt lade være med og blande sig ved godt jeg blander mig men har læst hele tråden og set alt for mange personlige angreb på hinanden drop dem helt da det intet fører med sig og slet ikke gavner forum.
-
- IRC nickname: ChrisBuchholz
- Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark
oz3tl skrev:Uanset om jeg kan lide skribenten i et svar til mig eller i en tråd jeg deltager i så holder jeg person fnidder fnadder udenfor diskutionen det er jo helt op til mig selv om jeg vil bruge det fra skribenten og har jeg ikke tiltro til at det han skriver passer ja så bruger jeg det da ikke.
Problemet er bare at der ikke tages handling andre steder fra, og jeg ved at der er en god gruppe der er ved at være _meget_ træt af det der foregår på forum i blandt andet denne tråd, og så er vi jo nødsaget til selv at ryge i aktion.
Chris Buchholz
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
jeg ved at flere af dem der rent faktisk kunne hjælpe i mange af disse tråde er trætte af tonen som spørgeren stiller spørgsmålene med...
Jeg prøvede på en flink måde at gøre opmærksom på dette, men blev bare mødt med den samme arogance.
nu må jeg sige det lige ud.
Og dette er ikke et personangreb men et råd der også gerne må stå til andre.
det er en meget lille gruppe mennesker som yder det meste af suppporten her på forum. ingen navne nevnt, og ingen glemt.
disse personer gør det frivilligt. de har hver især deres grund til at yde support, men fælles for dem alle sammen er at de gør det frivilligt og gratis.
Fra mig selv må jeg sige at jeg kan og vil ikke hjælpe alle, så derfor bliver jeg nød til at vælge hvilke personer jeg kan og vil hjælpe.
jeg kunne forestille mig at det er det samme med mange af de andre dygtige supportere...
jeg er enig i at tråden her, samt andre lignende tråde har taget en kedelig drejning og vil nu lade disse stå til. jeg vil opfordre alle andre til at gøre det samme (jeg tror selv i ved hvem i er)
Jeg prøvede på en flink måde at gøre opmærksom på dette, men blev bare mødt med den samme arogance.
nu må jeg sige det lige ud.
Og dette er ikke et personangreb men et råd der også gerne må stå til andre.
det er en meget lille gruppe mennesker som yder det meste af suppporten her på forum. ingen navne nevnt, og ingen glemt.
disse personer gør det frivilligt. de har hver især deres grund til at yde support, men fælles for dem alle sammen er at de gør det frivilligt og gratis.
Fra mig selv må jeg sige at jeg kan og vil ikke hjælpe alle, så derfor bliver jeg nød til at vælge hvilke personer jeg kan og vil hjælpe.
jeg kunne forestille mig at det er det samme med mange af de andre dygtige supportere...
jeg er enig i at tråden her, samt andre lignende tråde har taget en kedelig drejning og vil nu lade disse stå til. jeg vil opfordre alle andre til at gøre det samme (jeg tror selv i ved hvem i er)
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
ChrisBuchholz skrev:oz3tl skrev:Uanset om jeg kan lide skribenten i et svar til mig eller i en tråd jeg deltager i så holder jeg person fnidder fnadder udenfor diskutionen det er jo helt op til mig selv om jeg vil bruge det fra skribenten og har jeg ikke tiltro til at det han skriver passer ja så bruger jeg det da ikke.
Problemet er bare at der ikke tages handling andre steder fra, og jeg ved at der er en god gruppe der er ved at være _meget_ træt af det der foregår på forum i blandt andet denne tråd, og så er vi jo nødsaget til selv at ryge i aktion.
Hvis folk er så trætte af tonen i tråden (det er vi så ment enige om), vil det bedste være hvis i, som andre i denne tråd allerede har gjort, rapportere de indlæg hvor i mener at folk er gået over stregen, i stedet for at skrive offentligt i forum og muligvis forværre situationen ydeligere.
Det er hverken fremmende for en fredelig afslutning, eller for de muligheder vi i redaktør-team har tilbage, når der skrives indlæg på denne måde.
Så nu siger jeg det pænt en gang til :
Kære venner
Jeg er ikke så glad for udviklingen i denne tråd, vi har fra redaktør-teams side absolut intet imod at der er tekniske debatter og at folk er uenige i disse, men denne tråd er nu nået til det kedelige punkt, at der både er rapporteringer af de indsendte indlæg og folk som direkte siger, at de ikke vil deltage i forum mere.
Jeg har gennemlæst de seneste indlæg og tråden er ved at tage en drejning, hvor det er personlige uoverensstemmelser som præger billedet, dette er hverken fremmede for de implicerede, for løsningen af selve spørgsmålet i tråden, eller for andre som bruger dette forum og vil lærer noget nyt.
Så jeg vil opfordre jer alle til fremover at holde indlæggende til det rent tekniske og glemme disse personlige uoverensstemmelser
Vi burde ikke skulle låse tråden på nuværende tidspunkt, men jeg kan pænt sige at vi i redaktør-team holder meget øje med tråden nu og at vi forventer en kraftig forbedring af omgangstonen, samt at det fremover holdes til det rent tekniske, hvis tråden fortsat skal være åben for nye indlæg.
Med venlig hilsen Christian
-
- Geografisk sted: Esbjerg
@Jakob77,
Jeg er klar over at din baggrund for at lave dette script formentlig er at hjælpe nybegyndere, som har problemer. Du har fået en masse kritik, som i de fleste tilfælde er begrundet. Men som jeg oplever dig, så giver det dig blot blod på tanden til at fortsætte arbejdet på dit projekt endnu mere ihærdigt. Hvis du har ambitioner om at blive en god supporter, så er din nuværende fremgangsmåde absolut ikke vejen frem.
Hvis vi tager udgangspunkt i dit script, så er der 2 kommandoer (på nuværende tidspunkt). For at det kunne blive noget værd skal der en del flere ting til. Problemet er bare at med en stak forskellige kommandoer kommer der et helvedes langt output, hvoraf det meste vil være irrelevant i rigtig mange situationer. Som supporter er det vigtigt, at du kan tage stilling til hvordan et problem kan løses og med hvilke værktøjer - herunder kommandoer. Jo mere præcis du kan formulere en hjælp, jo bedre. Alt overflødigt er støj (sådan benævnes det faktisk i IT-branchen). Er du villig til at overtage supporten på eventuelle stakler som kører dit script og poster sindsyge lange indlæg med +1000 linier output? - jeg har ihvertfald ikke lyst til at sidde og tæske det igennem. Men jeg er bange for at det alligevel bliver os, der skal rage kastanjerne ud af ilden, hvis staklerne skal have hjælp.
Som ChrisBuchholz allerede skrev i første svar, så skal enhver kommando jo modsvare problemet. Kan du forstå hvor vi vil hen med vores kritik?
Jeg er klar over at din baggrund for at lave dette script formentlig er at hjælpe nybegyndere, som har problemer. Du har fået en masse kritik, som i de fleste tilfælde er begrundet. Men som jeg oplever dig, så giver det dig blot blod på tanden til at fortsætte arbejdet på dit projekt endnu mere ihærdigt. Hvis du har ambitioner om at blive en god supporter, så er din nuværende fremgangsmåde absolut ikke vejen frem.
Hvis vi tager udgangspunkt i dit script, så er der 2 kommandoer (på nuværende tidspunkt). For at det kunne blive noget værd skal der en del flere ting til. Problemet er bare at med en stak forskellige kommandoer kommer der et helvedes langt output, hvoraf det meste vil være irrelevant i rigtig mange situationer. Som supporter er det vigtigt, at du kan tage stilling til hvordan et problem kan løses og med hvilke værktøjer - herunder kommandoer. Jo mere præcis du kan formulere en hjælp, jo bedre. Alt overflødigt er støj (sådan benævnes det faktisk i IT-branchen). Er du villig til at overtage supporten på eventuelle stakler som kører dit script og poster sindsyge lange indlæg med +1000 linier output? - jeg har ihvertfald ikke lyst til at sidde og tæske det igennem. Men jeg er bange for at det alligevel bliver os, der skal rage kastanjerne ud af ilden, hvis staklerne skal have hjælp.
Som ChrisBuchholz allerede skrev i første svar, så skal enhver kommando jo modsvare problemet. Kan du forstå hvor vi vil hen med vores kritik?
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
- IRC nickname: Jakob77
Alexander Færøy skrev:Jakob77 skrev:Det forstår jeg ikke. Kan du give et konkret eksempel på "en masse ekstraoutput, der er forkert"..?
grep 'echo' navnet_på_dit_script
En god del af dine kommentarer er også forkerte.
Uden videre forklaring samlede jeg mod til mig og kørte din kommando på scriptet:
grep 'echo' ~/Menu/analyse.sh
Og fik derved dette output:
Kode: Vælg alt
echo "Denne tekstfil ANALYSE_TMP.txt viser resultatet af at have kørt scriptet analyse.sh . Tekstfilen ligger på skrivebordet og må slettes, når den er set. Køres scriptet igen vil filen blive genoprettet eller erstattet." > ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Det er nemt at kopiere resultatet ind i et forum. Du markerer hele teksten med Ctrl. + A eller bare det område du skal bruge med musen. Du trykker Ctrl + C og inde i forum trykker du så Ctrl + V, når curseren er, hvor du vil have teksten." >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Lægger du hele analyseresultatet ind på Ubuntudanmark.dk, så bedes du venligst korte det ned, når du har fået hjælp, så det ikke fylder alt for meget." >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Du skønner SELV, hvor mange oplysninger, du vil lægge ud i et offentligt forum." >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen lshw -short" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen uname --operating-system --kernel-version --kernel-release --kernel-name --machine" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen lsusb" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen lspci" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
Og hvad skal jeg så lære af den analyse af analyse.sh..?
Der står da i det mindste ikke med rød skrift, at jeg skal skamme mig.
Warhawk skrev:Jeg er klar over at din baggrund for at lave dette script formentlig er at hjælpe nybegyndere, som har problemer.
Måske engang på sigt, men det er bestemt ikke, hvad denne tråd handler om.
Denne tråd handler om analyserende kommandoer, som lægges ind i et script og giver et informativt output.
Hvis scriptet kan hjælpe andre nybegyndere, så er det fint med mig. Men jeg har også en personlig interesse for scriptet, fordi jeg selv kan få brug for det.
Den her tråd er til gennemgang af analyserende kommandoer og udvikling af scriptet.
Jeg får ikke ekstra blod på tanden, fordi andre er imod. Det er bare noget jeg skriver, fordi jeg slet ikke kan se, at de har ret, og de skal i hvert fald ikke tro, at de kan forhindre mig i at gøre min Ubuntu endnu mere brugervenlig. Så bliver jeg nemlig knotten, for det kan ikke være rigtigt.!
Der er også ofte tidligere udviklet scripts i dette forum, og dette er ikke engang en guide, og tråden er spækket med advarsler.
Ja, jeg har altså stadig meget svært ved at forstå problemet.
Warhawk skrev:Som ChrisBuchholz allerede skrev i første svar, så skal enhver kommando jo modsvare problemet. Kan du forstå hvor vi vil hen med vores kritik?
Det problem forstår jeg så godt, og det kan også være, at det ender med at blive for broget.
Men indtil videre synes jeg egentlig, at det går meget godt, fordi der findes options, som udtrækker koncentrater.
Det hele kan endnu være på en enkelt skærmfuld hos mig, og jeg tror ikke engang, at det fylder en A4-side udprintet.
Har du prøvet at køre den sidste version af scriptet..?
Den er lagt ind, men jeg ville ikke rippe op i tråden efter christian.arvais udmærkede indlæg, så den kommer først her til kritik:
Kode: Vælg alt
#!/bin/bash
#Dette script ( analyse.sh ) har til formål at indhente tekniske oplysninger fra computeren og lægge dem i en fil, som åbnes med Gedit, så informationerne serveres på et sølvfad.
#Foreløbig er dette forsøgs-script (ver.0904281330) kun prøvekørt på Ubuntu ver. 9.04 , og det bør endnu videre kun bruges til prøvekørsel hos erfarne brugere.
#Scriptet er udarbejdet i et samarbejde mellem skribenter i forum på ubuntudanmark.dk https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=6753
#
echo "Denne tekstfil ANALYSE_TMP.txt viser resultatet af at have kørt scriptet analyse.sh . Tekstfilen ligger på skrivebordet og må slettes, når den er set. Køres scriptet igen vil filen blive genoprettet eller erstattet." > ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Det er nemt at kopiere resultatet ind i et forum. Du markerer hele teksten med Ctrl. + A eller bare det område du skal bruge med musen. Du trykker Ctrl + C og inde i forum trykker du så Ctrl + V, når curseren er, hvor du vil have teksten." >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Lægger du hele analyseresultatet ind på Ubuntudanmark.dk, så bedes du venligst korte det ned, når du har fået hjælp, så det ikke fylder alt for meget." >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Du skønner SELV, hvor mange oplysninger, du vil lægge ud i et offentligt forum." >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen lshw -short" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#"lshw -short" viser nogle informationer om hardwaren. Tjek evt. selv med kommandoen "man lshw"
#OBS: Denne kommando fordrer sudo, hvilket endnu ikke er medtaget "sudo lshw -short" måske med "-k" se evt. "man sudo"
lshw -short >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen uname --operating-system --kernel-version --kernel-release --kernel-name --machine" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#uname --operating-system --kernel-version --kernel-release --kernel-name --machine viser nogle informationer angående USB . Tjek evt. selv med kommandoen "uname lsusb"
uname --operating-system --kernel-version --kernel-release --kernel-name --machine >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen lsusb" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#lsusb viser nogle informationer angående USB . Tjek evt. selv med kommandoen "man lsusb"
lsusb >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen lspci" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#lspci viser nogle informationer angående PCI . Tjek evt. selv med kommandoen "man lspci"
lspci >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
gedit ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
Der er sat version på, og tilføjet option "--machine" til uname kommandoen.
Nej, det er såmænd ikke noget særligt. Men det er heller ikke noget pjat at kunne udtrække hardwareinformationer. Det har Norton f.eks. nærmest kunnet leve af.
Synes du, at det er uartigt, at jeg ikke bruger "sudo" foran "lshw"..?
Det overvejer jeg at bygge på, og så vil det nok være god stil, at linjen efter indeholder kommandoen "sudo -k"
Absolut sti til kommandoerne er måske også på vej.
Og måske skal vi have "lsb_release" ind, som den allerførste kommando.
Men det er jo ikke en hasteopgave.
Jeg synes nok, at dette script er noget af det mest harmløse, som en begynder kan lege med. Det ligger nærmest udenfor min fatteevne, hvordan der skulle kunne laves en alvorlig fejl.
Den totale begynder vil allerede gå kold inden start, fordi der ikke er en beskrivelse af, hvordan man opretter et script og gør det kørbart.
Jeg lytter dog nødtvunget til kritikken, og jeg vil gerne vide, hvad mere jeg kan gøre for at tage forbehold, uden at det betyder, at jeg skal stoppe arbejdet.
Måske en stor rød tekst øverst i det første indlæg, som beder alle ikke-scriptkloge om at finde en anden tråd at læse..?
Ja, det kan da godt være, at jeg skaffer en ny ubuntubruger en dag, og at jeg påfører vedkommende nogle problemer, som skal reddes ud i forum. Det kan også være, at jeg utilsigtet påfører andre tekniske problemer.
Men dem vil du og andre med glæde løse i den rækkefølge de opstår, er jeg sikker på, og jeg vil nok også få de skældud, som hører sig til.
Eller slipper jeg til den tid, fordi jeg allerede har fået dem nu..?